SOLID: Visekonsernsjef Arne B. Sperre i Olav Thon Gruppen kan glede seg over at konsernet er svært solid.
Foto: Olav Thon Gruppen
Har 12,4 milliarder i «cash»
Med en belåning på under 30 prosent og en likviditetsreserve på 12,4 milliarder, er Olav Thon Gruppen blant de mest solide eiendomsaktørene i Skandinavia.
I første halvår oppnådde Olav Thon Gruppen et resultat før skatt på 2,135 milliarder kroner. Det er en økning fra 1,304 milliarder kroner i første halvår i fjor. Vekst i porteføljens leieinntekter bidro til at verdien på eiendomsporteføljen økte med 677 millioner kroner, mens lavere markedsrenter reduserte verdien på konsernets fastrente-avtaler med 265 millioner kroner. Det operative resultatet var 2,088 milliarder kroner, noe som er en økning på 25 millioner sammenlignet med i fjor.
– Den operative resultatutviklingen var god i Thon Gruppens virksomheter, og til tross for en stor økning av kostnadene til vedlikehold av eiendomsporteføljen, oppnådde konsernet et av de høyeste halvårsresultatene noensinne, sier visekonsernsjef Arne B. Sperre.
Selskapet hadde ved utgangen av kvartalet en egenkapital 69,2 milliarder kroner, og konsernets likviditetsreserver var 12,4 milliarder kroner. Verdien på konsernets eiendomsportefølje var 117,9 milliarder kroner, og den totale gjelden var 35,3 milliarder kroner.
– Ved halvårsskiftet var konsernets belåningsgrad 29 prosent og den samlede likviditetsreserven var 12,4 milliarder kroner. Thon Gruppen er dermed blant de mest solide eiendomsaktørene i Skandinavia, sier Sperre.
Eiendomsverdiene økte med 3 milliarder kroner i første halvår. De annualiserte leieinntektene økte med 100 millioner kroner til ca. 8 milliarder kroner.
– Med svært god likviditet og lav belåningsgrad har Thon Gruppen et godt utgangspunkt for videre lønnsom vekst i tiden fremover, fortsetter Sperre.
I 1. halvår hadde kjøpesentrene en samlet butikkomsetning på 38,8 milliarder kroner. Sammenlignet med samme periode i fjor, gir det en vekst på 4 prosent i Norge og 3 prosent i Sverige.
– Omsetningstallene på kjøpesentrene viste en økende tendens gjennom 1. halvår, og besøkstallene øker videre. Våre kjøpesentre fortsetter å styrke posisjonen som attraktive og populære møteplasser for varehandel, service og opplevelser, understreker Sperre.
I 1. halvår ble det investert ca. 2,7 milliarder kroner i virksomheten, hvorav kjøpet av eierandelen på 50 prosent i utviklingseiendommen Strandgaten 19 ved Oslo Sentralstasjon var den største enkeltinvesteringen.