STORDALEN-HOTELL: Centralpostbygningen i København får et nytt liv som hotell.

Stordalen kjøper 25.000 m2 i Køben

Den over 100 år gamle Centralpostbygningen i København skal omskapes til hotell.

Publisert

Arkitekten Heinrich Wencks nybarokke Centralpostbygning fra 1912 har huset det danske postvesen i over hundre år. Da Post Nord tidligere i år flyttet ut av København, øynet Petter A. Stordalen muligheten for å gi bygningen en ny funksjon.

– Da jeg hørte at postbygningen var til salgs, tenkte jeg at dette var et perfekt utgangspunkt for et hotell. Post handler jo om kommunikasjon mellom mennesker. Derfor elsker jeg tanken på at Centralpostbygningen nå gjenoppstår, som Fuglen Fønix, nettopp som et hotell, sier Petter A. Stordalen, eier og styreleder i Nordic Choice Hotels, som er driftsselskapet bak hotellsatsningen.

Les også: Nytt Stordalen-hotell åpner på Arlanda i 2019

Sentral beliggenhetHotellet blir liggende i hjertet av byen – rett ved siden av Hovedbanegården og Tivoli. Hele området omkring Centralpostbygningen skal omdannes til en helt nytt bykvartal med business, shopping, restauranter, næringsliv og boliger for både københavnere og tilreisende. Centralpostbygningen er første synlige skritt på veien mot områdets transformasjon.

– Det som skjer i området omkring ”Postgrunden”er noe av det mest spennende som skjer i København akkurat nå. Målet er å skape et av Københavns beste hoteller midt i smørøyet av kultur, transport, mat, business og shopping. Hotellet kan simpelthen ikke bli mer sentralt. Vi har en ambisjon om å sette vårt preg på bybildet og byutviklingen som pågår i området, sier Stordalen.

Les også: Park Inn i Trysil blir Radisson Blu

Les også: Selger hotell i Holmsbu

Frittstående hotellCentralpostbygningen i København blir et frittstående hotell på linje med Skt. Petri i det indre København, The Thief i Oslo samt At Six og Hobo i Stockholm. Det eneste disse hotellene har til felles, er at de skal være destinasjoner i seg selv og skille seg ut med en unik historie reflektert i innredningen, design og kunst. Hotellet får ca 380 rom fordelt på tre etasjer. Hotellet får også en avdeling for konferense og wellness samt fem forskjellige restaurant- og barkonsepter.

– Hvert hotell vi utvikler er skapt for en kresen målgruppe, med historien, bygget og områdets kvaliteter som utgangspunkt. Nå begynner den spennende prosessen med konseptutvikling. Det eneste vi vet er at vi vil skape et moderne, førsteklasses hotell som trekker på det ypperste innen design, kunst, interiør, gastronomi og service, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

Les også: Hotell gikk konk – fikk nye eiere

Les også: Høyest hotellrompriser i Stavanger

Powered by Labrador CMS