HANDEL: Olav Thon Gruppen er fornøyd med året som gikk.

Thon-sentrene omsatte for 75 milliarder kroner i fjor

Dette er opp ca. 3,3 prosent fra 2021. Sammenlignet med siste normalår (2019) økte omsetningen med 14,9 prosent.

Publisert

– Det er god grunn til fortsatt å tro på fysisk handel. Vi er godt fornøyde med at omsetningen holdt seg bra i 2022, men vi regner med at veksten i forbruket flater noe ut i 2023, sier Thomas E. Rønning som er kjøpesenterdirektør i Olav Thon Gruppen.

I tillegg til tradisjonell detaljhandel har kunder i 2022 brukt mye penger på tjenester og servering, ifølge en pressemelding.

Konsernets tall ligger på linje med bransjen for øvrig. Servering, klær og sko, samt service- og tjenesteyting øker, mens brune- hvitevarer og kategorier innen hus og hjem, som gikk godt under pandemien, har gått noe ned. Vinmonopolet har hatt stor nedgang i 2022, og dagligvarehandel har flatet ut sammenlignet med under pandemiårene. Dette er blant annet drevet av at vi igjen har begynt å reise utenlands.

Flere senterprosjekter

Åtte av de ti største kjøpesentrene i Norge basert på omsetning er enten eid eller forvaltet av Olav Thon Gruppen. De har 83 sentre i Norge og ti i Sverige. I fjor hadde konsernet flere store kjøpesenterprosjekter på gang, som nyåpning av Triaden på Lørenskog som får enda flere butikker i år. Det pågår også et større ombyggingsprosjekt på AMFI Vågen i Sandnes, og AMFI Elverum.

Ifølge pressemeldingen er kjøpesentra i økende grad steder folk møtes.

– I takt med at varehandelen endres, satser vi enda mer på steds- og byutvikling og bygger blant annet også boliger i forbindelse med sentrene. Vi leier dessuten mer ut til café, restaurant og tjenester enn tidligere, og ser også vekst innen utleie til helserelaterte leietagere, påpeker de.

I fjor kom også nyheten at Thon stoppet det store sentrumsprosjektet i Moss. Når, eller om de 195 leilighetene der noen gang blir bygd, er det ingen som vet.

Flere besøkende

2022 viste 7,2 prosent flere besøkende enn 2021 og 5 prosent høyere sammenlignet med 2019. Samtidig går gjennomsnittlig kjøp per besøkende noe ned. Konsernet ser videre at grensehandelen og besøkstallene på grensesentrene er på nivået fra før pandemien.

De hadde lav ledighet på lokaler til leie på kjøpesentrene i 2022 og få konkurser blant leietagerne.

Mens Virke forventet en svak nedgang under årets Black Week, registrerte konsernet en vekst på ca. 4,2 prosent sammenlignet med Black Week i fjor og 2,8 prosent sammenlignet med Black Week 2019.

Også årets julehandel var bedre enn ventet, opp 0,9 prosent fra 2021.

Milepæler i 2022

· Lagunen Storsenter i Bergen passerte 4 milliarder i butikkomsetning, mens Storo Storsenter i Oslo passerte 3 milliarder like før jul. Jessheim Storsenter passerte 2 milliarder og AMFI Alta passerte milliarden.

· Konsernet overtok hele eierskapet av Sørlandssenteret omkring årsskiftet 2022/2023.

Powered by Labrador CMS