KAN GI ØKT BOLIGBYGGING: De foreslåtte endringene i garantireglene i bustadoppføringslova kan legge til rette for økt igangsetting av boligbygging, noe som reduserer risikoen for videre oppgang i boligprisene - og dermed risikoen for en fremtidig boligboble, skriver artikkelforfatterne.(Foto: OBOS)

Garantireglene i bustadoppføringslova – hva er status?

I høst ble det foreslått flere endringer i bustadoppføringslova om reglene om garantistillelse. Enkelte av forslagene ble vedtatt av Stortinget rett før jul. Andre forslag er fortsatt til behandling hos Justis- og beredskapsdepartementet.

Publisert Sist oppdatert

Det første lovforslaget, som nå har blitt vedtatt av Stortinget, medførte en innstramming av reglene i § 12. Endringen medfører for det første at garantien skal stilles straks etter avtaleinngåelse. Dersom det er tatt forbehold om byggelån, minstesalg eller igangsettingstillatelse, skal garantien stilles straks forbeholdet er bortfalt og senest ved igangsetting.

For det andre gis forbrukeren rett til å heve kontrakten dersom det til tross for varsel ikke stilles garanti innen varselets frist som skal være minst 10 virkedager. Forbrukerens rett til å holde tilbake hele vederlaget inntil garanti er stilt opprettholdes.

Les også: Endring av garantireglene – billigere for boligbyggerne?

ADVOKAT: Stein-Ivar M. Gamlem.

Foreslått oppmykning av garantiregleneAndre foreslåtte endringer, som ikke er behandlet av Stortinget ennå, innebærer blant annet at dagens plikt til å stille garanti etter § 12 suppleres med en ordinær skadeforsikringsordning med samme dekningsomfang som garantien. Entreprenør vil da kunne tegne en ordinær skadeforsikring fremfor å stille garanti. Bakgrunnen for forslaget er blant annet at kravet til å stille garanti binder opp betydelig likviditet hos entreprenører. Etter dagens ordning må det enten stilles en selvskyldnergaranti fra finansinstitusjon eller opprettes en ordinær depositumskonto. Dette kan vanskeliggjøre finansiering for nye byggeprosjekter, noe som medfører redusert igangsettelse av boligbygging og økte boligpriser.

I tillegg er det foreslått at garantitiden reduseres fra fem til to år. Dette vil redusere den likviditetsmessige ulempen hos entreprenør. Disse endringene ble foreslått i en utredning som ble sendt ut på høring i sommer.

Høringsfristen har nå gått ut, og det arbeides med en innstilling fra Justis- og beredskapsdepartementet. Det ble også foreslått en ny bestemmelse i avhendingsloven som pålegger selger av ferdigstilt bolig å stille garanti i tråd med § 12. Denne plikten er foreslått å gjelde ett år etter ferdigstillelse.

Les også: Forslag til endringer i TEK17 kan gjøre nye boliger billigere

ADVOKAT: Jacob Solheim.

Kan endringene påvirke boligprisene?Endringene som er foreslått kommer i en periode med historisk høy boligprisvekst. Flere aktører har tatt til orde for at det bør igangsettes bygging av flere boliger for å få bukt med boligprisene. Hensikten med de foreslåtte endringene er blant annet å gjøre det attraktivt for flere aktører å drive med boligutvikling, blant annet for de som ikke tidligere har hatt mulighet til å bygge på grunn av finansinstitusjonens krav om kontrasikkerhet eller strenge krav til selskapets økonomi.

Endringene i garantiordningen kan bidra til at flere aktører får finansiert sine prosjekter og dermed får ta del i den betydelige økningen i boligprisene. Samtidig kan endringene medføre økt konkurranse på markedet, noe som vil komme forbrukerne til gode. Endringene kan også legge til rette for økt igangsetting av boligbygging, noe som reduserer risikoen for videre oppgang i boligprisene (og dermed risikoen for en fremtidig boligboble). Både ut fra utbyggers og forbrukers interesser er ikke dagens garantiordning optimal, da den er en faktor som kan redusere igangsettingen av boligbygging.

Om forfatterneStein-Ivar M. Gamlem og Jacob Solheim er advokater i Advokatfirmaet Føyen Torkildsen AS

Powered by Labrador CMS