– FORNUFTIG: Selv om Erling Fossen er kritisk til Bane NORs håndtering av høyhusprosjektet, mener han det er fornuftig at Nordisk Lys kommer ut på offentlig høring.
Foto: Glen Widing
Byrøkter Erling Fossen: Klønene på Oslo S
Bane Nor har gjort alt feil i forsøket på å realisere høyhuset sitt på Oslo S. Heldigvis er ikke siste ord sagt, skriver Erling Fossen.
Hvor
skal vi begynne? For det første: Da Nordisk Lys ble lansert for noen år tilbake
var planen et høyhus på 135 meter, ti meter over daværende og nåværende
høyhusgrense. Det skapte irritasjon hos politikerne. Nå som forslaget er
barbert til 100 meter, pluss et forslag på 82 meter, så sprer det usikkerhet om
hvor høyt det egentlig må være for å kunne regne prosjektet hjem. Da
Spektrumkvarteret fikk gjennom sitt høyhus på 108 meter, viste adm dir. Gunn
Helen Hagen tallene til politikerne som viste at skulle man klare å finansiere
kongresshallen til 3000 mennesker, måtte det være såpass høyt for å få ønskede
leieinntekter. Hun ble trodd. Å gå fra 135 meter til 82 meter vitner om ren
desperasjon.
For
det andre. Politikerne reagerte også sterkt på det de mente var noe som lignet
på utpressing: Hvis ikke Bane NOR får høyhuset sitt, så blir det ikke noe
opprustning av stasjonen. Til Aftenposten (1.6.2024) sa Sigrid Heiberg (MDG): – Det er oppsiktsvekkende at Bane
Nor Eiendom nekter å ruste opp Norges viktigste kollektivknutepunkt hvis ikke
Oslos folkevalgte godtar et kontroversielt høyhus, sier hun. – Staten sier
dermed at hvis dere vil ha en moderne sentralbanestasjon, må dere la oss få
bygge høyhus. Det minner om en slags utpressing, fortsetter hun.
Bane NOR har plikt til
å vedlikeholde og oppgradere Norges suverent viktigste knutepunkt uavhengig av
høyhus.
Fraværende
argumenter
Argumentene
om hva «Nordisk Lys» vil gi tilbake til byen har vært nesten fraværende,
bortsett fra klisjeen om bærekraft. Da politikerne begeistret klappet gjennom
Spektrumkvarteret var det særlig to argumenter som gikk igjen. 1. Byen får et
tilbud det ikke har (Kongressalen) og 2. Prosjektet fører til ønsket
byreparasjon, både opprustning av Sonja Hennies plass og attraktiv innfallsport
til Vaterlandsparken, og Biskop Gunnerus gt. Hvorfor i all verden har de ikke
sluppet til stjernearkitekten Reiulf Ramstad for å fortelle om kvalitetene i
bygget og hvordan det løser en veldig uoversiktlig situasjon på sjøsiden av
Oslo S? Ramstad bygger hele stasjonsområdet i Gøteborg nå, og har alle de gode
og riktige argumentene inne.
Høyhuset Nordisk Lys løser overgangen mellom Oslo S og fjorden på en elegant måte, ved å åpne og integrere det luftige byrommet Christian Fredriks plass mye bedre enn i dag.
Erling Fossen
For det tredje. Å kjøre en omfattende
betalt annonsekampanje for høyhuset når PBE har nektet å behandle innsendt forslag,
vitner om en svak forståelse av hvordan lokaldemokratiet faktisk fungerer. Til
VG (20.8 2025) skriver byrådsleder Eirik Lae
Solberg i en e-post: – Jeg har aldri opplevd maken og kan ikke huske at noe
sånt har skjedd før. Dette er unorsk. Byrådsleder Solberg skriver at dette
føyer seg inn i et mønster der regjeringen «prøver å finne stadig nye måter å
herje med Oslo på». I det samme oppslaget uttalte Ingeborg Tennes –
byrådssekretær for byutvikling at dette var feil bruk av offentlige penger, og
«mener dette er politisk påvirkningskampanje ettersom ballen nå ligger i
politikernes hender før planene skal behandles».
Gyllen mulighet
Men mirakler over alle mirakler har
inntruffet. Byråd for byutvikling – James Stove Lorentzen – har instruert Plan-
og bygningsetaten til å sende forslaget til nytt høyhus ut på offentlig høring.
På samme måte som han gjorde med Grønlikaia. Det er en fornuftig beslutning for
å få prøvet argumentene for og mot høyhus på Oslo S. Da Nordisk Lys-forslaget
ble lansert tilbake i 2023, var enkelte politikere ikke avvisende siden høyhuset
ikke vil kaste skygge over noe annet enn sporområdene. Men så kom antikvariske
myndigheter på banen, og da PBE avviste forslaget sa de bl.a. at «fortetting rundt Norges
største knutepunkt vil kunne bidra til utslippsreduksjon på veien mot
klimamålene, men at dette likevel ikke bør gå foran bevaring av Oslos landskap
og identitet».
PBE og antikvariske myndigheter mener
bestemt at det ikke skal være høyhus på sørsiden av sporområdene. Dette er jo
noe kuriøst da høyhusrekka Barcode allerede ligger et steinkast unna på
sørsiden av sporområdene. Landskap og identitet er også veldig vage størrelser.
Siktlinjer likeså. Hensikten med siktlinjer er jo for å sikre byens lesbarhet.
Et høyhus på sørsiden av Oslo S, vil fungere som et utmerket og lesbart
målpunkt. Antikvariske myndigheter er også opptatt av tueprinsippet. Høyhus
rundt Plaza skal være fallende i høyde for på den måten lage gode overganger
til omkringliggende områder. Høyhuset Nordisk Lys løser overgangen mellom Oslo
S og fjorden på en elegant måte, ved å åpne og integrere det luftige byrommet
Christian Fredriks plass mye bedre enn i dag. Den skyggefulle Trelastgata vil
også få fjernet uheldige barrierer og få større mulighet til å bli en
strøksgate og ikke bare en transportåre.
Bane NOR har fått en ny gyllen mulighet.
Rådene er enkle: Ikke snakk mer om finansiering av sentralstasjonen. Begynn og
snakk om hvordan høyhuset medvirker til byreparasjon. Slipp arkitekten Reiulf
Ramstad fri. Ton ned den statlige arrogansen og jobb gjennom lokaldemokratiet.
Først kan Oslo S få det høyhuset Norges suverent viktigste knutepunkt
fortjener.