Utfordrer hotellene

Publisert Sist oppdatert

 Konseptet er ganske enkelt å legge til rette for at privatpersoner kan leie ut sin egen bolig til reisende. Siden oppstarten i 2008 har over 11 millioner reisende bestilt overnattinger gjennom tjenesten og i snitt sjekker noen inn i en Airbnb-bolig hvert annet sekund, døgnet rundt. 

Les også: Gjestene drar til sjøs

Les også: Skal bygge hotell for Union

Firedobling i Oslo

I dag tilbyr Airbnb over 600.000 overnattingssteder over hele verden. I Norge er det registrert over 1500 aktive overnattingssteder, en økning på over tre hundre prosent siden i fjor. Airbnb går ikke ut med lokale overnattingstall, men økningen i antall overnattinger i Norge, mot tilsvarende periode året før, er på 317 prosent. Antall nordmenn som bor gjennom Airbnb i utlandet øker også med nesten tre hundre prosent.   

Les også: Thon vil ha nytt hotell og kjøpesenter

– Norge og Oslo er populære turistdestinasjoner. Det siste året har det bodd fire ganger så mange gjester i Oslo gjennom Airbnb enn foregående periode. For å dekkede den økende etterspørselen er det et stort behov for flere verter. Jeg tror nye brukere vil leie ut et rom, leilighet, hus eller feriested når de ser hvilke muligheter Airbnb gir, sier Aja Guldhammer som er nordisk sjef for Airbnb.

Les også: 2013 tidenes hotellår

Les også:Tromsø topper – igjen

– Vil påvirke oss enormt

En som følger med på utviklingen er hotellinvestor Petter Stordalen. Han  mener hotellnæringen vil merke konsekvensene av at flere reisende bestiller overnattinen gjennom tjenester som Airbnb. 

– Oppblomstringen av slike tjenester vil påvirke hotelldriften vår enormt. Men det er spennende. Markedsverdien til Airbnb er nå på 10 milliarder dollar, så det er klart at det skjer noe der, sa Stordalen under en konferanse på Litteraturhuset i Oslo tidligere denne måneden. Han ønsker konkurransen velkommen. 

Les også: Røkke-hotell i pluss

Les også: Vil doble i Moss

Les også: Mister kunder til Bærum

– Jeg vet det kommer mange og det skjer enormt mye. Google kommer til å selge hotellrom i Norge. Men vi er ikke redd for konkurransen, vi er bare redd for at vi selv ikke klarer å forandre oss så fort at vi ikke henger med. 

– Lever godt side om side

I følge Airbnb er tjenesten et alternativ til tradisjonell overnatting, og begge måter lever godt side om side. For de som reiser gjennom Airbnb er det viktig å bo som de lokale når de er på tur. Mens andre reisende har andre behov og ønsker når de er på ferie eller reise.

– Våre undersøkelser viser at reisende med Airbnb bor i flere dager og legger igjen mer penger, i et større mangfold av nabolag, i byene de besøker. 76 prosent av eiendommene i disse byene er utenfor de største hotelldistriktene, sier Guldhammer.

Les også: – Markedet i ferd med å mettes

Les også: Stordalen kjøper tilbake hotell

Usikker på konsekvensene

Kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO Reiseliv mener det er for tidlig å si noe om hvilke konsekvenser dette vil ha for bransjen, men sier de har registrert at tjenestens inntog i Norge. 

– Vi ser at det kommer og at tjenesten kan utgjøre et supplement mange steder, men vi mangler foreløpig en oversikt over hva dette vil bety for bransjen og vi har ikke sett effektene av det enda. 

NHO Reiseliv har foreløpig ikke mottatt noen henvendelser fra medlemmene som går direkte på Airbnb. 

Les også: Gjorde tidenes hotelldeal

Verdsatt til 60 milliarder 

I april gjennomførte Airbnb en emisjon på 450 millioner dollar, noe som førte verdien på selskapet opp til 10 millarder dollar, eller i overkant av 60 millarder norske kroner. 

Les også: Klappjakt på hotelltomter

Les også:  Rica blir Scandic

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS