INNOVATIVE HUSBYGGERE. Etter gjennomført DIP-prosjekt om sirkulære ferdighus, sikret Haugen/Zohar Arkitekter en avtale med Norgeshus. Her viser Aleksandra Volfova og Marit Justine Haugen en veggprototype til Anne Elisabeth Bull i midten, som er DIP-ansvarlig i DOGA.

Har millioner – leter etter bransjens beste nyskapingsprosjekter

Nå skal ytterligere 11 millioner kroner sprøytes inn i norske bedrifter som vil bruke designdrevet innovasjon til å tenke nytt og forstå brukerne sine bedre.

Publisert

DIP er en støtteordning som stimulerer til bruk av designmetodikk i idéfasen av innovasjonsprosjekter i næringslivet. Det er fasen der du har en problemstilling, men ikke enda har kommet fram til en løsning ifølge en pressemelding.

– Norge trenger mer nyskaping. Derfor har regjeringen forsterket satsingen på DIP. Når designmetodikk og brukerinnsikt kommer tidlig inn i innovasjonsprosjekter, får vi mer treffsikker nyskaping. Jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen til å søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).

Hun får støtte av Marit Haugen i Haugen/Zohar Arkitekter, som fikk DIP-midler i 2021.

– Forskning og utvikling blir ofte nedprioritert i en hektisk prosjekteringshverdag. DIP-midler er en drahjelp som gjør det enklere å forplikte seg til egeninnsats, sier Haugen.

Kompetanse på design

Siden 2009 har DOGA delt ut nesten 110 millioner kroner gjennom DIP, som står for Designdrevet innovasjonsprogram. Nå har DOGA økt den årlige innovasjonspotten fra 10 til 11 millioner kroner.

– Pengene går til å få inn designkompetanse i den kritiske idéfasen. Slik sikrer vi at innovasjonsprosjekter tar utgangspunkt i reelle brukerbehov, i stedet for å basere utviklingen på gjetting og antagelser, sier Anne Elisabeth Bull som er leder for satsingsområdet designdrevet innovasjon i DOGA.

Fristen for å søke om DIP-midler fra årets pott går ut 22. mai.

Bygger seg opp på grønne ferdighus

Hvert år bygges tusenvis av ferdighus i Norge. En kartlegging avdekker at de færreste produsenter har klima og bærekraft høyt på agendaen. Tilbake i 2021 fikk Haugen/Zohar Arkitekter 631.600 kroner i DIP-støtte for å utvikle mer bærekraftige ferdighus.

Nå har de nylig inngått et symboltungt samarbeid med Norgeshus for å lage klimavennlige ferdighus.

– Målet med sirkbo.no er å utvikle en klimavennlig og sirkulær boligserie. Nå står vi foran et pilotprosjekt med interesserte boligbyggere. Pengene ga oss spillerom til å sette av betydelig tid til forskning og utvikling. Slik fikk vi en solid utviklingsfase hvor vi kategoriserte ombrukbarhet for forskjellige bygningskomponenter. Dette ble viktig for veien videre, sier Marit Haugen i Haugen/Zohar Arkitekter.

DIP-prosjektet ble gjennomført i samarbeid med Omtre. Målet var å prosjektere en helsirkulær bolig for det norske ferdighusmarkedet.

Suksess med forenklet miljøsertifisering

I 2020 fikk Kvist Solutions 219.000 DIP-kroner for å utvikle en digital plattform for strømlinjeformet miljøsertifisering. Resultatet er den skybaserte Kvist-plattformen.

– Vi har hatt stor suksess i Norge, med over 140 prosjekter de siste årene. Nå er plattformen init også på vei inn i det svenske markedet takket være kunder som NCC, en av Nordens største entreprenører, sier daglig leder Fabian Utigard.

Oppstartsselskapet landet tidlig pilotkunder som NCC, Veidekke, Skanska, AF Gruppen og OBOS, og dette gjorde at de fikk brukertestet plattformen underveis i prosjektet. DIP-støtten gjorde også at de kunne ansette en designer samt koble på Nice Design.

– Vi tjente mye på å inkludere kunden og brukeren i produktutviklingen tidlig i prosjektet. Takket være DIP-midlene kunne vi hente inn eksperter for å veilede oss i riktig retning og vise oss hvordan vi kan jobbe med å kontinuerlig forbedre produktet vårt så effektivt som mulig, sier Utigard.

Powered by Labrador CMS