Vinnerne: De bilbaserte kjøpesentrene

OHF er ikke i tvil om hvem som vinner på det nye parkeringsregimet i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Det nye rødgrønne byrådet i Oslo la torsdag i forrige uke frem sin tilleggsinnstilling til budsjettet for Oslo for 2016. Her fremkommer det blant annet at prisen for kommunal avgiftsbelagt parkering skal økes med 50 prosent til 55,5 kroner for 1 time i rød sone, og med 20 prosent i de andre sonene.

Videre foreslår Byrådet å utvide avgiftstiden fra kl. 09.00 til kl. 20.00 mandag-lørdag i alle soner, en utvidelse av parkeringstiden med mellom 2 og 5 timer. Oslo Handelsstands Forening (OHF) er svært misfornøyd med det de mener er solospill om parkeringsplasser fra byrådets side og mener handelen i sentrum får dårligere vilkår.

Ring 1Utviklingssjef Lars Fredriksen i OHF følger overfor NE nyheter opp med å si at når det gjelder avgiftsøkningen i rød sone, er denne hovedsakelig innenfor Ring 1. Men også Bogstadveien pluss enkelte andre områder i Frogner Bydel, ligger i det dyreste parkeringsområdet.

– OHF har gjentatte ganger uttalt at dette vil gjøre det enda mindre attraktivt å komme til sentrum å handle med bil. En økning for 20 prosent for de andre sonene vil kanskje berøre mange områder på Grünerløkka, som også har en del destinasjonshandel. Her vil muligens områder som Vulkan, som har jobbet hardt for å få til gode parkeringsmuligheter, bli berørt, sier Fredriksen, og fortsetter:

– Vi synes det er synd, fordi dette er et område av byen som har behov for en vital handel og byutvikling. Aspelin Ramm har jobbet som et dyktig og ansvarlig byutviklingsselskap i god dialog med kommunen. Oslo kommune bør gå inn å vurdere hvert enkelt område og se hvilken betydning parkering har for disse områdene. OHF oppfordrer derfor den nye byråden til å gå i dialog med næringen når det gjelder parkeringsstrategier.

Vanskeligere Utviklingssjefen sier videre at for handelen i sentrum, er det dårlig nytt at byrådet nå ønsker å utvide parkeringstiden.

– Vi har tidligere klart å samarbeide med Oslo kommune for å få ned parkeringstiden for å øke antall handlende til sentrum. En økning av parkeringstiden vil føre til at det er mer attraktivt for jobb- og møtereiser til Oslo sentrum. Det gjør det vanskeligere å finne parkeringsplass for de som skal handle, fordi de nå må konkurrere med andre bilister om plassen.

OHF har lenge uttalt at selv om de ikke ønsker biler kjørende inn i selve sentrum, så ønsker foreningen seg parkeringshus. Det kan skje via stamveinettet under bakken og tett innpå handels- og myldreområdene i sentrum, slik det er i de fleste moderne byene i Europa.

Bylivet lider– Vi vil jo å øke attraktiviteten for all handel og alle typer kunder, og for OHF og handelen generelt utgjør kanskje ikke dette noe stort problem. Det er et større problem for bylivet i Oslo sentrum, hvor handelen er med på å skape myldreområder og vitale bysentra, og ikke minst for de små, enkeltstående butikkene som har lave marginer fra før, sier Fredriksen.

Han mener også at gårdeierne som har investert store penger i bygg som har basert deler av omsetningen sin på handel, vil bli skadelidende. Disse gårdeierne har parkeringshus under bakken som en del av finansieringen.

– En slik parkeringspolitikk vil flytte en del handlende med bil over til de bilbaserte kjøpesentrene, som nok vil være vinnerne av en slik parkeringspolitikk, fastslår Fredriksen.

Powered by Labrador CMS