Unødvendig lang tidsbruk gir økte
kostnader både for kommunen og forslagsstilleren. Vi møter ikke samfunnets
behov, samtidig som vi risikerer planforslag som er utdaterte når vedtaket er
fattet.
Norsk Eiendom er invitert inn i
Forbedringsprosjektet for innsendte reguleringsplaner hos Plan- og
bygningsetaten i Oslo (PBE). Målet er å oppnå god saksflyt for alle
detaljreguleringssaker i Oslo kommune. Dette skal føre til å redusere samlet
tid fra man bestiller et oppstartsmøte til planforslaget sendes til politisk
behandling. De involverte vil bruke kortere tid, og vi oppnår en forutsigbar
prosess for alle parter. PBE har satt i gang en rekke tiltak som de selv kan
gjøre noe med, tiltak som vil gjøre prosessen enklere og mer forutsigbar, men
også tiltak som skal gjøre samhandlingen bedre.
Men, ansvaret for tidsbruken er ikke
etatens ansvar alene. Begge sider av bordet må samarbeide for å redusere
tidsbruken, både etaten og forslagsstilleren. Noen tiltak vil gjøre prosessen
hos motparten enklere, andre tiltak vil føre til mindre tidsbruk hos en selv.
Vi tror at summen av alle tiltakene vil gi den ønskede effekten.
Hva kan vi sammen, og hver for oss, gjøre
for at den totale tidsbruken går ned?
1. Sett deg inn i føringene som gjelder
for området du skal planlegge i
Eiendomsutvikling er samfunnsutvikling, og
samfunnsutviklingen skal styres av demokratisk valgt politisk ledelse. Gjennom
kommuneplanens samfunnsdel og arealdel peker politisk ledelse ut
hovedretningene for ønsket samfunnsutvikling i kommunen; hva man ønsker, hvor
man ønsker dette og hovedlinjer for hvordan dette skal gjøres. De politiske
visjonene for den gode by eller det gode samfunnsliv finjusteres og detaljeres
videre i kommuneplaner, områdeplaner, VPOR, normer og retningslinjer. Noen
føringer er spesifikke for den enkelte tomt eller område, andre er mer
generelle og ivaretar ønsket utvikling mer generelt og allmenngyldig for hele
eller større deler av nye prosjekter i kommunen.
Du må sette seg grundig inn i de
overordnede føringene for området du skal planlegge i. Det er disse som danner
premissene for planarbeidet ditt.
Noen ganger kan du kanskje oppleve at
summen av alle de overordnede føringene ikke bidrar til den ønskede kvaliteten
eller at føringene rett og slett står i motstrid til hverandre. Da er det
viktig å belyse dette og argumentere godt for den løsningen du har valgt. Det
tjener liten hensikt å forsøke å «overbevise» planmyndigheten om at
planforslaget følger opp de overordnede føringene, hvis det åpenbart ikke gjør
det. Legg heller energien i å forklare hvor du avviker og hvorfor. Ofte har du
en god grunn og planmyndigheten behøver din gode begrunnelse for avvikene.
Tips: Bruk føringer fra gjeldende
overordnet planverk når du utarbeider eget planforslag. Der du ser at forslaget
ditt avviker fra overordnede planer, belys dette godt og forklar tydelig
hvorfor du ønsker å avvike.
2. Et plandokument gjelder frem til et
nytt er vedtatt
Politisk vedtatte føringer ligger som
grunnlag for plansaksbehandlingen. Politikken meisler ut retning og ønsker for
by- og samfunnsutviklingen, og forteller hvilke behov man har og hvordan man
ønsker å dekke behovene.
PBEs oppgave er å fremme planer til
politisk behandling som følger opp de vedtatte føringene gitt av bystyret.
Disse føringene kan oppleves annerledes enn andre uformelle politiske utspill i
media, debatter og så videre.
Hvilke signaler du mottar fra politikerne,
formelle eller uformelle, og hvordan du tolker dem, vil være førende for
hvordan du leser mulighetsrommet for utvikling av den enkelte eiendom. Både
formelle og uformelle politiske signaler kan gi et godt bilde av
samfunnsbehovet prosjektet skal dekke, men i et politisk styrt byråkrati vil
alltid de formelle føringene veie tyngst gjennom saksbehandlingen.
Tips: Benytt de politisk vedtatte føringene
som fundament i plansaken, og bruk de uformelle signalene som rettesnor for
hvilke temaer som belyses og løsninger som foreslås.
3. Tidlige og tydelige rammer i
planprosessen er viktig
Å komme riktig ut fra start er alle parter
tjent med. De overordnede føringene gjør det forutsigbart for deg som
forslagsstiller å se hvordan et område ønskes utviklet, men noen ganger behøves
samhandling for å kunne manøvrere godt i disse.
God kunnskap om føringene som gjelder for
området du skal planlegge i er nødvendig for en god oppstart. Stedsanalyse er
et godt verktøy for en mer detaljert forståelse av stedet og et forslag til
plangrep. På bakgrunn av dette utarbeides premissene for planarbeidet, hva som
skal utredes og hva som må sikres i kart og bestemmelser.
Tips: Benytt den innledende plandialogen
med PBE til å avklare tolkningsrommet i de overordnede føringene. Både spørsmål
til utnyttelsesgrad, kvalitetsnivå og prioritering av overordnede føringer vil
være nyttig å avklare tidlig.
4. Dialogprosessen er til for avklaringer,
ikke forhandlinger
Ofte stiller du som forslagsstiller
allerede ved oppstartsmøtet med et ferdigtygget prosjekt. Rammene for hva og
hvor mye du ønsker å bygge i prosjektet er satt. Noen vil også her legge inn et
forhandlingsmonn, for å være sikker på at man har et økonomisk bærekraftig
prosjekt, også etter kjøpslåing med kommunen om kvaliteter og volumer gjennom
dialogfasen.
Du som forslagsstiller opplever altså
dialogprosessen som en forhandlingssituasjon, hvor man må gi og ta volumer og
kvaliteter, og balansere dette opp mot kostnads- og inntektsbildet i
prosjektet.
PBE ønsker å bruke dialogprosessen til å
bidra til nødvendige avklaringer for å bringe saken videre til neste fase.
Avhengig av kompleksitet vil det kunne være nødvendig å knytte de andre etatene
til prosessen og PBE skal koordinere denne samhandlingen på vegne av kommunen.
PBE vil altså ikke forhandle i denne fasen, men veie forslagsstillers
planforslag opp mot øvrige sektormyndigheter og samfunnets interesser i
området.
Det er likevel først når planforslaget er
komplett og sendt inn for behandling til offentlig ettersyn at PBE kan gjøre
sine vurderinger og gi tilbakemelding om de anbefaler planforslaget eller ikke,
selv om de etterstreber å gi foreløpige tilbakemeldinger underveis.
Tips: Ikke bruk tiden på å kjøpslå
kvaliteter og volumer med PBE, de stiller sjelden med forhandlingsmandat. PBEs
arbeid består i å avveie de ulike interessene og vurdere om planforslaget
svarer ut de overordnede føringene på en tilstrekkelig god måte.
5. Sørg for at saken er tilstrekkelig
opplyst og forsvarlig utredet
Stadig flere og høyere ambisjoner til
bokvalitet, klimahensyn, medvirkning og økt fokus på farer og konsekvenser
bidrar til flere krav i byplanleggingen. Dette gjør byplanleggingen kompleks. Det
er like fullt den fagkyndiges ansvar å sørge for at saken er tilstrekkelig
opplyst og forsvarlig utredet.
En utbredt misforståelse er at et
planforslag skal være et innsalgsdokument. Det kan dermed inneholde inngående
beskrivelse av hvorfor byen skal ønske seg og velge akkurat ditt prosjekt.
Dette innebærer at prosjektets positive bidrag overkommuniseres, mens mindre
heldige konsekvenser underkommuniseres. Utvikling er ment å skape endring og
vil medføre konsekvenser. Å belyse disse konsekvensene, slik at politikerne som
vedtar planene har et riktig grunnlag for vedtak, er essensielt for at planen
ikke skal oppheves ved en eventuell klage.
Dessuten vil tilbakeholdelse av
dokumentasjon på konsekvenser bidra til lengre saksbehandlingstid, da PBE ser
seg nødt til å stadig etterspørre dokumenter i saken. Saksbehandler er ikke på
jakt etter lettbente innsalgsargumenter, men tydelig dokumentasjon på hvilke
konsekvenser planforslaget gir.
Tips: Et planforslag skal kommunisere til
mange: blant annet saksbehandlere i kommunen, naboer i området og politikere på
rådhuset. Her skal du beskrive prosjektet ditt på en måte så alle forstår,
nøkternt forklare hvordan dette påvirker omgivelsene og hvordan overordnede
føringer er tatt hensyn til i prosjektet. I kommunikasjonen må man legge vekt
på det som er vesentlig i saken.
6. Lag omforente og gjensidig
forpliktende fremdriftsplaner med partene
Vi har alle et ønske og mål om at
planprosessen skal flyte godt og at vi stadig har blikket festet mot neste
fase. Planleggingsarbeid er likevel ressurskrevende, og det er helt naturlig at
det vil ta noe tid å utarbeide en plan. Samtidig er ikke ressursbehovet jevnt
fordelt over tid og mellom aktørene, men avhenger av når vi mottar dokumenter
eller bestillinger fra den andre parten. Hvis vi ikke vet når vi kan forvente
dokumenter fra motparten, vil vi heller ikke kunne planlegge for ressursbehovet
og tidsbruken vil øke.
Man bør tidlig i planprosessen utarbeide
en gjensidig forpliktende fremdriftsplan for partene i prosessen. Slik kan både
PBE og forslagsstilleren så tidlig som mulig planlegge for ressurser inn mot
den enkelte plansak på riktig tidspunkt.
Tips: Ha tett dialog med hverandre om
fremdriften, forhold deg til den gjensidig forpliktende fremdriftsplanen og
varsle den andre parten ved forsinkelser.
7. Tillit og respekt gir effektivitet
Planleggingens vesen er målkonflikter og
består av mange ulike interesser som man i større eller mindre grad vil kunne
imøtekomme. I dette har vi ulike roller. Plan- og bygningsetatens hovedoppgave
er å sørge for en bærekraftig samfunns- og byutvikling gjennom å ivareta
regelverk, overordnede planer, samfunnsinteresser, og politiske føringer.
Utbyggernes hovedoppgave er å sørge for kvalitet i byutviklingen gjennom å
utvikle enkelteiendommene og ivareta sine eierinteresser. Det er i denne
samhandlingen resultatene skal skapes.
Skal planprosessen bli mer forutsigbar og
effektiv, må vi strebe etter en tydelig rolleforståelse og utforske en
konstruktiv uenighet. Vi planlegger byen sammen, men med ulike roller.
Tips: Ha respekt for den andres oppgaver
og ansvar, og ha tillit til at alle parter gjør sin del av jobben.
8. Bruk en fagkyndig som kan
arealplanlegging, prosessledelse og kommunikasjon
Det er kun fagkyndige som kan utarbeide
reguleringsplaner.
Det er ofte fristende å la arkitekten som
tegnet de innledende volumstudiene også være fagkyndig, og til å lede
planprosessen. Denne har jo allerede grunnleggende kunnskap om prosjekt og
tomt, sitter på viktig kompetanse om volumstudier, romforståelse, utbyggingstypologier
etc. Det er likevel ikke nødvendigvis slik at arkitekten er godt egnet som
fagkyndig.
De viktigste egenskapene for en fagkyndig
er prosessledelse, kommunikasjon og kunnskap om arealplan som verktøy. Den
fagkyndige skal kunne sammenstille alle nødvendige fagoppgaver i plansaken, og
formidle disse på en nøktern og sannferdig måte. Det er også en fordel om den
fagkyndige har god forståelse for utforming av plankart og -bestemmelser, og
kjenner mulighetene og begrensningene utforming av disse juridisk bindende
dokumentene har.
Dette vil lette saksbehandlingen i PBE,
ved at de som sitter på kompetansen og har ansvaret sender inn godt opplyste
saker som er forsvarlig utredet, slik at PBE kan foreta den
interesseavveiningen som er deres jobb.
Tips: Til rollen som fagkyndig bør det
engasjeres en person som kan arealplanlegging, prosessledelse og kommunikasjon.
Dette er ikke alltid en arkitekt.
9. Vær enige om å være uenige
I en del situasjoner vil du som utbygger
og PBE ha ulik tolkning av de overordnede føringene eller ha ulik oppfatning om
hvordan stedet skal utvikles. PBE bidrar til å gjøre bystyrets ønsker for
byutviklingen kjent. Videre er det opp til deg på hvilken måte du følger opp
dette i dine saker. En av PBEs oppgaver er å orientere om hvilken risiko en
utbygger løper ved å fremme sin sak. Dette innebærer også at vi i noen
sammenhenger heller bør enes om at vi ikke er enige, rett og slett for å komme
videre med saken - heller enn å etterstrebe en enighet som kanskje ikke vil
oppnås uansett.
Tips: Det kan være tidsbesparende å være
enige om å være uenige og å avklare uenigheter tidlig.
10. God medvirkning er
risikoreduserende og tidsbesparende
En planprosess er en
kommunikasjonsprosess!
Medvirkning har to hovedfunksjoner. Den
ene er å gi god informasjon om prosjektet slik at folk har mulighet til å komme
med innspill for å gjøre planen bedre. Den andre er å innhente viktig kunnskap
fra beboere og andre som kjenner stedet. Som planlegger og utvikler trenger du
kunnskap som beboere og andre brukere har opparbeidet seg gjennom bruk av
stedet. Denne kunnskapen må du ha så tidlig som mulig i prosessen for at den
skal kunne påvirke forslaget på en god måte.
Gode medvirkningsprosesser vil altså bedre
kommunikasjonsflyten rundt ditt prosjekt, gi bedre kunnskap ute i samfunnet,
samtidig som du kan hente kunnskap om hva som kan løfte prosjektet ytterligere.
For at medvirkningen skal bli åpen og
transparent, må planmyndigheten få dokumentasjon på det medvirkningsarbeidet
som er gjennomført, slik at dette blir synlig for alle.
Avslutningsvis vil vi oppfordre til å
prøve ut flere og forskjellige former for medvirkning, og anerkjenner at
medvirkning også er en egen fagdisiplin.
Tips: Sørg for, test ut og dokumenter
medvirkningsprosessen.
Oppsummert! 10 tips til raskere
planprosess
- Sett deg inn i føringene som gjelder for området du skal planlegge i Tips: Bruk føringer fra gjeldende overordnet planverk når du utarbeider eget planforslag. Der du ser at forslaget ditt avviker fra overordnede planer, belys dette godt og forklar tydelig hvorfor du ønsker å avvike.
- Et plandokument gjelder frem til et nytt er vedtatt Tips: Benytt de politisk vedtatte føringene som fundament i plansaken, og bruk de uformelle signalene som rettesnor for hvilke temaer som belyses og løsninger som foreslås.
- Tidlige og tydelige rammer i planprosessen er viktig Tips: Benytt den innledende plandialogen med PBE til å avklare tolkningsrommet i de overordnede føringene. Både spørsmål til utnyttelsesgrad, kvalitetsnivå og prioritering av overordnede føringer vil være nyttig å avklare tidlig.
- Dialogprosessen er til for avklaringer, ikke forhandlinger Tips: Ikke bruk tiden på å kjøpslå kvaliteter og volumer med PBE, de stiller sjelden med forhandlingsmandat. PBE’s arbeid består i å avveie de ulike interessene og vurdere om planforslaget svarer ut de overordnede føringene på en tilstrekkelig god måte.
- Sørg for at saken er tilstrekkelig opplyst og forsvarlig utredet Tips: Et planforslag skal kommunisere til mange; blant annet saksbehandlere i kommunen, naboer i området og politikere på rådhuset. Her skal du beskrive prosjektet ditt på en måte så alle forstår, nøkternt forklare hvordan dette påvirker omgivelsene og hvordan overordnede føringer er hensyntatt i prosjektet. I kommunikasjonen må man holde fokus på det som er vesentlig i saken.
- Lag omforente og gjensidig forpliktende fremdriftsplaner med partene Tips: Ha tett dialog med hverandre om fremdriften, forhold deg til den gjensidig forpliktende fremdriftsplanen og varsle den andre parten ved forsinkelser.
- Tillitt og respekt gir effektivitet Tips: Ha respekt for den andres oppgaver og ansvar, og ha tillit til at alle parter gjør sin del av jobben.
- Bruk en fagkyndig som kan arealplanlegging, prosessledelse og kommunikasjon Tips: Til rollen som fagkyndig bør det engasjeres en person som kan arealplanlegging, prosessledelse og kommunikasjon. Dette er ikke alltid en arkitekt.
- Vær enig om å være uenig Tips: Det kan være tidsbesparende å være enige om å være uenige. Avklar uenigheter tidlig.
- God medvirkning er risikoreduserende og tidsbesparende Tips: Sørg for, test ut og dokumenter medvirkningsprosessen.