SKRYTER AV NAPOLI: Erling Fossen hyller bygulvet og bylivet i Napoli.Foto: Glen Widing
Byrøkter Erling Fossen: Napoli – «Paradis befolket med djevler»
Min redaktør Dag Jørgen ga meg en utfordring på sms: «Jeg hører folk skryter av bylivet i Napoli og lurer på hva som er bra. Selv synes jeg det bare ser skittent og kaotisk ut, så noen må fortelle meg hemmeligheten». Jeg tok utfordringen på strak arm. Har du ikke vært i Napoli, vet du ikke hva en by er.
De
fleste nordmenn er bare innom Napoli for å dra videre, til Amalfi-kysten,
Vesuv, til Capri for å se henne komme, eller for å gå i fotsporene til Ingrid
Bergman på Stromboli.
Annonse
For dem er Napoli knyttet til mafia, kriminalitet, enorme
søppelhauger, og privat og offentlig fattigdom. Men Napoli er så uendelig mye
mer. Napoli er en av Europas eldste eksisterende byer, og kan spore sin
opprinnelse tilbake til greske bosettere ca. 800 år før vår tid. Gjennom ulike
epoker har Napoli også vært blant de største og rikeste byene i Europa.
Annonse
For
urbanister har denne byen alt.
Tidsdybde. Å gå gjennom byen er som
å plassere seg midt i den europeiske historien med synlige lagvise spor fra ulike
kulturer og sivilisasjoner.
Annonse
Byliv. Napoli er et menneskelig
gateteater, hver eneste kveld.
Kontrast. Et flott barokkpalass
kan stå rett ved siden av et falleferdig hus tægga ned med grafitti.
Tidsdybde
Napoli
er i befolkning - både selve byen og regionen – bare litt større enn Oslo. Der
stopper enhver likhet. Der Oslo bare har to bygg fra middelalderen – Akershus
Festning og Gamle Aker kirke – er Napoli pepra med historiske bygg fra hele den
europeiske historien de siste 2000 år. Det gjør at Napoli i særdeleshet har en
tidsdybde som strekker den menneskelige erkjennelse til bristepunktet. Tidsdybde
er viktig i byutvikling av flere årsaker, og må ikke forveksles med å
romantisere fortiden. Når mange historiske epoker er synlige side om side gir dette
variasjon i skala, materialbruk og utforming som igjen skaper komplekse, og
ofte attraktive byrom. Dette kontrasterer ofte med nyere, mer ensformig utbygging
som på Løren, men også Bjørvika, og gir rikere sanselige opplevelser. Napoli
har vært under innflytelse fra romere, bysantinere, gotere, normannere,
spanjoler og franskmenn. Alle disse epokene har etterlatt seg et unikt arkitektonisk
og kulturelt mangfold i gatebildet.
FAVORITT: Flere byutviklere skryter hemningsløst av Napoli. Erling Fossen forklarer hvorfor.Foto: Shutterstock/Olga Gavrilova
Byer
med synlig tidsdybde – der historiske lag er lesbare – bidrar også til en
dypere følelse av tilhørighet hos innbyggerne. Det skaper gjenkjennelse og
tilknytning, og styrker den sosiale bærekraften. Tidsdybde hjelper oss å forstå
hva som gir et sted sin unike karakter. Ved å bevare og restaurere historiske
bygninger, gateløp og strukturer, forankres byutviklingen i byens identitet,
noe som styrker både lokal tilhørighet og attraktivitet for besøkende som er på
jakt etter det unike. Tydeligst er kanskje dette i den to kilometer lange gaten
Spaccanapoli i Centro Storico. Her ligger spor fra antikken, middelalderen og
barokken sjarmerende side om side.
Byliv
Som
alle andre sammenligninger mellom Oslo og Napoli er sammenligningen mellom to
historiske byområder himmelropende urettferdig. Men skitt la gå.
Quartieri
Spagnoli ble bygget på 1500-tallet av den spanske visekongen Pedro Toledo for å
huse de mange tusen spanske troppene. Kvadraturen ble bygget av den danske
kongen Christian Quart i 1624 som Norges hovedstad. En av Napolis hovedgater,
og delvis omgjort til gågate er Via Toledo. Den markerer inngangen til Quarteri
Spagnoli på samme måte som Karl Johans gt markerer inngangen til Kvadraturen.
Her stopper enhver likhet.
TETT: Folk bor tett i områder som Quartieri Spagnoli.Foto: Shutterstock/lazyllama
TETT: Folk bor tett i områder som Quartieri Spagnoli.Foto: Shutterstock/Arcady
Quarteri
Spagnoli er ikke Napolis tettest befolkede område, men det bor ca. 14.000
innbyggere i et område på rundt 0,8 kvadratkilometer. Dette gir en befolkningstetthet på
litt over 17.000 per kvadratkilometer. Altså Grünerløkka++ som er Oslos tettest
befolkede administrative bydel. I Kvadraturen bor det litt over 500 mennesker
på 0,5 kvadratkilometer (det bodde ti ganger så mange der i 1825). Forskjellen i
befolkningstetthet er altså himmelropende. Men den kanskje største forskjellen
som hindrer gateliv i Kvadraturen er gatebredden mellom husene. I Kvadraturen
er det 15 meter (pga danskekongens frykt for brann), mens den gjennomsnittlige
gatebredden i Quarteri Spagnoli er 3 meter (!). Noen av gatene er enda smalere
og føles nesten som tuneller. Den korte avstanden mellom byggene muliggjør også
den sydeuropeiske skikken ved å ha tørkesnorer mellom seg. Der henger det enten
klær i sidegatene, eller vimpler med Maradona og fotballspillere i lyseblått og
hvitt tett i tett i hovedgatene. Og tro ikke at de smale gatene forhindrer folk
å kjøre bil. Der folk går tett som en tønne, kommer det plutselig en bil, som
på mirakuløst vis kommer seg gjennom for så å bli slukt av folkemengden igjen.
Tettheten muliggjør et yrende folkeliv selv på en søvnig mandag.
Det
yrende gatelivet muliggjøres også av at napolitanerne ikke er som oss stive
nordboere. Napolitansk kultur er ekspressivt – både i kroppsspråk, gestikuleringer
og hverdagsliv. Det er ikke uvanlig at en samtale mellom to gamle venner kan
høres ut som en opphetet krangel – eller en scene fra et teaterstykke.
Napolitanerne lever på gaten, snakker høyt, gestikulerer voldsomt og lever tett
på hverandre. Alt fra små bønnerop fra gamle damer til tenåringer på scooter som
piler gjennom smale smug skaper ekstremt mange sanseinntrykk som nepa må jobbe
på høygir for å fordøye.
Kontrast
Kontrastene
i Napoli er ikke bare ekstrem når det gjelder de bygde omgivelsene. For å
forstå hvordan de enorme økonomiske kontrastene mellom fattig og rik i Napoli
ikke førte til revolusjon som i andre europeiske land, må vi snakke om lasaronene.
Det er umulig å gå i Napolis gater uten å treffe på de mange hjemløse. På
90-tallet hadde Napoli en arbeidsledighet på over 40 prosent, nå har den klort seg
fast på 20-tallet. Men på en eller annen merkverdig måte er blikket til
lasaronene verken underdanig eller fiendtlig, men stolt. Tankene flyr hen til
The Bowery King i John Wick-filmene der Laurence Fishburne styrer gatene
gjennom å koordinere de hjemløse og kontrollere herbergene, også utgjør en
kraft som påvirker The High Table og storpolitikken. Hvordan kan det ha seg?
Hvordan kan lasaronene – de nederst på rangstigen – oppføre seg som om de har
makt?
Det
norske ordet lasaron er avledet av lazzarone, og ble historisk brukt om
forkomne mennesker som ikke klarte å holde på en jobb, bolig og familie, men
som oppholdt seg lett synlig i parker og på plasser. F.eks. er Lasaronparken
ved Jacobs Kirke i Oslo oppkalt etter disse. Men den norske konnotasjonen
fratar lasaronen dens politiske maktfaktor gjennom de tette bånd til rojale
myndigheter som i Napoli.
På
begynnelsen av 1800-tallet besto Napolis befolkning i stor grad av de ekstremt
rike (kongens hoff), rike landeiere, en liten middelklasse og den store massen
av lazzarone som levde i ekstremt fattigslige omgivelser. Dette muliggjorde at
kongen gang etter gang kunne slå tilbake republikanske framstøt. F.eks. da
franske revolusjonære tropper kom til Napoli i 1799 ble de riktignok støttet av
den lille middelklassen, men det store flertallet av lazzarone´s var
monarkivennlige, og sørget for at den napoletanske republikken ble kortvarig.
På
sin italienske reise omtalte Goethe Napoli noe uærbødig som et «paradis
befolket av djevler». Napoli er kanskje den europeiske byen hvor den enorme
oppsamling av rikdom bare trumfes av en enda større fattigdom, men der
samspillet mellom dem har funnet en finurlig form. De mange lag av historie som
ligger åpent i Napoli bærer også i seg denne dualismen mellom fattig og rik. I
nesten enhver bakgård til en sliten leiegård, finnes det rester av en fornem
struktur, enten det er et palass, kirkebygg eller andre royale strukturer som
staller.
BYLIV: Napoli har et levende byliv, som kan oppfattes som rotete og uoversiktlige. Foto:Foto: DyziO/Shutterstock.
Epilog
På
en blåtur noen år tilbake vandret vi fulle og fornøyde gjennom gatene i
Quarteri Spagnoli på kvelden etter fotballkamp. Vi prøvde å gå med lette
skritt. Overalt i de gamle bydelene går du på den svarte lavasteinen som er ett
av Napolis unike kjennetegn. Lavasteinen er størknet magma fra Vesuvs mange vulkanutbrudd.
Den karakteristiske lavasteinen er veldig nero, glatt, slitesterk og lett å
rengjøre. Og livsfarlig å gå på i regn. På veien var en lokal butikk i ferd med
å stenge. Vi kom i snakk med innehaverne som viste seg å være en ungdomsgjeng
fra Banglasdesh. Han ene hadde sangambisjoner og vi begynte å snakke om Dimash
med den guddommelige stemmen fra Kazakstan og K-pop. Vår venn lysnet til. Han
tok sats og snart ble alle dratt inn i en magisk vokalprestasjon der alle tilhørerne
som hadde stimlet sammen ble hans a capella-kor. Dette skjer kun i Napoli.