STATEN CASHER INN: Den virkelig store inntekten staten har av boligbygging, er momsen. Den er på hele 25% av byggekostnaden for alle nybygg. Må det være slik? Nei, det må det selvsagt ikke, skriver advokat Anne Sofie Bjørkholt.
Foto: Bahr
Er det kapitalen eller staten som tjener mest på nye boliger?
Det er mulig å se for seg et system der momsen på boligbygging reduseres og/eller at det gis helt eller delvis fradrag for moms på byggekostnader.
Boligmangelen har seilt
opp som ett av de viktigste temaene i valgkampen. Det er et tema som berører
enkeltpersoner, familiene, arbeidsmarkedet, utdanningsmuligheter, næringsutvikling, likestilling og utjevning av forskjeller.
Når store grupper ikke har råd til et sted å bo i nærhet av studiested eller
arbeidsplass så har samfunnet et problem. Det er derfor ikke rart at et massivt
boligunderskudd engasjerer. Nå diskuteres hva vi bør gjøre for å bedre
situasjonen og hvem som har skylden i at vi har fått dette problemet.
I Aftenposten, Dagsavisen,
Klassekampen og på LinkedIn har debatten rullet i sommervarmen. Det startet med
Nora Ulrikke Andersens innlegg i Aftenposten 23. juli: Våkn
opp, Norge! Internasjonal storfinans tar føringen i boligmarkedet. Budskapet
var at kapitalfondene tar over («plyndrer») boligmarkedet mens politikerne
sover og at velferd og demokrati forvitrer når profitten får styre retten til
et hjem.
At kapitalfondene tar
over boligmarkedet i Norge og driver prisene opp, var ikke alle enige i. Byråd James
Stove Lorentzen har hatt innlegg både i Klassekampen og Dagsavisen, hvor han
argumenterer for at privat kapital er nyttig og ikke farlig. 28. juli hadde Henning
Lauridsen (Eiendom Norge) et innlegg i Aftenposten om eierlinjen i norsk
boligpolitikk, og hvorfor dette sikrer at vi – i motsetning til mange andre
land – ikke har massive boligporteføljer som omsettes mellom kapitalfond.
Staten driver prisene i
været
Debattantene har sine
poenger og hvilket syn man har på privat kapital generelt vil påvirke
argumentasjonen.
Men et poeng som det ofte
hoppes over, er hvilke inntekter staten selv har på boligbyggingen og hvordan
disse inntektene (også) driver prisene i været. Innimellom nevnes
dokumentavgiften på 2,5% som en «flytteskatt». Men dette er, relativt sett,
ikke et enormt beløp og for nybygg betales den kun av tomteverdien. For
borettslag betales ingen dokumentavgift.
Den virkelig store
inntekten staten har av boligbygging, er momsen. Den er på hele 25% av byggekostnaden
for alle nybygg.
Moms er blant statens
største og mest stabile inntekter. I 2024 var statens totale, samlede
momsinntekter ca. 400 milliarder. Finansministeren kaller den «arbeidshesten» i
skattesystemet. Det er en god betegnelse.
Det er forbrukeren som
betaler momsen som staten tar inn fra boligbygging. Men det synes ikke fordi
boligsalg i seg selv ikke er momspliktig. Momsen ligger som en skjult kostnad i
kjøpesummen for boligen.
I Estate fra september
2023 anslo Selvaag Bolig en kostnad for nybygg på NOK 90.000 per m2, hvorav ca.
NOK 50.000 er selve entreprisen (byggekostnaden) og resten er kostnader til
tomt, planprosess, arkitekt osv. Sverre Molvik uttalte at det derfor ikke er
lønnsomt å bygge boliger hvor salgsprisen ut til forbruker er under kr 100.000
per m2.
Kostnadene er enda høyere
nå, for prisstigningen har vedvart, reguleringsprosessene går fremdeles sakte
og nye offentligrettslige krav har blitt innført. I tillegg tynges prosjektene
av stadig mer omfattende rekkefølgekrav, noe Øystein Thorup i Avantor
adresserte i DN i mai. Hele kr 650.000 i ekstra kostnad per leilighet i
Nydalen, kun på grunn av rekkefølgekrav, kalkulerte Avantor med. Da har man
fjernet seg et stykke fra et rimelig spleiselag. Tidligere i sommer kunne
Prognosesenteret melde at det ikke er lønnsomt å bygge nytt i flertallet av
norske kommuner: Lite
lønnsomt å bygge boliger: – Fryktelig vanskelig – E24.
Vi kan derfor
konservativt anslå at det koster kr 90.000 per m2 å bygge en ny bolig. En
kvalifisert antakelse er at ca. 70% av dette (kr 63.000) er en kostnad det
påløper mva på. Da har vi holdt selve tomten utenfor, for det er ikke moms på
tomtekjøp. På rådgiver-, arkitekt- og byggekostnader er det derimot moms.
Det betyr at for hver m2
som bygges, så kasserer staten inn kr 12.600 som forbrukeren betaler til staten
for sin nye bolig. Om boligen er på 70 m2, så får staten hele kr 882.200 av
kjøpesummen rett til seg. En slik avkastning, og attpåtil av andres penger, kan
et kapitalfond bare drømme om.
Momsinntekten til staten
øker jo dyrere det blir å bygge. Og det blir stadig dyrere i Norge. Siden 2019
har byggekostnadene i Norge steget med 30-40% ifølge Prognosesenterets
indekser. Byggekostnadene i Norge er vesentlig høyere enn i Sverige. Jo
høyere byggekostnader, jo mer tjener staten. Boligprisen ut til forbruker blir
høyere og utbygger tjener mindre – inntil det punktet det ikke lenger lønner
seg å starte nybygging. Det punktet er ifølge Prognosesenteret nådd i
flertallet av norske kommuner.
Hvis vi dernest forutsetter
en utsalgspris på kr 100.000 per m2 (som er det utbygger minst må ha for å
kunne bygge lønnsomt), vil utbygger ha en netto inntekt («profitt») på kr
10.000 pr m2. Av denne går 22% til skatt. Det betyr at staten gjennom summen av
moms og skatt har dobbelt så høy «profitt» som utbyggeren har per ny m2 bolig
som bygges. Mesteparten av statens inntekt ved boligbygging er det
boligkjøperen som dekker. Man kan derfor spørre om det er kapitalen eller
staten som er den største prisdriveren.
Bør vurdere tiltak
Må det være slik? Nei,
det må det selvsagt ikke. Det er mulig å se for seg et system der momsen på
boligbygging reduseres og/eller at det gis helt eller delvis fradrag for moms
på byggekostnader. UK, Italia og Spania har ordninger i den retning. Og i Norge
har vi slike ordninger innenfor noen særfelt, for å stimulere enkelte
aktiviteter (f.eks. kjøp av e-bil) og for å bidra til å lette kostandstrykket
mot forbruker. Lavere moms på mat og drikke («matmomsen») er et eksempel på tiltak
for å støtte forbrukerne.
Og fra 1. juli i år ble momsen på vann og avløp av
samme grunn redusert fra 25% til 15%. Om målet om 130.000 boliger innen 2030 skal
nås, bør slike tiltak vurderes.
Det vil selvsagt redusere statens inntekter,
men akkurat disse inntektene bør staten kunne klare seg uten. Tilgang til bolig
for alle er langt viktigere.
Artikkelforfatteren er
advokat og partner i Advokatfirmaet BAHR.