Juss:
VILLEDENDE: Slik svarte entreprenøren på e-post, da leverandøren ville vite om finansieringen var i orden før bestillingen av varene. E-post-korrespondansen ble utslagsgivende i retten.
Entreprenøren styrte mot konkurs, men kjøpte likevel varer på kreditt
Nå er styreleder og daglig leder dømt til å bla opp av egen lomme. - Var fullt klar over den kritiske situasjonen, konkluderer lagmannsretten i en fersk dom.
I juni 2022 bestilte daglig leder i et lokalt entreprenørfirma
dører og vinduer til et større boligprosjekt i Tromsø. Ordren hadde en verdi på
298.727,50 kroner og leveringsdato var satt til 20. juli 2022. Den daglige
lederen var også styreformann i selskapet.
Leverandøren hadde tidligere opplevd at entreprenøren kunne
være sen med å gjøre opp leveranser. Ved ordrebekreftelsen sender han derfor
e-post til entreprenøren, hvor han skrev «PS: har du finansiering i orden på denne?»
Entreprenøren besvarte e-posten samme dag med:
«Finans er ok, det skal du ikke bekymre deg for. God helg»
Leveransen ble ikke gjort opp ved forfallsdatoen i august
2022. Entreprenøren skyldte på forsinket overlevering og oppgjør samt påløpte
ekstrakostnader i andre boligprosjekter. I tillegg hadde boligkjøpere reklamert
og tilbakeholdt penger, forklarte han.
Begjærte oppbud
I korrespondansen mellom partene fremkom det etter hvert at
entreprenøren hadde store økonomiske problemer. Styrelederen stanset driften av
selskapet i november 2022. I romjulen 2022 ble det begjært oppbud. Konkurs ble
åpnet 3. januar 2023. I denne perioden gikk hele konsernet overende, med i alt
tre selskaper.
På tidspunktet for konkursåpning var entreprenørselskapet
involvert i fem eiendomsprosjekter. Det ble meldt krav i boet på til sammen 17
millioner kroner, men det var ingen dekningsmuligheter for kreditorene.
Bostyrer anslo at insolvens måtte ha inntrådt i løpet av
2021. Det ble lagt til grunn at virksomheten hadde drevet med betydelig tap i
2021, og at dette hadde fortsatt inn i 2022.
I 2021 viste regnskapet for eiendomsselskapet 52 millioner
kroner i driftsinntekter og et resultat før skatt på 1,6 millioner kroner. Entreprenørselskapet
i konsernet hadde samme år 38 millioner kroner i driftsinntekter, med et
negativt resultat på 4,2 millioner kroner.
Bostyrer har pekt på mulige straffbare forhold knyttet til
unnlatt skattetrekk samt at det fra styrets side ikke var begjært oppbud. Det
ble lagt til grunn at styret senest i september 2022 burde ha innsett at entreprenørvirksomheten
klart gikk med tap, og at fordringshaverne ikke ville kunne motta oppgjør innen
rimelig tid.
Den daglige lederen er senere ilagt konkurskarantene frem
til april 2026.
Stevnet styrelederen personlig
De siste årene har det vært en økning i saker som gjelder
styreansvar, og i mange tilfeller har det vist seg at eiere og/eller
styremedlemmer må punge ut etter at selskapet ikke gjør opp.
Nettopp derfor valgte leverandøren av vinduene å stevne
styrelederen og daglig leder for retten, med krav om personlig ansvar.
Stevningen ble tatt ut i juni i fjor. I desember 2024 konkluderte
Nord-Troms og Senja tingrett med at den daglige lederen og styrelederen skal
frifinnes.
Vindusleverandøren ga seg ikke med det. Han anket dommen,
som ble behandlet i Hålogaland lagmannsrett i april i år. Dommen kom for noen
dager siden, og her går det frem at lagmannsretten skroter dommen fra
tingretten.
I retten viste den daglige lederen og styrelederen til at
han selv skjøt inn penger for å holde skuta flytende. Retten peker på at
driftskontoen var negativ elleve dager etter kapitalforhøyelsen, noe som etter
lagmannsrettens syn forsterker inntrykket av den kritiske økonomiske
situasjonen. Dette var entreprenøren full klar over da han bestilte de aktuelle
varene, påpeker domstolen.
- Plikten til å ha egenkapital og likviditet som
er forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten i selskapet
gjelder «til enhver tid», jf. aksjeloven § 3-4. At betaling av varer for
nærmere 300.000 med forfall 25. august 2022 var lite realistisk, er etter
lagmannsrettens syn ikke tvilsomt, heter det i dommen.
Lagdommerne har valgt å legge vekt på e-post-korrespondansen
hvor entreprenøren svarte at leverandøren ikke trengte å bekymre seg. Når
e-posten ses i lys av den økonomiske situasjonen i selskapet, er den ikke uten
vekt i vurderingen av om den daglige lederen og styrelederen har opptrådt
erstatningsbetingende uaktsomt på avtaletidspunktet, skriver lagmannsretten.
- Med vekt på det akutte behovet for friske midler
i (selskapet) i mai 2022, den betydelige rekken med betalinger i perioden 11. –
13. mai, og at saldo på driftskonto var negativ få dager senere, er det
lagmannsrettens syn at (daglig leder, red. anm.) ikke har holdt seg innenfor
det handlingsrommet som gjelder før aktsomhetsnormen i aksjeloven § 17-1 slår
inn.
«Klart uforsvarlig»
Domstolen skriver videre at vurderingen av
likviditetsbehovet i selskapet, da bestillingen av varer for nærmere 300.000
kroner fant sted i juni 2022, var «etter lagmannsrettens syn klart uforsvarlig».
Det måtte være klart for den daglige lederen og styrelederen at betaling av
varer fra leverandøren ville bli svært vanskelig, mener retten.
Lagmannsretten har etter dette kommet til at den daglige
lederen og styreformannen er erstatningsansvarlig overfor leverandøren i
medhold av aksjeloven § 17-1 for fakturaens pålydende på rundt 300.000 kroner,
pluss renter.
Lagmannsretten er også klar på at den daglige lederen og styreformannen
må dekke sakskostnadene til leverandøren for både tingretten og lagmannsretten.
De var totalt på 473.000 kroner.