– En reise til 3,5 milliarder

Å være aksjonær i det finansielt orienterte eiendomsselskapet Norwegian Property var en dyr lærepenge.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Med Olav Line i sjefsstolen i Norwegian Property (NPRO), er selskapet gått fra å være en finansiell eiendomsaktør til å bli en industriell aktør. Line tok tidlig grep for å ta hånd om forvaltningen selv og å si opp avtalen med NEAS, det var for stor avstand mellom kundene og selskapet.

Enkelte kunder måtte forholde seg til flere kontaktpunkter i NPRO, de visste ikke hvem som var den ansvarlige. Olav Line medgir at de ikke kan håpe på så tålmodige kunder fremover, nå er ambisjonene noen helt andre.

– Vi ser ikke på forvaltning som vedlikehold av bygget, men som en mulighet til å skape verdier for våre leietakere. Vi skal være det mest kundedrevne eiendomsselskapet i bransjen, det er bare å se opp, nå har vi bestemt oss. Leietakers betalingsvillighet er avhengig av totalproduktet, sa Line på DnB NOR Næringsmeglings store markedsseminar i Oslo tirsdag.

Måtte mislykkesLine har også rendyrket NPRO ved å selge ut hotellkjeden Norgani og dermed bli et rendyrket eiendomsselskap. Timingen av Norgani-kjøpet var elendig, selskapet ble kjøpt på topp for rundt 11 milliarder kroner og solgt for drøyt 8 milliarder nå i høst.

– Norgani-kjøpet, med hundre prosent lånefinansiering, var dømt til å mislykkes i nedgangsfasen, medga Line overfor de fremmøtte.

Olav Line tar nå på en rekke presentasjon et oppgjør med det tidligere finansielt orienterte selskapet. Han pekte i tirsdagens fordrag på paradoksene med NPRO da det ble etablert.

3,5 milliarder– Vi var satt opp med høyt utbytte, høy gearing og lav risiko. Det er imidlertid egenkapitalen som svinger, og ikke fremmedkapitalen. Denne reisen har kostet aksjonærene 3,5 milliarder, sa Line, og viste kursutviklingen i perioden og hva aksjonærene har måttet spytte inn for å redde selskapet. Nå handler det om soliditet og likviditet.

– Bud nummer én for oss er å ha en tilfredsstillende egenkapital. Vi har nå 1,8 milliarder kroner i tilgjengelig likviditet. Vi har gått fra høy gearing og høyt utbytte til forutsigbare utbytter, lav gearing, og større finansiell fleksibilitet, sa NPRO-sjefen, og det lød som søt musikk i ørene til banksjef Olav T. Løvstad i DnB NOR.

Under et seminar i forrige uke medga Line at arealeffektiviteten i kontorporteføljen var for lav, som på Aker Brygge. Arealutnyttelsen er også for dårlig i Nordeas hovedkontor på Majorstuen, der NPRO kjemper for forlengelse, og på Skøyen, der Drammensveien 134 nå pusses opp.

Norges beste– I Middelthuns gate 17 skal vi klare å fylle opp med 50 prosent flere ansatte enn i dag. Vi skal lage Norges beste meglerrom. Vi skal også ha dobbelt så høy arealeffektivitet i Drammensveien 134 og tilføyer 3000-4000 kvadratmeter, sa Line.

I forrige uke sa en selvkritisk Line at når utgangspunktet er så dårlig som det er på Aker Brygge, skal det ikke så mye til for å bli bedre. Han fulgte opp tirsdag med nye kritiske kommentarer til det som er blitt gjort, eller snarere: ikke gjort.

– Når det gjelder utvikling i NPRO, er det gode muligheter for forbedringer, fordi det ikke har vært gjort noe før, innrømmet konsernsjefen.

Powered by Labrador CMS