Er høringsforslaget rett medisin for en vanskeligstilt bransje?
Kommunal- og distriktsdepartementet har nylig sendt ut et høringsforslag som gir kommuner mulighet til å bestemme boform og organiseringsmodell i kommunale arealplaner. Forslaget innebærer at det kan gis planbestemmelser om boligkjøpsmodeller, borettslag eller utleieboliger, samt at studentboliger kan velges som et arealformål i arealplaner.
Dagens plan- og bygningslovgivning gir bare kommuner
adgang til å regulere områder til boligformål, men gir ikke kommuner anledning
til å bestemme verken boform eller organiseringsmodell innenfor boligformålet.
Annonse
Høringsforslaget har sin bakgrunn i et politisk ønske om å
gi kommuner flere verktøy i plan- og bygningsloven for å legge til rette for en
variert boligsammensetning.
Annonse
For det første skal høringsforslaget gi kommuner
bedre verktøy for å hjelpe folk inn i boligmarkedet, samt legge til rette for
at kommunene får en sterkere rolle i arbeidet med å utjevne sosiale og
geografiske forskjeller i boligmarkedet.
Høringsforslaget skal for det andre
bidra til å skaffe studenter en rimelig bolig, noe som ifølge departementet er
et viktig utdanningspolitisk virkemiddel for å bidra til lik rett til
utdanning.
Annonse
Planbestemmelser om boligkjøpsmodeller, borettslag eller utleieboliger
Departementet har foreslått følgende tre tiltak for å
fremme sosial bærekraft gjennom endringer i plan- og bygningslovgivningen:
(i) Kommuner skal gjennom arealplan kunne pålegge
utbygger å benytte borettslag som organisasjonsform. En viktig forskjell mellom organisasjonsformene borettslag og
eierseksjonssameie, er at borettslag har begrensninger på adgangen til utleie.
Et formål som er trukket frem i høringsforslaget, er at kommuner ved å stille
krav om borettslag kan øke bostabiliteten i områder med mange utleieboliger og
høy flyttehyppighet. Departementet foreslår ikke egne bestemmelser om selveie
eller eierseksjonssameie.
(ii) Kommuner skal gjennom arealplan kunne pålegge
utbygger at en bestemt andel boliger i nye prosjekter skal være utleieboliger,
herunder at utleieboligene disponeres eller eies av kommunen. Et formål som er trukket frem i høringsforslaget, er at kommuner kan ønske å
stille krav om utleieboliger for å bidra til økt sosioøkonomisk variasjon i pressområder,
ettersom leieboliger krever lavere inntekter og egenkapital enn eide boliger.
Forslaget om at utleieboliger skal disponeres eller eies av kommunen, er begrunnet
med at kommuner kan ønske å bidra til å skaffe mer egnede boliger for
vanskeligstilte, blant annet for i større grad å kunne spre de kommunale
boligene i ulike deler av kommunen.
(iii) Kommuner skal gjennom arealplan kunne pålegge
utbygger at en bestemt andel boliger tilbys med nye boligkjøpsmodeller med
markedsbaserte betingelser.
Slike boligkjøpsmodeller vil være leie til eie, deleie eller andre modeller som
innebærer at kjøper, på nærmere bestemte vilkår, blir eier fra første dag. Et
formål som er trukket frem i høringsforslaget er at kommuner kan ønske å
stimulere til økt tilbud generelt av slike modeller eller en større blanding av
finansieringsmuligheter innad i enkelte områder. Hensikten kan ifølge
departementet blant annet være en noe større variasjon i alders- og
inntektsgrupper innad i enkelte boområder.
Studentboliger som arealformål
For å gi kommuner mulighet for i større grad å styre hvor
det oppføres studentboliger ut fra vedtatte samfunnsmessige målsettinger om
arealbruk, er studentboliger foreslått som et eget arealformål i plan- og
bygningslovgivningen.
I tillegg vil dette ifølge departementet kunne bidra til
å redusere saksbehandlingstiden i kommuner fordi arealplaner bedre kan
tilpasses slik at bygging ikke vil avvike fra arealplanen, slik at antall
dispensasjoner kan reduseres. Selv om studentboliger blir et eget arealformål,
vil ikke dette utelukke at studentboliger også kan bygges på arealer regulert
til boligformål, som i dag.
I områder som reguleres til studentboliger vil det bare
kunne oppføres studentboliger som skal eies av studentsamskipnader,
studentboligstiftelser som har mottatt tilskudd til studentboliger etter
forskrift om tilskudd til studentboliger, eller andre aktører såfremt det
tinglyses en heftelse på eiendommen om utleie for studenter i minst 20 år.
Salg av nyboliger og utleie har det siste året vært en
svært utfordrende bransje, særlig på grunn av rentehevinger i denne perioden.
Høringsforslaget vil åpne for at kommuner kan begrense handlingsrommet for en
bransje som allerede sliter, ved å for eksempel tvinge utbygger til en modell
eller organisasjonsform som er ulønnsom eller mindre lønnsom enn det markedet
konkret etterspør.
Vi stiller oss kritiske til om høringsforslaget er rett
medisin for en allerede vanskeligstilt bransje, og maner til varsomhet med å gi
verktøy som gir kommuner uhindret adgang til å legge slike begrensninger på
utviklingseiendommer. Dersom verktøyene etter høringsforslaget blir feil brukt,
kan det føre til mindre boligutbygging som igjen vil føre til økte boligpriser
– stikk i strid med det politiske ønsket om å hjelpe folk inn i boligmarkedet.
Dersom verktøyene etter høringsforslaget skal vedtas, bør regelverket endres på
andre punkter for å kompensere for utbyggeres økt kostnader: For eksempel kan
kommuner ved vurderingen av rekkefølgekravs forholdsmessighet, være pålagt å
vurdere summen av rekkefølgekrav og begrensningene utbygger kan pålegges etter
høringsforslaget.
Vi understreker likevel at dersom regelverket skal åpne
for at det kan fastsettes nye planbestemmelser om boligsammensetning eller
arealformål om studentboliger, vil dette i likhet med andre planbestemmelser, bare
være en mulighet kommunene har og ikke en plikt.
Høringsfristen er 5. august 2024.
Artikkelforfatterne er advokat Simon Ulleland og
advokatfullmektig Brage Heide fra næringseiendomsavdelingen i Thommessen.