–Selv om man prøver å unngå det, vil man alltid sitte med noen leieavtaler der leietaker har forhandlet på felleskostnadene og ikke deltar fullt ut på alt. Når man først har satt opp disse "avvikene" i Fenistra felleskost, følger de leieforholdet tiden ut inkludert alle fremtidige felleskostavregninger. Da kan du bruke tiden på noen mer nyttig. Kristin Falch, Team lead Konsulent
Slik revolusjonerer Fenistra felleskostavregningen din!
Som eiendomsforvalter vet du at felleskostavregningen er en sentral, men ofte tidkrevende og kompleks oppgave. Manuell datainntasting, komplekse beregninger og risiko for feil kan spise opp verdifull tid og gå utover inntektsmuligheter, tid som heller burde brukes på mer verdiskapende oppgaver.
Tenk deg en
løsning som tar seg av de repetitive og tidkrevende rutinene. Fenistra
Felleskostavregning er designet nettopp for dette – å automatisere og forenkle
fordeling av felleskostnader for eiendomsforvaltere. Målet er å frigjøre
verdifull tid, samtidig som du får bedre kontroll og oversikt over din
økonomiske administrasjon. Dette oppnås i praksis gjennom flere
nøkkelfunksjoner. En sømløs integrasjon med Fenistra Eiendom betyr at all
nødvendig data samles effektivt, noe som eliminerer kjedelig og feilutsatt
manuelt arbeid.
Videre
tilbyr systemet fleksibel tilpasning, slik at avregningene kan skreddersys
ulike fordelingstyper for hver unike eiendom, og de kan utføres så ofte som
ønskelig. For å sikre en rettferdig kostnadsfordeling, muliggjør løsningen bl.a
nøyaktig forbruksbasert avregning ved å legge til rette for enkel avregning av
tall fra strøm- og vannmålere. Om ikke
alle arealene i bygget har måler, skilles dette pr. areal i denne prosessen,
noe som sikrer en presis fordeling av energikostnader basert på faktisk forbruk.
Håndtering av merverdiavgift blir også
problemfri, da systemet automatisk beregner og fordeler inngående MVA i henhold
til gjeldende regelverk. For å gi deg verdifull innsikt og støtte bedre beslutningstaking, genererer Fenistra Felleskostavregning detaljerte
rapporter på både eiendoms- og kontraktsnivå, med mulighet for å tilpasse
rapporter for spesifikke behov.
Viktig MVA-nyhet: Redusert sats på vann- og avløpstjenester
Fra 1. juli 2025 reduseres merverdiavgiftssatsen på vann- og avløpstjenester fra 25 % til 15 %.
Hva betyr dette for deg som Fenistra-bruker?
Den reduserte satsen gjelder for all omsetning av vann fra vannverk og avløpstjenester. Med Fenistra felleskostnadsavregning håndteres denne avgiftsendringen automatisk, forutsatt at du legger opp en kostnadskonto med korrekt inngående avgift.
Det er leveringstidspunktet som avgjør satsen: 15 % for tjenester levert etter 30. juni 2025, og 25 % før denne datoen. Fra 1. juli 2025 skal salg av vann fra vannverk og avløpstjenester rapporteres med SAF-T-kode 31.
Fenistra sikrer at du enkelt kan implementere denne mva-endringen og opprettholde kontroll over dine data.
–Med Fenistra Felleskostavregning ser vi at forvaltere frigjør betydelig tid og sikrer en nøyaktighet som bygger tillit. Dette er nøkkelen til trygg, effektiv og transparent eiendomsforvaltning. Andreas Caspari, Sales Team Lead - Visma Property Solutions.
Hva betyr det i praksis?
● Fleksibel tilpasning: Hver eiendom er unik, og avregningene kan tilpasses ulike
fordelingstyper. Du kan gjennomføre avregningen så ofte som ønskelig, noe som
gir deg full kontroll over din økonomiske administrasjon.
● Nøyaktig forbruksbasert
avregning: Med muligheten til å legge inn
tall fra strømmålere, sikrer du nøyaktig fordeling av energikostnader basert på
faktisk forbruk. Dette gir en rettferdig kostnadsfordeling.
● Problemfri MVA-håndtering: Automatisk beregning og fordeling av inngående MVA i henhold
til gjeldende regelverk tar bort hodebryet med merverdiavgift.
● Detaljerte rapporter for
innsikt: Få verdifull innsikt i
kostnadsfordelingen på både eiendoms- og kontraktsnivå. Du kan også generere
tilpassede rapporter for ulike behov, noe som støtter bedre beslutningstaking.
● Sømløs integrasjon: Løsningen fungerer sømløst med andre moduler i Fenistra
Eiendom, noe som effektiviserer din daglige drift ytterligere.
Fordelene er tydelige:
● Effektivitet: Automatiserte rutineoppgaver sparer tid og minimerer feil. Du
kan fokusere på verdiskapende oppgaver.
● Nøyaktighet: Avanserte beregninger sikrer rettferdig kostnadsfordeling for
alle parter.
● Oversikt: Detaljerte rapporter gir deg full oversikt og solid grunnlag
for strategiske beslutninger.
● Fleksibilitet: Systemet tilpasses dine spesifikke behov.
Ønsker du bedre kontroll, oversikt og effektivitet?
Med
Fenistra Felleskostavregning kan du forenkle din eiendomsadministrasjon,
eliminere manuelle rutiner, minimere rom for feil og frigjøre ressurser til å
vokse din virksomhet. God orden er avgjørende for å lykkes med utleie. Fenistra
hjelper eiere og forvaltere av næringseiendom med alt fra kontrakter og arealer
til økonomi.
Er du klar for å ta kontroll over felleskostnadene og
effektivisere din forvaltning?
Les mer her eller ta kontakt så ser vi på
det i sammen.
Fenistra er en del av Visma-konsernet, et ledende nordisk selskap innen programvare og tjenester for bedriftsadministrasjon. Fenistra og Visma Property Solutions gir deg spesialtilpassede løsninger for eiendomsforvaltning og eiendomsadministrasjon.
Vi tilbyr et økosystem av løsninger som dekker forretningskritiske prosesser for eiendomsselskap og tilknyttede virksomheter. Løsningene våre forenkler driften, øker lønnsomheten og reduserer risikoen.
Våre verktøy for informasjon, styring og beslutning hjelper forvaltere, eiendomsbesittere, næringsmeglere og eiendomsutviklere av næringseiendom.