Bolig:

KULTURHISTORISK VERDI: Etter Byantikvarens vurdering har stålverkshallene klar kulturhistorisk verdi.

Skal bygge 100 boliger på Ensjø, men nå ber Byantikvaren om bevaring av stålverkshallene

Profier og Kolberg Motors forholder seg til gjeldende reguleringsplan, som forutsetter riving. Likevel mener Byantikvaren at stålverkshallene bør bevares og tilrettelegges for annet formål enn bolig.

Publisert Sist oppdatert

I juni 2020 skrev Estate Nyheter at Profier og Kolberg Motors har gått sammen om et boligprosjekt med 100 enheter i Gladengveien 8, ikke langt unna Ensjø T-banestasjon.

Det overordnede konseptet er oppføring av tre frittliggende lamell-/ punkthus plassert på en underliggende parkeringssokkeletasje tilpasset stedlig og fremtidig omkringliggende planlagt parkdrag og gatetun. Det er en forutsetning for prosjektet at stålverkshallene på tomten rives.

TRE BYGG: Profier og Kolberg Motors ønsker å oppføre tre frittliggende lamell-/ punkthus.

Nå har imidlertid Byantikvaren sendt et brev til Plan- og bygningsetaten (PBE) der etaten anmodes å vurdere om hallene bør bevares og tilrettelegges for annet formål enn bolig, også av hensyn til lokal byutvikling og klima- og miljøhensyn.

– På bakgrunn av stålverkshallenes kulturminneverdi vil Byantikvaren sterkt fraråde riving. Vi tar imidlertid til etterretning at hallene er forutsatt revet i gjeldende reguleringsplan, og at de ikke er prioritert som kulturminner i Strategisk plan for Hovinbyen, skriver Byantikvaren i brevet.

Hallene i Gladengveien 8 ble byggemeldt som valseverk i 1918 av entreprenørfirmaet Christiani & Nielsen for A/S Christiania Staalverk. Stålverket hadde etablert seg på Kampen mot slutten av 1800-tallet. Med utgangspunkt lønnsomheten av stålproduksjon som fulgte med første verdenskrig, planla stålverket en utvidelse av virksomheten på den andre siden av Gjøvikbanen. Anlegget ble bygget, men driften kom ikke i gang før stålverket gikk konkurs i 1920.

Produksjonshallen på Kampen ble etter konkursen tatt i bruk som sportshall. De nyere hallene stod tomme, men fra ca. 1930 ble de tatt i bruk som lagerhaller for bilfirmaet Kolberg & Caspari. Under andre verdenskrig ble hallene innlemmet i Kampen leir, og etter krigen ble de tatt i bruk av Hærens Forsyningskommando. Hallene har hatt varierende bruk siden.

Stålverkets anlegg i Gladengveien 8 bestod opprinnelig av fire parallelle haller og en på tvers, men to av hallene ble revet i 2008-2009, og tre parallelle haller er bevart i dag.

– De tre gjenstående stålverkshallene representerer både en tidlig fase av industri- og næringshistorien i Hovinbyen, og samtidig slutten på jobbetiden, med spennet fra storsatsning til konkurs i løpet av bare et par år. Slik sett representerer stålverkshallene en viktig del av industrihistorien til tross for at de aldri kom i bruk til det opprinnelige formålet, skriver Byantikvaren.

– At de så ble tatt i bruk av et bilfirma bar bud om en del av næringshistorien som i etterkrigstiden skulle prege Ensjø mer enn noe annet, da som «bilbyen Ensjø».

Etter Byantikvarens vurdering har stålverkshallene klar kulturhistorisk verdi, både som en del av Hovinbyens og Ensjøs tidlige næringshistorie, som en levning etter stålverkets storsatsning i jobbetiden, og som representanter for svært moderne industriarkitektur fra sin tid.

– Byantikvaren ser i ettertid at stålverkshallene kunne vært løftet frem i Strategisk plan for Hovinbyen, særlig med tanke på at det helhetlige grepet for Hovinbyen kunne vært en anledning til å vurdere hallenes brukbarhet på nytt. Med tanke på utviklingen som har skjedd på Ensjø og ellers i Hovinbyen, ville det etter Byantikvarens vurdering i dag vært naturlig å vurdere stålverkshallene for annet formål enn boliger, heter det i brevet.

Byantikvaren påpeker også at hallene er en type bygninger «man etter dagens forventninger til klimaregnskap strengt tatt ikke bør rive, med tanke på hvor mye CO2 som er bundet opp i materialene».

– Med bakgrunn i dette anmoder Byantikvaren PBE på det sterkeste om å vurdere stålverkshallene ut fra nye perspektiver og mål. Dersom den lengste av de tre hallene likevel må rives av hensyn til kommende park og avstand til relativt nye boligblokker, ber Byantikvaren om at det vurderes hvorvidt de to siste hallene kan bevares og gis en hensiktsmessig bruk.

Powered by Labrador CMS