Aktuelt:

HØRINGSRUNDE FØR OMLEGGING: - Det gjenstår å se hva regjeringen går videre med, sier RSM Advokatfirma om Skatteutvalgets forslag til nye skatteregler for bolig.

- Samlet sett utgjør Skatteutvalgets forslag en relativt tung bør for alle med egen bolig

Advokatene Anine Karstensen og Morten Christophersen i RSM Advokatfirma mener forslagene knyttet til skattlegging av bolig kan ramme hardt.

Publisert

Utvalg om perspektiver for fremtidens skatte- og avgiftssystem (Skatteutvalget) ble nedsatt av Solberg-regjeringen 18. juni 2021. Utvalgets mandat var å gjøre en helhetlig gjennomgang av skattesystemet, inkludert vurdere formuesskattens rolle for omfordeling og omfanget av tilpasninger til aksjonærmodellen og fritaksmetoden samt tiltak for å unngå utilsiktede tilpasninger.

Utvalget skulle også se på hvordan Norge bør tilpasse seg endringer i internasjonale regler for beskatning av multinasjonale selskaper, i tillegg til å se på hvordan miljø- og ressursbeskatningen kan bidra til å nå klima- og miljømål.

Utvalget skulle legge til grunn at forslagene samlet sett skal være om lag provenynøytrale.

Vil ramme boliger og fast eiendom

Utvalget peker på at samlet skattlegging av fast eiendom er lav i Norge, både sammenlignet med andre kapitalobjekter og sammenlignet med andre land. Særlig gjelder dette skattlegging av egen bolig.

- Hvorfor velger skatteutvalget å ramme boliger og fast eiendom særlig?

- Utvalget viser her til OECDs rapport om norsk økonomi fra 2022, som viser at det er få land som favoriserer bolig skattemessig i like stor grad som Norge, forklarer Anine Karstensen, skatteadvokat i RSM Advokatfirma.

- Utvalget viser også til at OECD påpeker at store fordeler i boligbeskatningen vrir ressurser fra mer produktive investeringer, blåser opp boligprisene, og favoriserer de som i dag er boligeiere på bekostning av de som ikke er inne på boligmarkedet. Samlet sett begrunner dette reduksjon av skattefordelene knyttet til bolig, og skatteutvalget foreslår derfor blant annet å innføre en ny eiendomsskatt på leieverdien av boliger og fritidsboliger. Utvalget foreslår at leieverdien i startfasen settes til 1 % av markedsverdien, med en skattesats på 22 %, fortsetter hun.

- Utvalget selv kaller dette en forsiktig skattlegging av boligkapital og mener derfor at skatten kan innføres i tillegg til dagens kommunale eiendomsskatt. Samlet sett vil dette kunne øke skattebelastningen på for eksempel eneboliger i Oslo betydelig, sier Karstensen.

Innstramming av regler for skattefritt salg av egen bolig

I tillegg foreslår utvalget at dagens skattefritak for leieinntekter fra utleie av deler av egen bolig oppheves, samt at gevinst ved salg av egen fritidsbolig blir skattepliktig.

- Det skal også bli vanskeligere å selge egen bolig skattefritt. Hva slags effekter får dette?

- Salg av egen bolig er etter dagens regler skattefritt, forutsatt at vilkår knyttet til ett års bruks og botid er oppfylt, sier advokat og partner Morten Christophersen.

- Utvalget mener at dagens regler har vesentlige svakheter som åpner for skattemessige tilpasninger og uheldige terskelvirkninger, og foreslår derfor at det innføres en botidsmodell som ser hen til en femårsperiode. Dette vil innebære at gevinst blir skattepliktig og tap fradragsberettiget for den perioden eier ikke har bodd i boligen de siste fem årene av eiertiden.

- Utvalget anbefaler at fradraget for gjeldsrenter opprettholdes, under forutsetning av at utvalgets forslag til skatt på leieverdi av egen bolig og fritidsbolig og skatt på utleieinntekter gjennomføres. Dersom disse forslagene ikke gjennomføres, anbefaler utvalget at fradraget for gjeldsrenter begrenses, supplerer advokat Karstensen.

- Vår oppfatning er at forslaget om beskatning av boligens leieverdi kan møte stor politisk motstand, selv om det fra et rent økonomisk synspunkt er fornuftig at enhver investering skal skattlegges likt. De færreste tenker på boligen som en investering tilsvarende aksjekjøp, men heller at de ønsker å kjøpe boligen for å ha et sted å bo, fortsetter hun.

- Utenfor de store byene har verdistigningen vært lavere enn tilsvarende avkastning ville vært på andre investeringer, noe som kan gjøre det enda vanskeligere å få aksept for innføring av skatt på bruk av egen bolig, forklarer Christophersen.

- Når det gjelder skattlegging av utleieinntekter fra egen bolig så er dette forslaget ikke uventet, men kan resultere i høyere leiepriser ettersom utleier normalt vil velte skattekostnaden over på leietaker.

Hard landing for årelang villet politikk

Advokat Anine Karstensen mener videre at forslagene knyttet til skattlegging av bolig kan ramme hardt:

- Gunstige skatteregler for boliger og fast eiendom i Norge har lenge vært en villet politikk og svært mange har tilpasset seg dette og opparbeidet seg høy gjeldsgrad som langt på vei forutsetter skattemessig rentefradrag. Endringer bør derfor skje gradvis og forsiktig. Samlet sett utgjør Skatteutvalgets forslag en relativt tung bør for alle med egen bolig, spesielt dersom man bor i kommuner med eiendomsskatt og for eksempel leier ut hybelen. Man kan også tenke seg innlåsningseffekter ved at botiden for skattefritt salg av egen bolig utvides til fem år. Vi antar at de fleste av forslagene knyttet til skattlegging av bolig vil bli gjenstand for debatt i høringsrunden og det gjenstår å se hva regjeringen går videre med.

Skatteutvalgets arbeid resulterte i NOU 2022: 20 «Et helhetlig skattesystem». Høringsfrist for kommentarer og innspill er 15. april 2023. Skatteutvalget har ikke foreslått konkrete lovforslag i sin utredning, men beskriver i detalj hvordan skattesystemet kan omlegges for å tilrettelegge for fremtidens skatte- og avgiftssystem.

Det er ventet at regjeringen vil ta stilling til forslagene i løpet av 2023.


Powered by Labrador CMS