Aktuelt:
HØRINGSRUNDE FØR OMLEGGING: - Det gjenstår å se hva regjeringen går videre med, sier RSM Advokatfirma om Skatteutvalgets forslag til nye skatteregler for bolig.
- Samlet sett utgjør Skatteutvalgets forslag en relativt tung bør for alle med egen bolig
Advokatene Anine Karstensen og Morten Christophersen i RSM Advokatfirma mener forslagene knyttet til skattlegging av bolig kan ramme hardt.
Utvalg om perspektiver for fremtidens skatte- og
avgiftssystem (Skatteutvalget) ble nedsatt av Solberg-regjeringen 18. juni
2021. Utvalgets mandat var å gjøre en helhetlig gjennomgang av skattesystemet,
inkludert vurdere formuesskattens rolle for omfordeling og omfanget av
tilpasninger til aksjonærmodellen og fritaksmetoden samt tiltak for å unngå
utilsiktede tilpasninger.
Utvalget skulle også se på hvordan Norge bør tilpasse seg
endringer i internasjonale regler for beskatning av multinasjonale selskaper, i
tillegg til å se på hvordan miljø- og ressursbeskatningen kan bidra til å nå
klima- og miljømål.
Utvalget skulle legge til grunn at forslagene samlet sett
skal være om lag provenynøytrale.
Vil ramme boliger og fast eiendom
Utvalget peker på at samlet skattlegging av fast eiendom er lav
i Norge, både sammenlignet med andre kapitalobjekter og sammenlignet med andre
land. Særlig gjelder dette skattlegging av egen bolig.
- Hvorfor velger
skatteutvalget å ramme boliger og fast eiendom særlig?
- Utvalget viser her til OECDs rapport om norsk økonomi fra
2022, som viser at det er få land som favoriserer bolig skattemessig i like
stor grad som Norge, forklarer Anine Karstensen, skatteadvokat i RSM
Advokatfirma.
- Utvalget viser også til at OECD påpeker at store fordeler
i boligbeskatningen vrir ressurser fra mer produktive investeringer, blåser opp
boligprisene, og favoriserer de som i dag er boligeiere på bekostning av de som
ikke er inne på boligmarkedet. Samlet sett begrunner dette reduksjon av
skattefordelene knyttet til bolig, og skatteutvalget foreslår derfor blant
annet å innføre en ny eiendomsskatt på leieverdien av boliger og
fritidsboliger. Utvalget foreslår at leieverdien i startfasen settes til 1 % av
markedsverdien, med en skattesats på 22 %, fortsetter hun.
- Utvalget selv kaller dette en forsiktig skattlegging av
boligkapital og mener derfor at skatten kan innføres i tillegg til
dagens kommunale eiendomsskatt. Samlet sett vil dette kunne øke skattebelastningen
på for eksempel eneboliger i Oslo betydelig, sier Karstensen.
Innstramming av regler for skattefritt salg av egen bolig
I tillegg
foreslår utvalget at dagens skattefritak for leieinntekter fra utleie av deler
av egen bolig oppheves, samt at gevinst ved salg av egen fritidsbolig blir
skattepliktig.
- Det skal også bli vanskeligere å selge egen bolig skattefritt.
Hva slags effekter får dette?
- Salg av egen bolig er etter dagens regler skattefritt,
forutsatt at vilkår knyttet til ett års bruks og botid er oppfylt, sier advokat
og partner Morten Christophersen.
- Utvalget mener at dagens regler har vesentlige svakheter
som åpner for skattemessige tilpasninger og uheldige terskelvirkninger, og foreslår
derfor at det innføres en botidsmodell som ser hen til en femårsperiode. Dette
vil innebære at gevinst blir skattepliktig og tap fradragsberettiget for den
perioden eier ikke har bodd i boligen de siste fem årene av eiertiden.
- Utvalget anbefaler at fradraget for gjeldsrenter
opprettholdes, under forutsetning av at utvalgets forslag til skatt på
leieverdi av egen bolig og fritidsbolig og skatt på utleieinntekter
gjennomføres. Dersom disse forslagene ikke gjennomføres, anbefaler utvalget at
fradraget for gjeldsrenter begrenses, supplerer advokat Karstensen.
- Vår oppfatning er at forslaget om beskatning av boligens
leieverdi kan møte stor politisk motstand, selv om det fra et rent økonomisk
synspunkt er fornuftig at enhver investering skal skattlegges likt. De færreste
tenker på boligen som en investering tilsvarende aksjekjøp, men heller at de
ønsker å kjøpe boligen for å ha et sted å bo, fortsetter hun.
- Utenfor de store byene har verdistigningen vært lavere enn
tilsvarende avkastning ville vært på andre investeringer, noe som kan gjøre det
enda vanskeligere å få aksept for innføring av skatt på bruk av egen bolig,
forklarer Christophersen.
- Når det gjelder skattlegging av utleieinntekter fra egen
bolig så er dette forslaget ikke uventet, men kan resultere i høyere leiepriser
ettersom utleier normalt vil velte skattekostnaden over på leietaker.
Hard landing for årelang villet politikk
Advokat Anine Karstensen mener videre at forslagene knyttet
til skattlegging av bolig kan ramme hardt:
- Gunstige
skatteregler for boliger og fast eiendom i Norge har lenge vært en villet
politikk og svært mange har tilpasset seg dette og opparbeidet seg høy
gjeldsgrad som langt på vei forutsetter skattemessig rentefradrag. Endringer
bør derfor skje gradvis og forsiktig. Samlet sett utgjør Skatteutvalgets
forslag en relativt tung bør for alle med egen bolig, spesielt dersom man bor i
kommuner med eiendomsskatt og for eksempel leier ut hybelen. Man kan også tenke
seg innlåsningseffekter ved at botiden for skattefritt salg av egen bolig utvides
til fem år. Vi antar at de fleste av forslagene knyttet til skattlegging av
bolig vil bli gjenstand for debatt i høringsrunden og det gjenstår å se hva regjeringen
går videre med.
Skatteutvalgets arbeid resulterte i NOU 2022: 20 «Et
helhetlig skattesystem». Høringsfrist for kommentarer og innspill er 15. april
2023. Skatteutvalget har ikke foreslått konkrete lovforslag i sin utredning,
men beskriver i detalj hvordan skattesystemet kan omlegges for å tilrettelegge
for fremtidens skatte- og avgiftssystem.
Det er ventet at regjeringen vil ta stilling til forslagene
i løpet av 2023.