MULIGHETER: Advokat og partner Ingrid Sævold Moe og Specialist Counsel Vegard Thunes Jørgensen i Wikborg Rein mener en rullering av kommuneplanen i Bergen gir muligheter.
Foto: Wikborg Rein
Tid for å rydde opp i kommuneplanen
Mange utviklere i Bergen ble satt ut av spill da kommuneplanen kom. Men nå viser det seg at KPA § 3.1 kan være ulovlig.
Mange grunneiere i Bergen fikk et sjokk da
kommuneplanens arealdel (KPA) ble vedtatt i 2019. Med et pennestrøk ble alle
reguleringsplaner vedtatt før 1985 i realiteten tilsidesatt. I KPA § 3.1
stilles det krav om at visse typer tiltak kun kan gjennomføres dersom
eiendommen omfattes av en reguleringsplan vedtatt etter plan- og bygningsloven
av 1985 eller nyere. Konsekvensen er at eldre reguleringsplaner ikke anses
tilstrekkelige som plangrunnlag, og at tiltak krever dispensasjon eller
utarbeidelse av ny plan. Selv om de gamle planene formelt fortsatt gjelder, er
de i praksis satt ut av spill.
Spørsmålet er om kommunen har lov til å
gjøre dette? Nå har Kommunal- og distriktsdepartementet kommet med en viktig
uttalelse, som også kan få betydning for vurderingen av KPA § 3.1: En kommune
kan ikke endre eller oppheve en reguleringsplan gjennom kommuneplanen.
Tolkningsuttalelsen, datert 6. november 2025, setter en tydelig grense for hvor
langt kommuner kan gå. Dette reiser spørsmål om lovligheten av KPA § 3.1 slik
den ble vedtatt og praktiseres.
Et tydelig planhierarki, men KPA skyver
grensene
Etter plan- og bygningsloven § 1-5 gjelder
kommune- og reguleringsplaner parallelt og er begge bindende for nye tiltak,
jf. §§ 11-6 og 12-4. Ved motstrid går den yngre planen som hovedregel foran den
eldre. Men bestemmelsen gir ikke kommunen adgang til å oppheve en
reguleringsplan, den fastslår bare hvilken plan som skal ha forrang dersom det
faktisk foreligger en motstrid.
Det klare juridiske utgangspunktet er at
reguleringsplaner gjelder helt til de formelt endres eller oppheves etter
reglene i § 12-14. Det er en bevisst og lovfestet prosess, som skal sikre
rettssikkerhet og forutsigbarhet for berørte grunneiere. Når kommunen likevel
bruker kommuneplanen til å “overstyre” eldre reguleringsplaner, brytes denne
balansen. I stedet for å respektere planhierarkiet, skaper kommunen en
situasjon der reguleringsplanene blir stående som tomme skall – gyldige på
papiret, men ubrukelige i praksis.
Rettssikkerheten settes til side, et
ulovlig omgåelsesgrep?
Departementet
understreker i sin uttalelse at grunneiere har krav på varsel, medvirkning og
klagerett når en reguleringsplan skal endres eller oppheves. Disse garantiene
gjelder ikke ved vedtakelse av en kommuneplan. Å oppnå samme virkning gjennom
en kommuneplan innebærer derfor i realiteten en omgåelse av loven og
tilsidesettelse av grunnleggende rettigheter.
Departementets formulering er klar: «En
kommune kan altså ikke endre en reguleringsplan ved vedtakelsen av en
kommuneplan uten å følge reglene i pbl. § 12-14 med videre.». Etter vårt syn
får denne uttalelsen også betydning for vurderingen av KPA § 3.1. Når kommunen
gjennom KPA § 3.1 har vedtatt at samtlige slike eldre reguleringsplaner ikke
kan brukes som grunnlag for nye tiltak, oppstår et alvorlig
rettssikkerhetsproblem. Kommunen etablerer i realiteten en generell
avslagshjemmel uten lovhjemmel – et inngrep i etablerte rettigheter uten de
prosessuelle garantiene loven krever.
For tiltakshaver betyr det at med mindre
det gis dispensasjon fra KPA § 3.1, nektes man å bygge.
Spørsmålet blir dermed om KPA § 3.1 i sin
nåværende form faktisk er lovlig? Det er vanskelig å se hvordan bestemmelsen
kan forenes med plan- og bygningslovens system. I stedet for å supplere eldre
reguleringsplaner, setter den dem ut av spill. I stedet for å sikre
rettssikkerhet, flytter den byrden over på private grunneiere.
Tid for å rydde opp
Bergen kommune skal nå rullere
kommuneplanen. Det gir en anledning til å stille det spørsmålet som burde vært
reist allerede i 2019: Er § 3.1 lovlig, og harmonerer den med plan- og
bygningslovens krav til planhierarki og rettssikkerhet? Dersom kommunen mener
at eldre reguleringsplaner vedtatt før 1985 ikke lenger er hensiktsmessige, må
det konkret vurderes og reguleringsplanen endres eller oppheves etter § 12-14,
ikke settes til side gjennom et generelt plankrav i kommuneplanen.
Departementet sier det tydelig: Dersom en
kommuneplanbestemmelse utløser behov for varsling av berørte grunneiere, og
kommunen ikke er i stand til å identifisere hvem som må varsles, er dette i seg
selv en indikasjon på at virkemiddelet er feil. KPA § 3.1 er nettopp et slikt
virkemiddel.
Konklusjon
Lovlig vedtatte reguleringsplaner gjelder fortsatt, men i Bergen er
mange i praksis satt ut av spill. Departementets tolkningsuttalelse innebærer
etter vårt syn at KPA § 3.1 utfordrer lovens grenser og undergraver
rettssikkerheten til grunneiere og utbyggere. Spørsmålet er ikke bare om
bestemmelsen er uheldig, men om den i det hele tatt er lovlig.
Artikkelforfatterne er advokat og partner Ingrid Sævold Moe og Specialist Counsel Vegard Thunes Jørgensen i Wikborg Rein.