Artikkelforfattere er senioradvokat Steffen Myrseth og advokatfullmektig Guro Houmb Torp i eiendomsteamet, Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig.
Mesaninetasjer i næringsbygg – søknadspliktig?
Ved due diligence-gjennomganger i næringseiendomstransaksjoner, avdekkes det til stadighet at det har blitt utført søknadspliktige byggetiltak på eiendommen uten at det foreligger søknad og tillatelse.
Hvorvidt byggetiltaket er søknadspliktig
og om forholdet representerer et funn som bør håndteres i kjøpekontrakten, kan
i mange tilfeller by på utfordrende tolkningsspørsmål og grensedragninger. Når
det i næringsbygg er oppført ikke-omsøkte mesaniner står man i mange tilfeller
ovenfor en noe skjønnspreget vurdering av hvorvidt tiltaket utløser
søknadsplikt eller ikke. Viser det seg at tiltaket skulle ha vært omsøkt, kan dette
potensielt få stor økonomisk betydning for kjøperen.
Hva er en mesanin?
En mesanin er en mellometasje og kan
forekomme i ulike varianter. I mange tilfeller er en mesanin en opphøyd plattform
eller platå med trapp, oppført mellom to eksisterende etasjer. Dersom det i et lagerbygg
ikke er behov for å benytte hele etasjens høyde, kan det være hensiktsmessig å
etablere en mesanin for deler av den eksisterende etasjen, slik at bygget får
tilført et ekstra mellomplan. Både arealet på og under mesaninen kan tenkes
brukt til for eksempel kontorer, showroom, møterom, lagerrom mv. Ved etablering
av slik interne mesaniner i eksisterende etasje, får bygningen tilført et større
areal i horisontalplanet, og følgelig et høyere utleiebart areal.
Når er oppføring
av mesanin søknadspliktig?
Etter plan- og bygningsloven § 20-2 (2),
jf. § 20-1 (1) (b) er "vesentlig endring av bygning, konstruksjon eller
anlegg" søknadspliktige tiltak.
Om en endring er "vesentlig"
vil blant annet avhenge av endringens omfang og kompleksitet. Kommunal- og
distriktsdepartementet kom i 2021 med en veiledende uttalelse om vurderingen av
vesentlighetsvurdering for mesaniner.
Departementet legger til grunn at en
større mesanin som oppføres som varig innretning og som skal benyttes til
personopphold (for eksempel møterom eller kontor), vil normalt være søknadspliktig.
En mindre mesanin som utelukkende benyttes til oppbevaring av varer, anses
normalt ikke som en "vesentlig" endring av bygning.
Departementet mener slike innretninger vil kunne sorteres under kategorien
"hyllesystem", som ikke omfattes av byggesaksbestemmelsene.
Det samme gjelder for mindre flyttbare mesaniner som ikke griper inn i bærende
konstruksjoner.
Mesaniner kommer i ulike varianter. Departementet
fremhever følgende momenter som sentrale i vurderingen av søknadsplikt: 1) mesaninens
størrelse, 2) utforming, 3) høyde, 4) om det er behov for inngrep i bærende
konstruksjoner, og 5) om oppføring av mesaninen utløser tekniske krav eller
påvirker sikkerheten i bygningen, samt 6) hva som er mesaninens bruksområde og
om den skal benyttes til personopphold.
Det må foretas en konkret vurdering av hvorvidt
tiltaket utløser søknadsplikt i den enkelte sak. Det kan i grensetilfeller være
utfordrende å angi eksakt hvordan den innbyrdes vektingen av momentene i
vurderingen skal gjøres. Oppføring av mesanin til bruk for kontorvirksomhet, vil
utløse andre behov for sikkerhet og tekniske innretninger enn for eksempel bruk
av mesanin til lagervirksomhet, selv om begge deler etter omstendighetene kan
være et søknadspliktig tiltak.
Håndtering av ikke-omsøkte mesaniner i
kontraktsforhandlingene
Etter plan- og bygningsloven er
bygningsmyndigheten pålagt å føre tilsyn og forfølge ulovligheter, jf. kapittel
25 og 32. Ved byggesaksfunn i due diligence-gjennomgang, verserer det ofte ulike
betraktninger mellom partene om det foreligger et avvik og særlig hvilken risikoeksponering
avviket representerer. Ofte har partene ulike oppfatninger om oppdagelsesrisiko,
risiko for misligholdsbeføyelser fra leietaker ved et ev. rettmessig pålegg fra
kommunen, risiko for at forholdet adresseres i form av krav i forhandlingene
med kjøper ved senere salg mv.
Dersom det avdekkes oppføring av en ikke-omsøkt
mesanin, er første trinn å gjøre en vurdering av søknadsplikten basert på
momentene det er pekt på over. Kommer man til at tiltaket utgjør et søknadspliktig
tiltak, kan dette håndteres kjøpekontrakten ved ulike mekanismer.
1) En mulig mekanisme, er å innta
en forpliktelse i kjøpekontrakten hvor Selger bekoster og besørger
byggetillatelse og ferdigattest for mesaninen. Det er mange forhold som er
egnet til å påvirke muligheten for å oppnå slik tillatelse. Blant annet om
tiltaket og bruken er i samsvar med gjeldende reguleringsplan, herunder hvordan
det vil påvirke regulert utnyttelsesgrad. Det kan også være hindringer som
følge av byggetekniske krav.
2) En annen løsning partene kan
vurdere i forhandlingene, er at det skal innrømmes et prisavslag for kjøpers forestående
kostnader ved å omsøke tiltaket, eller som kompensasjon for å bære risikoen ved
avviket.
3) Det kan også inntas skadesløsholdelse
som går gå ut på at kjøper og selskapet skal holdes skadesløs for kostnader som
springer ut av rettmessig ulovlighetsoppfølging fra kommunen, samt kostnader
forbundet å få tiltaket i lovlig stand. Selger ønsker som regel ikke skadesløsholdelser,
og i den grad de aksepteres, vil selger ofte kreve at den er avgrenset i tid. Kjøper
vil da være sikret mot risikoen i en begrenset periode.
Ofte vil en kombinasjon av flere
mekanismer være best egnet for å håndtere risikoen på en balansert måte. Vår
erfaring er at det ofte er hensiktsmessig å få kartlagt de faktiske forhold når
det avdekkes ikke-omsøkte mesaniner i due diligence- prosesser. Dette for å ha
et godt grunnlag for å foreta den konkrete vurderingen av spørsmålet om
søknadsplikt, og ev. løfte spørsmålet inn i forhandlingene mellom partene.