HÅPER PÅ NY TREND: Kristian B. Jørgensen i Fjord Norge håper EGD Property med kjøpet av Quality Hotel Vøringfoss er med og starter en ny trend hvor norsk kapital bidrar til å industrialisere de norske fjordene. (Foto: Fjord Norge)
Positivt at norsk kapital endelig søker mot fjordene
BERGEN: EGD Property har kjøpt Quality Hotel Vøringfoss. Daglig leder i Fjord Norge, Kristian B. Jørgensen, håper dette er begynnelsen på en ny trend.
– Det er positivt å se at norsk kapital søker seg mot fjordene, og jeg håper at flere ser potensialet som ligger der, sier administrerende direktør i Fjord Norge, Kristian B. Jørgensen.
Behandlet stemoderlig
EGD Property har altså kjøpt Quality Hotel Vøringfoss, som ligger i Eidfjord. Jørgensen mener at norsk reiselivsnæring har blitt behandlet stemoderlig og er en næring med et enormt potensial.
– Reiselivsnæringen er ikke er industrialisert, blant annet med en infrastruktur som bidrar til å kapitalisere det potensialet som ligger der. Derfor er det spennende at slike aktører gjør en slik investering. Normalt ville et selskap som EGD investert i sentrum, men at de nå ser til Eidfjord, håper jeg være med å inspirere andre til å også se mulighetene, sier Jørgensen.
Et spektakulært utkikkspunkt
Jørgensen i Fjord Norway får støtte fra administrerende direktør i Fjord Tours, Steinar Aase. De står blant annet bak Norway in a nutshell-konseptet.
– Vi ser åpenbare synergier av et samarbeid med hotellet, spesielt dersom de klarer å legget til rette for og dra i gang flere aktiviteter. Nærheten til fjorden, samt Vøringsfossen og Trolltunga gjør utgangspunktet til Eidfjord veldig bra. Dagens turister ønsker å ta og føle på og være nære naturen, og her har altså Eidfjord et stort fortrinn, sier Aase.
Må ha lange briller
Jørgensen mener at dette kanskje ikke er det opplagte stedet å investere, men forteller at dersom man har de lange brillene på, så er det utrolig spennende.
– Nasjonale Turistveger er et av de mest vellykkede reiselivsprosjektene i Norge. Bare noen få kilometer fra dette hotellet kommer et av de mest spektakulære utkikkspunktene i Norge, en glassbro over Vøringsfossen. Dette kommer til å bli et ikon, sier Jørgensen.
Dersom alt går etter planene skal glassbroen stå ferdig i 2019.
– Dette vil være med å løfte hele området, og i det perspektivet er dette en kjempespennende investering, sier Jørgensen.
Forventer vekst
Jørgensen forteller også at UNs prognoser for reiseliv forventer en global vekst på 60 prosent. Det betyr at dersom Norge holder sin posisjon, så kan vi de neste 15 årene se frem til en vekst på 60 prosent.
– Normalt sett gjør vi det imidlertid bedre enn snittet og i beste fall kan vi kanskje forvente en vekst på 100 prosent. Her er med andre ord et enormt potensial, sier Jørgensen.
Men veksten kommer ikke av seg selv
Veksten kommer imidlertid ikke av seg selv, og han mener at dersom Eidfjord og kjøperne av Quality Hotel Vøringfoss skal lykkes, så må de utvikle et mer komplett tilbud til de besøkende.
– Man må utvikle det til en hub som tiltrekker seg reisende. De færreste kommer dit på grunn av hotellet, men all aktiviteten som spinner rundt hotellet. Flom og Geiranger er eksempler på slike vellykkede satsinger. Nå har man en gylden mulighet i Eidfjord, og dersom man spiller kortene sine riktig, så kan dette bli en slik hub i Hardangerfjorden, sier Jørgensen.