Ansvarsfordeling i revidert plan- og bygningslov

Påvirkes fordeling av ansvarsområder i revidert plan- og bygningslov av entrepriseform? Gunnar Belgum i OPAK redegjør her for fordeling av funksjonene i de forskjellige entrepriseformene.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Ikontrakten om bygge- og anleggsarbeider må det nå innarbeides forutsetninger om fordeling av ansvar for de seks funksjonene (ansvarsrettene) som er definert for søknadspliktige arbeider i den reviderte plan- og bygningsloven.Disse funksjonene er følgende:

Ansvarlig søker (SØK):Skal sørge for at søknaden(e) er fullstendig(e), at prosjekteringskompetansen blir tilstrekkelig, og at kontroll og dokumentasjon av prosjekteringen finner sted. SØK er bindeleddet mellom tiltakshaver, de prosjekterende og tilsynsmyndigheten (kommunen) frem til igangsettingstillatelse foreligger.

Ansvarlig prosjekterende (PRO):Skal være prosjekteringsansvarlige for de fagområder som det er nødvendig å utføre prosjektering for. I større byggesaker vil det være flere PRO-funksjoner.

Ansvarlig kontrollerende for prosjektering (KPR):Skal gjennomføres ved all prosjektering. Kan enten utføres som dokumentert egenkontroll eller som uavhengig kontroll. Arbeider i tiltaksklasse 3 kan medføre krav om uavhengig kontroll.

Ansvarlig samordner (SAM):Skal sørge for at alle arbeider blir ivaretatt med tilfredsstillende faglig utførelse, og med nødvendig antall fagområder, og at koordinering av arbeidene finner sted. SAM er et bindeledd mellom tiltakshaver, prosjekterende, utførende og tilsynsmyndigheten i utførelsesfasen.

Ansvarlig utførende (UTF): Skal være ansvarlig for de fagområder som arbeidene består av. I større byggesaker vil det være flere UTF-funksjoner.

Ansvarlig kontrollerende for utførelse (KUT):Skal gjennomføres ved all utførelse. Den kan enten utføres som dokumentert egenkontroll eller som uavhengig kontroll. Arbeider i tiltaksklasse 3 kan medføre krav om uavhengig kontroll.

I bygge- og anleggsprosjekter vil det som oftest være 5 aktuelle entrepriseformer.

Totalentrepriser med totalansvaret hos en entreprenør, også for prosjekteringen.Generalentrepriser hvor en entreprenør har totalansvaret for byggingen.Hovedentrepriser hvor koordineringsansvaret kan være delt mellom en hovedentreprenør og tiltakshaver/byggherre.Delte entrepriser hvor de enkelte entreprenører har kontakt direkte med tiltakshaver/byggherre, og hvor koordineringsansvaret ligger hos denne.Sterkt delte entrepriser (BH-styrte entrepriser/CM) i prinsippet det samme som delte entrepriser, men med en langt sterkere oppdeling i enkelte entrepriser.

I tillegg til disse hovedformene for entrepriser, forekommer det også noen spesielle varianter, gjerne kalt “arrangerte entrepriser”.Totalentrepriser og delte/sterkt delte entrepriser utgjør ytterpunktene i valg av entrepriseform. Vi knytter noen kommentarer til disse, da de øvrige entrepriseformer med eller uten tilpasninger utgjør mellomvarianter i ansvarsfordeling, risiko, konsekvenser ved endringer, fremdriftsansvar, mv.Totalentreprise innebærer at tiltakshaver/byggherre som et absolutt minimum må sørge for byggeprogram og funksjonskrav. Ved totalentreprise med konkurranse vil vi anbefale sterkt at tiltakshaver/byggherre selv utarbeider forprosjekt, og fører prosjektet fram til rammetillatelse før totalentrepriseavtale inngås.Ved sammensatte og kompliserte byggeprosjekter settes det store krav til entydig definering av byggeprogram, kvalitetskriterier og funksjonskrav.Før anbud og kontrahering av totalentreprise vil det være formålstjenlig å utarbeide forprosjekt og byggeprogram med tilhørende tegninger og kravspesifikasjoner. I forhold til tilsynsmyndigheter vil det være hensiktsmessig at tiltakshaver/byggherre søker om rammetillatelse. Denne vil danne et viktig grunnlag for totalentreprisekonkurransen.SØK-funksjonen vil derfor kunne inndeles i to trinn, første trinn frem til rammetillatelse, og annet trinn frem til igangsettingstillatelse. Denne funksjonen kan i første trinn utføres av engasjert arkitekt eller prosjektleder.

Faktisk ansvar

PRO- og KPR-funksjonene må legges til totalentreprenørens rådgivere for å samsvare med entrepriseformens faktiske ansvar. SØK-funksjonen for igangsettingstillatelse kan være naturlig å legge til totalentreprenørens prosjekteringsleder.Totalentreprenøren vil selv måtte forestå funksjonene SAM, UTF. Totalentreprenør bør forutsettes å ha system for dokumentert egenkontroll. Da vil entreprenøren kunne ha funksjonen KUT. KUT kan likevel for enkelte godkjenningsormråder være betryggende å utføre som uavhengig kontroll. Dette vil bidra til å sikre at sluttproduktet blir som forutsatt. Dette kan også være aktuelt for KPR-funksjonen.Delte/sterkt delte entrepriser medfører andre konsekvenser:Denne entrepriseformen gir økte valgmuligheter for tiltakshaver/byggherre til inndeling av planleggingsprosessen og gjennomføring av et prosjekt.Velges derimot en prosjekteringsgruppe i en tidlig fase, vil det være naturlig å legge SØK-funksjonen til en prosjekteringsleder.De øvrige PRO- og KPR-funksjonene legges til aktuelle rådgivere innenfor de enkelte fag. Det må vurderes hvilke KPR-områder som bør utføres som uavhengig kontroll.Når entreprenørene er sidestilte vil det være naturlig å legge SAM-funksjonen over entreprenørleddet, dvs. til prosjektleder, eventuelt til byggeleder. SAM har ansvaret for at alle utførende fagområder kommer på plass. Dette betyr at SAM må tidligere inn i bildet enn en bygglederen er i dag.En variant som forekommer er å engasjere en entreprenør som “administrerende sideentreprenør”. I dette tilfellet legges SAM-funksjonen til denne entreprenøren.Entreprenørene vil hver for seg måtte ha funksjonene UTF. For KUT må det vurderes hvilke arbeider som kan utføres med dokumentert egenkontroll og hvilke arbeider som bør ha uavhengig kontroll.

Hovedbyggeleder

Ved sterkt delte entrepriser vil byggeledelsen svært ofte bli utført av flere personer. En SAM-funksjon kan derfor være aktuell å legge til en “hovedbyggeleder”.Et høyt antall entrepriser vil lett medføre en tung administrasjon av UTF-funksjonene med formell søknadsbehandling, oppfølging og dokumentasjon. Dette kan lett bli en erfaring for både tiltakshaver/byggherre og tilsynsmyndigheter. Denne entrepriseformen virker derfor noe mindre attraktiv sett i lys av de reviderte byggereglene.Fordeling av funksjonene i den reviderte plan- og bygningsloven i de ulike entrepriseformer avhenger av flere faktorer, bl.a.:

– Prosjektets størrelse og kompleksitet.– Behov for og krav til rådgivere og andre kontraktspartnere.– Ansvarsfordeling, herunder hvilket ansvar tiltakshaver påtar seg.– Vektlegging av antall ansvarsroller/antall kontrakter.– Risiko for økonomisk ansvar.– Valg av kontrollform for ulike prosjekterings- og utførelsesområder.Faktorene bør analyseres i det enkelte tilfelle og dette kan til slutt også påvirke valget av entrepriseform.Avslutningsvis bemerkes at det nylig er vedtatt utsettelse til 31.12.2000 av frist for bl.a. dokumentasjon for foretakenes system ved lokal godkjennelse. Dette må nødvendigvis innebære at uavhengig kontroll må anvendes i disse tilfellene.

Powered by Labrador CMS