SAMARBEID. Oslo kommune kjøper ekspertise fra private selskaper i utviklingen av byrom. Her fra det som skal bli gang- og sykkelvei i Åkebergveien. Ill.: Bymiljøetaten

Inngikk avtaler med kommunen for 75 mill. i året

Seks rådgivende ingeniørbedrifter har inngått rammeavtaler med Bymiljøetaten i Oslo kommune om planlegging og prosjektering av byromsprosjekter.

Publisert Sist oppdatert

Rammeavtalene er omfattende og dekker flere områder innen rådgivende ingeniørfag og har samlet en estimert verdi på 75 millioner kroner per år, ifølge en pressemelding.

– Bymiljøetaten var på utkikk etter samarbeidspartnere for et langvarig samarbeid, og ville at bedriftene skulle utvikle seg over tid for å dekke etatens behov. Som en del av rammeavtalene ønsket vi å ha fokus på kompetanseutvikling og kompetanseoverføring. Det har alltid vært viktig for oss, sier Stein Christiansen i Multiconsult som er en av de seks bedriftene.

– En av samarbeidspartnerne i rammeavtalene med Bymiljøavtalen i forrige periode var Hjellnes Consult, og etter de ble en del av Multiconsult ble dette samarbeidet videreført, sier tilbudsleder Hanna Bauer Jordal.

LES OGSÅ: Bystyret satte strek over 16 leiligheter

Multiconsult skal levere tjenester innen 20 forskjellige roller og fagområder. Den kompetansen som ble opparbeidet under forrige periode dannet kjernen i tilbudsteamet og ressurspoolen da tilbudsrunden for de nye rammeavtalene startet.

– Et spennende oppdrag, som vi allerede har hatt mulighet til å jobbe med over lengre tid, er en rekke strakstiltak i forbindelse med bruk av sykkel i Oslo. Siden 2014 har vi hatt et 20-talls oppdrag med sykkeltiltak og nærmere 80 strakstiltak forbundet med Sykkelprosjektet i Oslo. Å kunne utvikle et bymiljø der interessene til alle trafikanter, til fots, på sykkel eller i bil er ivaretatt er fascinerende, sier oppdragsansvarlig Erik Viggo Nielsen De Santana.

Powered by Labrador CMS