John Olof Solberg har fått massiv respons på de 21 stillingene som CBRE har lyst ut.

CBRE fikk 430 søknader

Det kan bli vanskelig å velge for CBRE-sjef, John Olof Solberg. På én måned har han mottatt hele 430 søknader på de 21 stillingene selskapet har lyst ut.

Publisert

– Vi er overveldet over søknadsmassen. Vi har fått inn 430 søkere og det kommer stadig inn etterslengere selv om søknadsfristen var 5. november. Selvfølgelig er det sprik i feltet, men vi har fått inn mange flere kompetente kandidater enn vi noen gang kunne drømme om, sier Solberg.

Enorm vekst

CBRE kjøpte Atrium eiendom våren 2016. På dette tidspunktet var selskapet cirka 25 medarbeidere. Ved årsskiftet i år var antallet økt til rundt 40 og i dag fyller lokalene på Aker Brygge cirka 60 medarbeidere. Nå er altså ytterligere 20 nye medarbeidere på vei inn i selskapet.

– For oss er dette en naturlig prosess og en konsekvens av å ha ambisjoner – både lokalt og som global markedsleder. Men jeg kan forstå at utenfra ser dette ganske overveldende ut, sier Solberg

Skyldes satsing på teknologi

Han tror noe av grunnen til at de opplever en slik massiv tilstrømming av mennesker som ønsker å jobbe i selskapet har å gjøre med at CBRE er verdens største rådgiver innen næringseiendom.

– Vi begynner å få ut budskapet om global størrelse. 75.000 ansatte i 70 land er ikke lett å skjule når den «grønne maskinen» ruller inn over grensene. Jeg tror at folk fra bransjen skjønner at marken dirrer. CBRE skal bli størst og har musklene til å gjennomføre dette. Jeg tror likevel vår satsning på teknologi er hovedgrunnen til den store og kompetente søkermassen. De fleste under 40 år forstår at CBRE er fremtidens konsulentselskap innen næringseiendom. Yngre kompetente medarbeiderne satser ikke på gass-belysning når strøm allerede er oppfunnet, humrer Solberg.

Fra Blue chips til landlords

Estate Nyheter har tidligere skrevet at CBRE har tatt det norske globale «Blue-chip»-markedet i det stille på brukersiden. Nå satser CBRE for fullt på «landlordsiden», det vil si innen bransjens tradisjonelle markeder.

– Vår innsikt på brukersiden kombinert med teknologi blir essensielt i denne satsningen, sier Solberg.

Han forteller at de i oktober fikk inn 4-5 nye medarbeidere og de første 7-8 ansettelsene vedrørende stillingskampanjen er allerede gjennomført.

– De resterende stillingene vil fortløpende bli besatt, sier Solberg.

Powered by Labrador CMS