NÆRINGSLIV I ENDRING: Estate Media holdt konferansen «De beste kontorlokalene» i samarbeid med Kontorrama på Vulkan Arena, for å inspirere og skape merverdi for eiere og brukere.

Generasjon Y rykker inn på kontorene

Og de har helt andre krav til arbeidsplassen enn gamlisene.

Publisert

I forrige uke løp konferansen «De beste kontorlokalene» av staben, i regi av Estate Media. I år var konferansen utvidet og gikk over to dager, der dag én hadde fokus på inspirasjon og dag to viste frem konkrete case.

Næringslivet er i rask endring, og leietakerne stiller nye krav til velfungerende og moderne lokaler med større fleksibilitet. En ny generasjon er på vei inn i arbeidsmarkedet, med helt andre krav og forventninger til arbeidsdagen og kontorlokalene.

Noen av spørsmålene som ble besvart under konferansen var: Hvordan forstå nye leietakeres behov og tilby dem matchende lokaler? Hva skaper merverdi, og hvordan utforme morgendagens arbeidsplasser? Hvor mye har leietakerne lyst til å betale for «de riktige lokalene», og hva kan de få tilbake?

Konferansen satte søkelys på de mest ettertraktede lokalene. Bygg som stimulerer til tverrfaglig samspill og kreativ arbeid, og som samtidig passer for ulike menneske og generasjoner.

Les også: God etterspørsel i utleiemarkedet

Fokus på generasjon YCarlo Duraturo i Universum innledet om generasjon Y som er på vei inn i arbeidslivet. Disse er født rundt 1980 og et produkt av «barna i sentrum».

– De forventer balanse mellom arbeid og fritid, ønsker å selvrealisere seg gjennom jobben, er vant til struktur og planlegging, og setter det kollektive i sentrum. Dette er ulikt fra de over 40 år, sier Duaturo.

– De ser på jobb som «bare en jobb», de er mottakelig for forandring, setter individet i sentrum, samt at de er pessimistiske og kritiske til statlige og offentlige virksomheter og spør kollegaer om råd. De er derimot optimistiske for fremtiden med tro på at man kan utgjøre en forskjell gjennom staten/det offentlige, samt at de spør foreldre om råd, fortsetter han.

De mest attraktive arbeidsgiverne for unge arbeidstakere er: DNB, PwC, EY, Innovasjon Norge, Statoil, Deloitte, Coca-Cola Enterprise Norge, L’Oréal Group, SAS og Norges Bank – dette er ti på topp for unge med økonomiutdannelse.

Les også: – Stabile leiepriser i året som kommer

Store forskjeller– Unge er mer enn noe annet redd for å begrense sine muligheter og ønsker mest mulig individuell fleksibilitet, selvbestemmelse og medvirkning, men vet at det koster, sier Ole Petter Nyhaug, Partner and Creative Director i Opinion, når han beskriver morgendagens medarbeidere.

Når unge skal velge arbeidsplass i dag er et godt sosialt arbeidsmiljø, interessante arbeidsoppgaver, en sikker jobb og utviklingsmuligheter viktig for valg av arbeidsplass.

– De vil ha mange valgmuligheter, og bli oppmuntret til å følge egne interesser – de vil ha mer fritid og fleksibilitet, men de tar ansvar for seg selv og gir tilbake. Samtidig forventer de kontinuerlige tilbakemeldinger, sier Nyhaug.

Les også: Skatteetaten jakter nye lokaler

Generasjon kontroll– Unge er opptatt av kontroll og prestasjon og føler et sterkt press fra seg selv og sine omgivelser om å lykkes og yte sitt beste. De er seriøse, ansvarlige og ikke lenger i opposisjon til det etablerte, sier Nyhaug, og legger til at de har høye forventninger fra seg selv og omgivelser.

De velger gjerne trygt og forutsigbart, og er redde for å velge feil. De ønsker også en solid fundament i karrieren.

Les også: Her kommer nytt kontorbygg på 10.000 m2

Generasjon ekte– Unge forventer ærlighet, autentisitet og transparens fra både mennesker og organisasjoner. Respekt og omtanke gir god «karma», påpeker Nyhaug.

– Unge er opptatt av å realisere seg selv og nå sine egne mål, men forstår instinktivt at det oppnås best gjennom samarbeid, deling og sosial interaksjon, fortsetterhan.

Avslutningsvis påpeker han at unge i dag forventer å kunne bruke samme teknologiske hjelpemidler på jobb som de gjør i privatlivet, og krever teknologiske løsninger som spiller sømløst og kontekstuelt sammen.

Større krav til kontoretPer Vinje, advokat og partner i Hammervoll Pind og Axel Hammer, seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese, delte hvordan de klarte å skape en suksesshistorie med kontorlokalene som utgangspunkt. Videre diskuterte de hva som skal til for å skape den mest populære arbeidsplassen.

Trond Aslaksen, partner og daglig leder i UNION Norsk Næringsmegling, ledet samtalen og det var mye fokus på hva som var viktig for leietakere. En fleksibel gårdeier var gjentagende.

Valinka Suenson, Head of Process & Design Thinking i Rosan Bosch Studio, forklarte hvordan man kan utforme miljøer, hvor design og kreative løsninger stimulerer til øket kreativitet og nysgjerrighet i mennesket, og skaper en positiv personlig vekst.

Les også: Nå lysner det i leiemarkedet

«The Edge»Ron Bakker fra PLP Architecture, viste frem flere moderne kontorbygg, med særlig fokus på «The Edge», Deloittes kontor i Amsterdam. Det er både aktivitetsbasert, har et moderne design og interiør; men også en fantastisk integrasjon av teknologi og fremtidsrettede løsninger som gir medarbeiderne komfort og kontroll.

Arbeidsplassmiljøet er basert på en naturlig variasjon gjennom arbeidsdagen. Ståbord, sitte ved bord, avlukke, møterom, konsentrasjonsrom, prosjektområde. Smarttelefonen er adgangskortet til The Edge. En app registrer at du ankommer bygget og gir deg tilgang til alle fasiliteter. På denne søker man opp kollegaer, reserverer møterom, regulerer varmen, lysnivået, bestiller matvarer som venter på deg når du går for dagen, ordner trening og mye mer.

Les også: Signerte ti års leieavtale i Nydalen

Alle arbeidsbord har en innebygget trådløs lader, slik at telefonen lader seg selv. Appen har registrert alle dine foretrukne innstillinger og justerer ditt lys og temperatur. Når du skal ha pause, vil kaffemaskinen huske hvordan du foretrekker kaffen din. Møter lagt inn kalenderen vil du få en påminnelse om, og et råd om korteste vei til møterommet fra der du befinner deg.

Deloittehuset praktiserer en aktivitetsbasert arbeidskultur. Her har ingen fast plass og alle standard arbeidsplasser er i prinsippet like, men ligger ulikt plasser og arrangert i ulike grupperinger. Gevinsten for arbeidstagerne er å kunne jobbe på et nytt sted hver dag, istedenfor alltid å forholde seg til det samme arbeidsbordet.

Vibeke Ahlsand, direktør marked og merkevare i Oslo S Utvikling, delte reisen fra «Operakvartalet» til «Barcode». Hun forklarte hvordan de har bygget et konsept som inkluderer handel, bolig og kontor, og hvordan de sammen med ulike eiere av området (Braathen Eiendom, DNB, KLP og OSU) har bygget en felles visuelt profil – et ikon.

Les også: – Overraskende godt leiemarked i Oslo

Nettverk, teknologi og fleksibilitetDag to ble innledet av Anders Mjåset, gründer av Mesh. Fokus var det kommende generasjonsskiftet i arbeidsmarkedet, teknologisk utvikling og hvordan endrede arbeidsvaner har ført til at det stilles nye krav til de som leier ut og drifter eiendommer. Mjåset tror økt fokus på nettverk, teknologi og fleksibilitet vil bli viktigere i årene fremover.

Flere interiørarkitekter viste frem prosjekter: Krohn Interiørarkitekter, Ramsøskar Interiørarkitekter, Scenario og Radius Design.

Les også: Tror flere vil flytte fra sentrum

 

Powered by Labrador CMS