Ukens Tips: Parkeringsnormen

Dersom en eiendomsutvikler tar feil av de offentligrettslige parkeringskravene, kan det medføre betydelige merkostnader og i verste fall hindre realisering av ønskede prosjekter.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Om parkeringsnormenParkeringsnormen fastsettes av den enkelte kommune på kommuneplansnivå og varierer fra by til by. Kravene kan også variere mellom ulike områder av byen, for eksempel vil kravene for indre by typisk være annerledes enn for ytre by. Parkeringsnormen vil som oftest inneholde enten minimumskrav eller maksimumskrav til parkering, eventuelt en kombinasjon av disse (intervall).

Videre vil det vanligvis være ulike krav for ulike typer eiendommer, for eksempel mellom bolig- og næringseiendommer, men også mellom ulike former for næringsvirksomhet. For enkelte virksomheter kan arealet være avgjørende for parkeringsdekningen (kontor, forretning mv.), mens for andre virksomheter kan kravene være knyttet til antall brukere (restauranter, kino mv.) eller antall årsverk (bensinstasjon, gatekjøkken og barnehage mv.).

Parkeringsnormens virkningParkeringsnormen gjelder i utgangspunktet ved alle søknader om nybygging, ombygging eller bruksendring. Det kan imidlertid være fastsatt særskilte parkeringskrav i reguleringsplanen som vil kunne gjelde i stedet. Forholdet mellom parkeringsnormens krav og krav i eksisterende reguleringsplaner varierer fra kommune til kommune. Det er derfor viktig at tiltakshaver undersøker dette nærmere og tar kontakt med kommunen ved tvil.

Uansett er det viktig å være klar over at parkeringsnormen kun er en veiledende norm og ikke en forskrift kommunen uten videre kan bruke som hjemmel for å avslå en byggesøknad eller stille bestemte vilkår. Kommunen må vurdere det konkrete tilfellet og gi tillatelse dersom den ut fra en totalbedømmelse etter plan- og bygningsloven finner å kunne fravike de veiledende normene. Dersom reguleringsplanen henviser til parkeringsnormen, må imidlertid tiltakshaver få dispensasjon for å unngå parkeringsnormens krav. Enkelte kommuner har også etablert såkalt frikjøpsordning, hvor tiltakshaver fritas fra å opparbeide parkeringsplasser på egen eiendom mot å betale et bestemt beløp per plass.

Ovennevnte innebærer at tiltakshaver for det første må avklare hvorvidt det aktuelle tiltaket i det hele tatt utløser noen parkeringskrav. Eksempelvis kan det tidvis være tvil om hvorvidt det egentlig foretas en oppgradering eller en ombygging som kan utløse krav etter parkeringsnormen. For det andre må tiltakshaver avklare hvilke parkeringsbestemmelser som faktisk gjelder for eiendommen. At reguleringsplanen eventuelt ikke inneholder parkeringsbestemmelser, betyr ikke nødvendigvis at kommunen ikke kan eller vil stille krav til parkeringsdekningen når den behandler byggesaken.

Selv om det ikke skal utføres store arbeider, er det viktig at tiltakshaver også er oppmerksom ved endring av virksomheten på eiendommen. I Oslo vil for eksempel en endring fra verksted til lager medføre en halvering av maksimum antall tillatte parkeringsplasser, eller i motsatt tilfelle en dobling av minimum antall parkeringsplasser. En tilsynelatende moderat bruksendring kan dermed medføre store omleggingskostnader for tiltakshaver.

———————-

Ukens tips er en samling praktiske tips utarbeidet av Wikborg, Rein & Co. Tipsene vil bli publisert hver uke og er forfattet av advokater i Wikborg, Rein & Co.

Bjørn Frode Skaar er partner i Wikborg Rein og leder av firmaets Bergens-kontor. Han er også medlem av firmaets Næringseiendomsteam.

Usman Ivar Shakar er fast advokat ved Wikborg Reins Oslo-kontor og medlem av firmaets Næringseiendomsteam.

 

Siste tre Ukens Tips:

Tinglysing av rettigheter i fast eiendom

Nytt dokumentavgiftsrundskriv 

Oppbevaring av regnskapsinformasjon

 

Foto: Erik Burås/StudioB13

Powered by Labrador CMS