FORESLÅR ENDRINGER I EIERSEKSJONSLOVEN: Kommunal og distriksdepartementet ønsker å legge bedre til rette for leie til eie- og deleie-modeller, slik at det kan selges flere boliger med boligkjøpsmodeller, og samtidig at man ivaretar hensynet til forbrukeren. Ill. foto
Nå skal det bli enklere å tilby leie til eie og deleie av boliger
Kommunal og distriksdepartementet (KDD) foreslår endringer i eierseksjonsloven og borettslagsloven som skal gjøre det enklere for utbyggere og andre å tilby boligkjøpsmodeller.
I går sendte KDD forslag til endringer i borettslagsloven og
eierseksjonsloven ut på høring. Formålet er å legge bedre til rette for
boligkjøpsmodeller (leie til eie- og deleie-modeller) slik at det kan selges
flere boliger med boligkjøpsmodeller, og samtidig at man ivaretar hensynet til
forbrukeren.
Annonse
Det tilbys allerede i dag boliger med leie til eie- og
deleie-modellene. Boliglovene slik de er i dag er ikke tilpasset
boligkjøpsmodellene og det har derfor oppstått et behov for å regulere
forholdene. Departementet foreslår minstevilkår til hva som skal anses som leie
til eie og deleie-modell. Skattereglene har
allerede hatt noen tilpasninger, og nå står eierseksjonsloven og
borettslagsloven for tur.
Annonse
Krav til eiere og antall boenheter
Som hovedregel er det i dag fysiske personer som kan eie
andeler i et borettslag, og disse kan kun eie én andel hver, jf.
borettslagsloven (brl.) § 4-1. Videre er det et krav om at man selv bor eller
skal bo i boligen jf. brl. § 5-2. Stifter av et borettslag kan lovlig eie
inntil alle andelene i borettslaget.
Annonse
Etter eierseksjonsloven § 23 første ledd kan ingen «kjøpe
eller på annen måte erverve» flere enn to boligseksjoner i samme sameie. Det er
ikke et forbud mot å eie flere enn to boligseksjoner, men det er et forbud mot
å erverve flere enn to slike seksjoner. Hjemmelshaver ved seksjonering kan
dermed fortsette å eie opp til samtlige av seksjonene.
PARTNER: Marianne Raa Bjaaland.
– Fordi det er krav til hvem og hvor mange boenheter som kan
eies eller erverves av samme rettssubjekt i eierseksjonsloven og
borettslagsloven i dag, vil dette sette grenser for hvor mange boliger som kan
tilbys med en boligkjøpsmodell, sier Marianne Raa Bjaaland, partner i Arntzen
de Besche advokatfirma.
Hun trekker frem at reglene for eksempel legger hindringer
for selskaper som ønsker å kjøpe boliger for å tilby disse til privatpersoner etter
leie til eie- eller deleie-modellen.
– Utbyggingsselskaper er ikke nødvendigvis rigget for å påta
seg oppgavene som følger med boligkjøpsmodellene. Modellene binder også opp
kapital. Det er derfor en fordel at reglene mykes opp til at andre aktører kan
komme inn som tilbydere av boligmodellene, sier Bjaaland.
Nye forslag for leie til eie-modellen
Departementet foreslår minstevilkår for hva som skal anses
som leie til eie-modell etter borettslagsloven og eierseksjonsloven. KDD ønsker
å sette en grense på fem år for kjøpsopsjonens varighet og at denne løper fra
avtaleinngåelsen.
Et viktig grep er at departementet åpner opp for at
juridiske personer i begge eierformene kan erverve inntil 30 prosent av
boligene for å tilby dette som leie til eie. Retten vil etter forslaget kun
gjelde nye boligprosjekter.
ADVOKATFULLMEKTIG: Anne Straume.
– Dette er en av de største, og kanskje viktigste,
endringene i lovene. Her hensyntar departementet det økte behovet for at flere
aktører kan komme inn som tilbydere av modellene, sier Anne
Straume, advokatfullmektig i i Arntzen de Besche advokatfirma.
Departementet har også foreslått at en bolig kun kan
benyttes totalt to ganger i leie til eie-modellen etter borettslagsloven, med en
maksimal tidsramme på 10 år. Det blir i realiteten en tidsbegrenset rett.
– Deretter vil borettslagsboligen i realiteten måtte selges
på det åpne markedet, dersom ikke den er eiet av et boligbyggelag, stat og
kommunen o.l. som kan være juridisk andelseier etter dagens borettslagslov, sier
Straume.
Tilsvarende bestemmelse er ikke foreslått for
eierseksjonsloven. Hun legger til at det er viktig å huske på at dersom man
ikke oppfyller minstekravene, har man heller ikke en slik utvidet rett til å
erverve boliger i begge eierformer som forslaget legger opp til.
Forbrukeren skal få en forutsigbarhet knyttet til salgsprisen
ved utøvelse av opsjonen, og departementet foreslår to modeller for
beregningen:
- Avtale om en fastpris på boligen eller
- Fradrag i kjøpesummen for en andel av leien.
Leien kan ikke være høyere enn markedsleie. I modeller som bygger på
markedspris, må forbrukeren få informasjon om hvordan markedsprisen fastsettes
– Departementet ber om innspill, særlig for fastsettelsen av
salgsprisen. Synes man at de foreslåtte endringene ikke gir en god løsning, er
tiden inne for å spille inn andre løsninger, sier Bjaaland.
Fastsettelse og justering av leieprisen foreslår KDD at følger
husleielovens regler om leieprisvern, og for mangler og mangelskrav foreslår
departementet at avtalen regulerer dette nærmere.
Videre foreslår departementet at eier av boliger knyttet til
leie til eie etter eierseksjonsloven kun ha to stemmer på årsmøtet, dette selv
om man skulle eie flere seksjoner.
Nye forslag for deleie-modellen
Det åpnes opp for at juridiske personer i begge eierformer
kan erverve opptil 50 prosent av boligene for å tilby dette etter deleie-modell.
Det er ikke begrensninger for hvilke juridiske personer som kan eie andeler som
deleie. Også for deleie-modellen innfører departementet minstevilkår til
modellen.
– Det kreves at den fysiske personen må eie en ideell andel
på minst 50 prosent av boligen. Også her skal avtalen fastsette både salgspris
og leiepris, legger Bjaaland til.
Ved deleie vil forbrukeren være medeier med flere
rettigheter, dette synes å gjøre at departementet har mindre betenkeligheter
med å åpne for en større eierandel på tilbydersiden enn for leie til eie
modellen. Den juridiske og den fysiske personen blir sameiere, og departementet
foreslår at tilbyderen ikke fritt skal kunne kreve sameie oppløst de første 10
årene fra avtaleinngåelsen. Unntaket er der det foreligger vesentlig mislighold
fra medeieren.
– Det typiske vil være vesentlig betalingsmislighold eller
skade og hærverk på boligen av et visst omfang. Mindre forhold vil ikke
omfattes, sier Bjaaland.
For øvrig er forslaget at det er den fysiske, og ikke den
juridiske personen, som har stemmerett når boligen er eid i sameie (deleie).
Selv om dette kan ha uheldige konsekvenser for tilbyderne, har departementet
vurdert viktigheten av at forbrukerne har stemmeretten, og at ingen eier får
dominerende innflytelse i boligselskapet.
Usikre på spørsmålet om foreldelse
Departementet ber om innspill på spørsmålet om foreldelse, og
skisserer i hovedsak tre alternativer for begge modellene. For et første
foreslår departementet en regulering i foreldelsesloven, dernest foreslås egne
reguleringer i hhv. borettslagsloven og eierseksjonsloven. Det tredje
alternativet er at opsjonen i utgangspunktet ikke kan vare mer enn tre år, men
at boligkjøper gis rett til å forlenge opsjonen på samme vilkår.
– Det er positivt at departementet adresserer spørsmålet om
foreldelse. Det vil gi bedre forutsigbarhet for forbrukerne og forebygge
tvister, avslutter Bjaaland.