MIPIM: Dette er eiendomsmessen i Cannes slik vi er vant til å se den. Årets utgave blir en mindre utgave.
MIPIM: Dette er eiendomsmessen i Cannes slik vi er vant til å se den. Årets utgave blir en mindre utgave.

Mipim 2021 – et helt spesielt tilfelle

Covid-19 førte til at fjorårets Mipim ble flyttet fra mars til september og deretter til juni i år. Så ble eiendomsmessen utsatt til september og redusert til to dager, men det blir ingen vane skal vi tro sjefen.

Publisert

- I fjor var Mipim en av de første store internasjonale begivenhetene som ble avlyst. Årets utgave blir en engangsbegivenhet og vi kan nesten ikke vente med å være tilbake i Cannes. Det er lenge siden eiendomsbransjen har kunnet møtes personlig, knytte forbindelser, treffe bekjente og diskutere problemene og utfordringene vi står overfor for å drive næringen vår fremover, sier administrerende direktør Ronan Vaspart.

Han lover imidlertid at den årlige eiendomsmessen i Cannes er tilbake som før allerede i 2022.

- Da kommer vi med våre tradisjonelle datoer, 15. til 18. mars. Mange utstillere har allerede bekreftet allerede sin tilstedeværelse da, påpeker han.

Mindre messe

- Hva er spesielt med 2021-utgaven sammenlignet med det vi er vant til å se?

- Årets messe blir mindre enn vanlig, men etter mange måneder uten personlige møter tror jeg det er veldig viktig for eiendomsmiljøet å treffes igjen. Nå vil det dreie seg om de tre hovedelementene som utgjør vårt DNA, sier Vaspart og nevner:

• Utstillinger

• Et godt program og mange muligheter for nettverksbygging.

• Konferansesesjonene blir kortere for å gi god tid til nettverksbygging.

Vaksinert og testet

- Vi er forpliktet til å tilby kunder, partnere og ansatte en tryggest mulig messe. Derfor har vi innført strenge Covid-tiltak i henhold til Verdens helseorganisasjons retningslinjer. Bare personer som har blitt vaksinert eller kan vise en negativ test kan delta, poengterer han.

Vaspart er sikker på at selv om Covid-19 har ført til reisebegrensningene og massiv vekst i digitale møter, så kommer Mipim i fremtiden også til å handle om personlige møter. Dette basert på erfaringene fra deres hybrid- og digitale møter i 2020.

- Den digitale plattformen Mipim world 365 tilbyr allerede webinarer, studier og nyheter om bransjen – i et grensesnitt som gjør det mulig for fagpersoner å opprettholde nettverket sitt hele året. Men til syvende og sist har vi lært at folk fremdeles vil møtes personlig. Til tross for sine mange styrker kan digitale messer aldri erstatte personlige møter. Vi har hørt dette høyt og tydelig fra kundene våre som ønsker å komme tilbake til Cannes så snart som mulig. Derfor kunne vi ikke vente til mars, understreker han.

Reisebegrensninger for asiater og amerikanere

I september forventer Mipim deltakere hovedsakelig fra Europa og Midtøsten.

- Vi forventer ikke mange besøkende fra Asia og USA på grunn av reisebegrensninger i de regionene. Men septembermessen vil være en stor begivenhet for internasjonale investorer som blant andre Redevco, Ivanhoé Cambridge, Crédit Suisse, Qatar Investment Authority, First Abu Dhabi Bank, Commerzbank, Union Investment Real Estate og Areal Group Wealth Management, sier administrerende direktør Ronan Vaspart.

I tillegg kommer offentlige og private eiendomsaktører, inkludert:

• Byene Paris, Berlin, Hamburg, Stockholm, Helsinki, Riga, Poznan, Lyon, Marseille, Nice, Grenoble, Barcelona, Madrid og Malaga.

• Eiendomsaktører som AG Real Estate, Korian, Gecina, Ivanohé Cambridge Europe, Redevco, Skanska Commercial Development Europe, Castellum, Nexity, Bouygues Immobilier og CBRE.

• Hotellaktører som Accor, Intercontinental Hotels Group, TUI Hotels & Resorts, Prizma, Aranil og Covivio Hotels

• I tillegg blir det satset på innovasjon med deltakere som blant andre Saint Gobain, Buildingminds, Kel Foncier, Drooms, Solaris Tende, Rebuilding Network, Nuvolo og OfficeRnD.

Powered by Labrador CMS