Juss:
VIKTIG: Det kan bli svært viktig å sikre mekanismer i nye leieavtaler som gir mulighet til å fordele kostnadene og gevinstene forbundet med pålagte energieffektiviseringstiltak mellom gårdeier og leietaker på en god og rettferdig måte, skriver f.v. Erling Timm og Harald Blair Berg i Haavind.
Energieffektivisering – leieavtaler og offentlige pålegg
Gårdeiere kan forvente krav om forbedringer i form av pålegg om gjennomføring av energieffektiviseringstiltak i eksisterende bygg. Påleggene kan forventes som følge av at bygg- og eiendomsbransjen på verdensbasis står for ca. 40 % av energiforbruket og 40 % av CO2-utslippet.
Energikrisen har gitt rekordhøye strømpriser og nasjonale
og internasjonale myndigheter retter fokus på hvordan energiforbruket kan
reduseres. Det kan dermed bli svært viktig å sikre mekanismer i nye leieavtaler
som gir mulighet til å fordele kostnadene og gevinstene forbundet med pålagte
energieffektiviseringstiltak mellom gårdeier og leietaker på en god og
rettferdig måte.
EUs forslag til oppdatert energieffektiviseringsdirektiv
har særlig fokus på solcelleanlegg som et av de mest effektive tiltakene for å
øke andelen av fornybar energi innen EU, som dermed kan bidra til å løse
energi- og klimakrisen. Forslaget til revidert Energieffektiviseringsdirektiv har
en målsetting om at energiforbruket i bygg skal reduseres med 36 % frem mot 2030,
samt at 45 % av energiforbruket skal dekkes av fornybar produksjon.
EUs mest
konkrete tiltak er å sikre etablering av solceller i bygg, og Norge vil bli
forpliktet til å innføre tilsvarende krav.
Krav om tilrettelegging av solcelleanlegg
Direktivforslaget legger opp til at alle medlemslandene (og
EØS-landene) skal innføre krav om tilrettelegging for solcelleanlegg på alle
nye nærings- og offentlige bygg større enn 250 kvm senest fra utløpet av 2026,
for eksisterende nærings- og offentlige bygg senest fra utløpet av 2027 og for
alle nye boliger senest innen utløpet av 2029. Det presiseres at denne
artikkelen ikke er ment som et varsel om pålegg om installasjon av
solcelleanlegg.
Imidlertid kan direktivforslaget sees på som et eksempel på en
mer offensiv miljø- og energipolitikk, som gir grunnlag for en problemstilling
det norske leiemarkedet som hovedregel ikke er forberedt for. Det kan ikke
utelukkes at myndighetene i tiden fremover innfører incentivordninger og/eller
pålegg for å tvinge frem energieffektiviserende tiltak i eksisterende bygg. Dette
i motsetning til dagens "hovedregel", der nye bygningstekniske krav
ikke kan kreves oppfylt uten at det skjer i sammenheng med ellers
søknadspliktige tiltak, bruksendring m.v.
Bevisstheten hos gårdeiere og leietakere omkring
håndtering av investeringer i energibesparende tiltak underveis i et leieforhold
er varierende, og et stort antall leieavtaler mangler relevant regulering.
Dette bør imidlertid være et punkt som både utleier og leietaker har et bevisst
forhold til ved inngåelsen av nye leieavtaler.
Utgangspunktet etter de fleste "leiestandarder"
er at gårdeier bekoster nye tekniske installasjoner i bygget, så vel som
utskifting av eksisterende anlegg. Uten særlig avtale har ikke utleier rett til
å kreve noen kompensasjon fra leietaker for slike investeringer. Dette gjelder
selv om de nye løsningene gir vesentlige besparelser for leietakerne ved at
bygget blir mer energieffektivt, og felleskostnader eller leietakers egne
driftskostnader derigjennom reduseres. Denne reguleringen bygger på ovennevnte
forutsetning om at man som eiendomsbesitter kun er "utsatt for"
pålegg om oppgradering m.v. i tilknytning til gjennomføring av søknadspliktige
arbeider (ombygging, rehabilitering etc), samt der leietakers virksomhet
utløser særlige krav.
Siste utgave av "leiestandarden" (7. utgave
05/22) inneholder et eget punkt om miljøtiltak. Denne bestemmelsen forutsetter
at partene skal gjennomføre de tiltakene de "blir enige om" ved inngåelse
av en miljøavtale. Utleier kan med andre ord ikke pålegge leietaker noe ansvar
med mindre det oppnås enighet om en slik miljøavtale. Det er for så vidt utarbeidet
en standard tekst for miljøavtaler, men det er vår erfaring at denne sjeldent blir
inngått som del av leieavtalen.
Kan motsette seg
Som det fremgår ovenfor, skal investeringer i miljøtiltak
baseres på enighet. Leietaker kan dermed motsette seg å være med å dekke
kostnadene for slike tiltak. Særlig blir dette utfordrende i en situasjon der gårdeier
i henhold til offentlige krav er pålagt å investere i energieffektiviseringstiltak.
Leietaker vil da ikke ha incitamenter til å ta del i investeringen, og gårdeier
risikerer følgelig å måtte dekke regningen for slike investeringer alene. Dette
selv om investeringen reduserer energiforbruket i bygget og dermed primært
bidrar til å redusere leietakers og ikke gårdeiers kostnader.
Vi anbefaler at man ved inngåelse av nye leieavtaler også
fremforhandler – i det minste minimumsløsninger – for miljøavtaler. Dette slik
at miljøavtalene eksplisitt regulerer hvordan kostnader skal
fordeles/kompenseres mellom gårdeier og leietaker, dersom man ikke inngår annen
avtale. Dette sikrer gårdeier rett til å oppfylle eventuelle pålegg, uten å
måtte bære hele kostnaden selv. Slike løsninger vil samtidig sikre leietaker
forutsigbarhet, mens gårdeier gis motivasjon til å utrede og gjennomføre
energieffektiviseringstiltak i bygget. En miljøavtale kan dermed være til fordel
for både utleier og leietaker.
Artikkelforfatterne er advokater i Haavind.