ÅPNER SNART: Trondheims nye storstue for kunst, PoMo, åpner den 15. februar til neste år.

Munch får hovedrolle i Reitans bygg fra 1911

Reitan-familien gikk ikke for den enkleste løsningen da det nye kunstmuseet ble plassert i den gamle Postgården i Trondheim sentrum.

Den mangeårige drømmen om et nytt kulturkvartal i Trondheim sentrum går snart i oppfyllelse for Reitan-familien. Mens Britannia er blitt restaurert til en av byens store destinasjoner for gjester fra både inn- og utlandet, åpner Ole Robert Reitans nye kunstmuseum Posten Moderne (PoMo) i den gamle Postgården i Dronningens gate 10, rett ved siden av Britannia, den 15. februar neste år. Over nyttår, nærmere bestemt den 15. januar, skal også det nye teateret Nye Hjorten Teater åpne dørene i Apotekerveita 16.

Reitan Kapital kjøpte tidligere i år en av Norges viktigste private Munch-samlinger fra eiendomsinvestor og kunstsamler Pål G. Gundersen. Samlingen besto av 55 grafiske verk. 15 av disse skal stilles ut på PoMo.

Markeds- og kommunikasjonsansvarlig Arnaud Fontaine i PoMo forteller at det har vært viktig å få inn kjente kunstnere til åpningsutstillingen. Han er strålende fornøyd med å ha sikret seg 15 kjente Edvard Munch-trykk til utstillingsperioden fra 15. februar til 22. juni i 2025.

– Vi har ambisjoner på flere nivåer. På regionalt nivå selvsagt, men også nasjonalt og internasjonalt, er det å vise de virkelig store Munch-kunstverkene veldig stort. Det har vært litt lite Munch her i Trondheim, så det at vi går så hardt ut med 15 verk av Munch i ett rom, viser at vi mener alvor, sier Fontaine.

Det er litografier og tresnitt med motiver som Skrik, Madonna og Vampyr som blir en del av utstillingen. I tillegg er det en

– Det er ganske radikale og vågale grep å lage topp moderne museum i et så gammelt bygg. Man bygger jo gjerne nytt for kunstsamlinger, så der er litt sinnssykt det som nå blir gjennomført i gamle postgården, sier Fontaine.

Adm. direktør Svein Erik Nordbotten i E.C. Dahls Eiendom forteller om et krevende prosjekt for å sikre at både luftfuktighet og lys blir optimalt for kunstverkene. I tillegg har sikkerhet vært et viktig aspekt.

– Vi har brukt mye konsulentbistand på hvordan vi skal klare å levere på kravene som stilles for denne type bygg. Det er jo ikke plass til å sette opp noe nytt i byen, og vi var dermed prisgitt å bruke et bygg som står der, sier Nordbotten.

Han forteller at da man diskuterte beliggenheten for kunstsatsingen, ble det fort klart at den gamle postgården i sentrum var et markant flott og naturlig valg.

– Vi renoverer og utvikler eldre bygg, så det er mye godt håndverk i det vi driver med. Vi fikk til løsninger som gjorde at vi får plass til det brukeren ønsket og det blir fantastisk fint. Dette er en prosess som har utviklet seg fra Ole Roberts idé og spørsmål om vi kan få dette til og til at vi har kommet så langt at vi snart åpner. Ole Robert har vært både initiativtaker til prosjektet og fulgt det opp hele veien, sier Nordbotten.

– Var dere i tvil om dere skulle få det til?

– Vi lurte aldri på om vi skulle få det til, spørsmålene var mer hvor stort det skulle bli, hvor mye det kostet og hvor lang tid det ville ta. Det har vært mye jobbing. Bygget står der og er vernet, fortsetter Nordbotten og legger til at det har vært avgjørende med en god kontakt med vernemyndighetene.

Erik Langdalen har vært arkitekt for PoMo, mens Svein Skibenes har vært arkitekten for Nye Hjorten Teater.

– Vi har hatt et godt lagspill mellom kunder, utbygger, rådgivere og alle involverte. Vi fant godfoten i dette prosjektet, sier E.C. Dahls Eiendom-sjefen.

«Rockestjerner»

Arnaud Fontaine lover at museet skal få store navn i årene fremover som ikke vil stå tilbake for Edvard Munch, som blir å regne som en «rockestjerne» i kunstsammenheng.

– De to neste utstillingene til PoMo fortsetter i sporet med store rockestjerner. Målet er å være et museum for alle, og da må vi også tilby noe som folk føler seg trygg til å gå til. Og så kan vi bli mer utforskende etter hvert, sier Fontaine.

Mens trønderne og nordmenn flest er opptatt av scoopet Munch til åpningsutstillingen, er fokuset litt annerledes fra utenlandsk presse.

– Vi prater mye med internasjonal presse, og da har vi en ganske tydelig strategi når det gjelder kjønnsbalanse for eksempel. Her ligger Norge lengre frem enn i andre land, og dette er et budskap tas veldig godt imot på internasjonalt nivå. I mange andre land er også det å vise Munch kanskje litt mer vanlig enn i Trondheim, sier Fontaine.

Åpningsutstillingen i PoMo har også en rekke andre utstillere.

– Vi har mange andre kunstnere i vår samling, som i norsk sammenheng som er litt ukjent, men som jeg tror mange vil gå hjem med mange fantastiske opplevelser fra. De kommer på grunn av Munch og går kanskje hjem med noen andre minner, sier Fontaine.

Utstillerne er:

Monira Al Qadiri, Louise Bourgeois, James Lee Byars, Cui Jie, Fischli & Weiss, Katharina Fritsch, Isa Genzken, Matthew Angelo Harrison, Anne Imhof, Robert Irwin, Ann Veronica Janssens, Simone Leigh, Sandra Mujinga, Edvard Munch, Catherine Opie, Irving Penn, Giovanni Battista Piranesi, Ken Price, Susan Rothenberg, Josh Smith, Andra Ursuţa, Andy Warhol, Franz West.

Powered by Labrador CMS