Blir Europas nestledende grossist i kiosker

Publisert Sist oppdatert

– Vi må tørre for å vokse, sier administrerende direktør Magnus Reitan, til Adresseavisen. I går i Helsingfors skrev han under kjøpskontrakt med finske R-Kiosk, og er dermed blitt sjef for over 2500 kiosker og butikker med nær 14 milliarder i omsetning, fordelt på syv land.

Nest størst i EuropaDet er bare den franske taxfreekjeden Lagardere som er større enn Reitan i det europeiske kiosksegmentet nå.

– Vi bruker én milliard kroner i tre markeder vi ikke kjenner så godt, så vi gjør dette med en stor dose ydmykhet. Men vi må tørre for å vokse, og de positive erfaringene i Sverige og Latvia, gjør at vi har betydelig mer selvtillit enn for noen år siden, sier Reitan til avisen.

Les også: Kjøper Pirsenteret i Trondheim

– Mer lik Narvesen og PressbyrånSelger av R-Kioski-kjeden er det finske medieselskapet Sanoma OY, som RSH også har samarbeidet med i Latvia. I oktober i fjor kjøpte Reitan ut Sanomas halvpart i Narvesen-kjeden i Latvia, og allerede da ble det signalisert at finnene var på vei ut av detaljhandel og distribusjon.

Kioskene i Finland, Estland og Litauen har mer tradisjonelle varer som tobakk, lesestoff og spill. Reitan ser potensial for å øke både omsetningen og driftsmargin i disse landene ved å gjøre dem mer lik Narvesen og Pressbyrån. Sistnevnte satser mer hurtigmat og ta-med-kaffe. Men endringene vil gjøres gradvis, og Reitan vil fortsette med lokal ledelse i hvert enkelt land.

Powered by Labrador CMS