Petter Eiken vil bygge i nærheten av kollektivknutepunktene. Foto: Monica Toften.
Dette kutter bilbruken dramatisk
Byutvikling ved jernbanestasjonene i byene utenfor Oslo er det som bidrar mest til å redusere bilbruken.
Det viser en undersøkelse gjennomført av Transportøkonomisk Institutt (TØI). Rapporten, som er utarbeidet for ROM Eiendom, slår fast at byer nær Oslo (Drammen og Moss) har mest å vinne på å drive såkalt stasjonær byutvikling. Ved å lokalisere boliger og arbeidsplasser i stasjonsnære og sentrale områder i stedet for utenfor sentrum, vil man redusere antall kjøretøykilometer med bil med 35 prosent per ansatt og 21 prosent per bosatt.
I byer med lengre avstand til Oslo (Hamar, Sarpsborg og Tønsberg) vil bolig- og arbeidsplassetablering i stasjonære og sentrale områder gi 14 prosent mindre kjøretøykilometer per ansatt og 21 prosent mindre kjøretøykilometer per bosatt enn utenfor sentrum.
– At det er bra for miljøet å drive eiendomsutvikling i bysentrum, har vi visst lenge, men vi har manglet en grundig analyse av hvor stor effekt det har på persontransporten i byer og tettsteder å bygge boliger og næringsbygg nær kollektivknutepunkt. Med denne rapporten har TØI gitt oss det ønskede kunnskapsgrunnlaget, sier administrerende direktør Petter Eiken i ROM Eiendom.
ROM Eiendom sitter på store utviklingsprosjekter ved jernbanestasjoner i flere av de store og mellomstore byene.