OPPTATT AV MOBILITET: Jørgen Christoffer Flaa, forretningsutvikler Höegh Eiendom og Rune Gjøs, direktør Mobilitetsdivisjonen Bymiljøetaten Oslo kommune.

Grønn mobilitet – eiendomsbransjens ansvar

Det settes nå i verk en rekke tiltak i Oslo kommune for å fremme grønn mobilitet. Det er det mange gode grunner for.

Publisert Sist oppdatert

Kronikken er skrevet av Jørgen Christoffer Flaa, forretningsutvikler Höegh Eiendom og Rune Gjøs, direktør Mobilitetsdivisjonen Bymiljøetaten Oslo kommune.

Om du vil det eller ei; det vil bli vanskeligere å bevege seg rundt i Oslo med privatbil i tiden som kommer. Det er mange gode argumenter for tiltakene som i disse dager settes ut i livet av Oslo kommune. Færre biler i byen gjør det lettere å komme seg frem med sykkel, luften blir renere og kanskje gjør det noe med folkehelsen hvis vi oftere tar bena fatt.

Det er verdt å merke seg at transportsektoren står for det største CO2-utslippet i Norge i dag. Sektoren står for høyere utslipp en f. eks industrisektoren. Det er mye å hente på å tenke nytt på hvordan vi forflytter på oss.

I Oslo i dag er det fortsatt mange som kjører bil til jobb. Det kan selvfølgelig være praktisk for noen som ikke bor i nærheten av offentlig transport. Eller for de som rett og slett alltid har kjørt bil og derfor synes det er vanskelig å tenke seg noe annet.

Private parkeringsanlegg i Oslo er fulle av biler som står uvirksomme 8 timer hver dag. Alle disse parkeringsanleggene har stort potensiale for å tilby en meget god og fleksibel mobilitet for de som faktisk trenger bil i forbindelse med møtevirksomhet eller annet.

Oslo kommune Bymiljøetaten er et godt eksempel på en virksomhet som har tatt dette helt ut. Ingen av de ansatte disponerer parkeringsplass på jobben, men drar nytte av en stor felles bildelings-pool. Samtlige av reiser i jobbsammenheng blir gjort med bildelingsbiler. Totalt 27 biler står til tjeneste for etaten og på kveld og ettermiddag frigjøres de samme bilene til bruk av privatpersoner som bor i nabolaget.

Eiendomsbransjen eier de fleste parkeringsplassene i Oslo sentrum og har derfor en reel mulighet til å legge til rette for grønn mobilitet. Kortsiktigheten av å leie ut parkeringsplasser til selskaper og privatpersoner vil i løpet av kort tid blir «disrupted» når yngre generasjoner ikke lenger ser verdien av å eie egen bil. I tillegg vil flere oppleve at kostandene ved å ta bilen sin inn til Oslo sentrum er så høye at det ikke er verdt det. Du kan kjøre mange timer med bildelingsbil, delingssparkesykkel og t-bane for 4000 kr pr mnd, som er det en gjennomsnittlig parkeringsplass i Oslo sentrum koster.

Ferske tall fra Vegdirektoratet viser at bruk av kollektivtransport og sykkel øker, mens Oslos veldig høye gangandel er fast. Dette er en trend som har pågått siden 2005 og sier noe om at dagliglivet til Osloborgere i stadig større grad bli mindre bilavhengig. Dette gjelder i aller høyeste grad arbeidsreiser der det blir stadig mer vanlig å bruke buss og bane, sykle eller gå, og behovet for p-plasser for kontorbygg blir i takt med dette mindre.

Flere eiendomsselskaper gjør i dag noen halvhjertede forsøk ved å plassere en bildelingsbil i U4-etasjen og later som det vil bidra til grønn mobilitet. Bransjen har nå en mulighet til å faktisk ta grep og omdefinere sin parkeringsvirksomhet og istedenfor bli en mobilitetsaktør. Vi må tilby sykler, el-sykler, biler i alle former og fasonger som kan deles og brukes effektivt mellom kontorbrukere, beboere, handlende og turister.

Vi må gi kundene våre flere alternativer enn å leie en parkeringsplass. Vi må legge til rette for at alle som ønsker det kan sykle til jobb, men likevel ha dekket sitt mobilitetsbehov i garasjen. Vi må gi insentiver til selskaper som lar bilen stå og istedenfor legger til rette for sykkel og gange. Jeg er sikker på at litt aktivitet før jobbdagen starter også bidrar til mer fornøyde, opplagte og produktive ansatte.

Powered by Labrador CMS