JA: Flertallet på Stortinget vil ikke gå mot planene om en tredje rullebane på Gardermoen. Foto: Avinor

Flertallet vil ha større flyplass

«Stortinget ber regjeringen stoppe planleggingen av en tredje rullebane på Gardermoen», het det vedtaksforslaget som energi- og miljøkomiteen på Stortinget behandlet torsdag.

Publisert Sist oppdatert

SV, MDG og Sp ønsket med dette å få flertall mot planene om en tredje rullebane på hovedflyplassen. Men regjeringspartiene ville det annerledes, inkludert Venstre og KrF som tidligere har uttrykt motstand mot Gardermoen-utbygging. Og med Ap på sin side, ble forslaget nedstemt.

Avinor har slått fast at det er behov for en tredje rullebane innen 2030 for å møte prognoser om økt trafikkvekst. Utvidelsen er fortsatt på planleggingsstadiet. I et brev til sin eier Samferdselsdepartmentet, skrev Avinor i fjor at planlagt trafikkvekst kan være i strid med klimamålene.

– Samfunnsoppdraget legger opp til vekst i flytrafikken, som kan være i strid med nasjonale klimamål og internasjonale forpliktelser på klimaområdet, het det.

Miljøorganisasjonen Natur og Ungdom ber partiene som foreløpig er imot å stanse planleggingen av en tredje rullebane, om å snu før første spade stikkes i jorda.

– En tredje rullebane er en klimabombe som også vil ødelegge matjorda, og øke støynivået i nærområdet. En tredje rullebane er verken det beste for befolkningen i dag, eller fremtidige generasjoner, sier Matilde Corneliussen Løvvik i organisasjonen.

Etter åpningen 1998 har veksten på Oslo lufthavn vært langt høyere enn forventet – fra 14 millioner passasjerer i 1999 til 27,5 millioner i 2017. En prognose fra TØI anslår 35 millioner passasjerer i 2030.

– Oslo lufthavn er regulert for 79 avganger og ankomster per time i dag. Ved å utnytte dagens to rullebaner og den utvidede terminalen maksimalt vil det være mulig å øke kapasiteten opp mot 85-90 bevegelser. Rundt 2030 vil det, dersom trafikkprognosene slår til, være helt avgjørende å ha en tredje rullebane på plass, melder Avinor.

Powered by Labrador CMS