Raser mot politikerne

Oslo Handelstands Forening er ikke fornøyd med prosessen for et bilfritt sentrum.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Meningene om forbud mot privatbiler innenfor Ring 1 er mange, der en stor eiendomsinvestor som Christian Ringnes er nærmest lyrisk i sin hyllest, gitt visse modereringer. Oslo Handelsstands Forening (OHF) er ikke uventet mer lunken, selv om foreningen vil ha bilfrie soner. Men den politiske prosessen er OHF svært lite imponert over.

– Forutsetningene for et bilfritt sentrum er ikke beskrevet av de politiske myndighetene. Vi har så langt ikke sett konsekvensanalyse av et bilfritt sentrum, og involvering og samarbeid har heller ikke startet, anklaget adm. direktør Gunnar Larssen (bildet) i OHF på ROM-konferansen denne uken.

Bilbaserte vinnereUtviklingssjef Lars OHF har overfor NE nyheter spådd at de bilbaserte kjøpesentrene blir vinnerne nå som det nye byrådet også øker parkeringsavgiftene kraftig i sentrum og utvider avgiftstiden. Et bilfritt sentrum trekker i samme retning.

– Det var to reaksjoner som kom i VG da forslaget om et bilfritt sentrum ble lansert. Det var jubel blant de bilbaserte sentrene utenfor sentrum. Butikkeierne i Oslo sentrum spurte seg derimot «Hva skjer med min forretning nå?», sa Larssen til over 200 fremmøtte.

Han mener det er nødt til å bli en rekke unntak fra et forbud. Politikerne må blant annet gi adgang for varelevering, håndverkere med bilen som verktøykasse, utrykningskjøretøy, bevegelseshemmede, renovasjon og vedlikehold, taxi, beboere i sentrum, danskebåten og Oslo S.

Helt sentralt– Handel i sentrum vil være en helt sentral faktor for å lykkes med å trekke folk til sentrum. Det er store verdier på spill, og antakelig vil det ramme hardest for de små og egenartede butikkene, som oftest er lokalisert i sentrum, sa OHF-sjefen. Den årlige omsetningen for Oslo sentrum ligger i ifølge OHF på i overkant av 10 milliarder kroner.

OHF vil at Oslo sentrum skal være tilgjengelig for alle, derfor trenger man også forskjellige transportløsninger. Foreningen mener vi må ta på alvor behovet for transport til og fra bykjernen.

– Hver enkelt gruppe av reisende er viktig for handelen. Å stenge noen ute, vil ha store økonomiske konsekvenser, hevdet Larssen. Ifølge den nylige avholdte spørreundersøkelsen «Handleposen», er gjennomsnittsbeløpet til bilistene om lag 1180 kroner høyere enn hos dem som reiser kollektivt.

GågatenettMen på ønskelisten til OHF står et sammenhengende gågatenett i Oslo sentrum. En god gågate har ifølge foreningen publikumsrettede aktiviteter i første etasje, nok plass til varelevering og er tilrettelagt for gående.

– Da mener vi at en klok byutviklingspolitikk i Oslo deler opp områdene innenfor Ring 1 i mindre deler. Det må investeres i byutviklingstiltak og samferdselstiltak som vil sikre handel, liv og mennesker i bygatene. Vi trenger flere gågater hvor kundene kan gå tørrskodd, vi ønsker livlig handel i bilfrie gater, og vi ønsker en levende by med uteservering, oppsummerte Larssen.

Powered by Labrador CMS