Vil bla opp for Fornebubane

Publisert Sist oppdatert

Helt siden 1997, da det første forslaget om bane mellom Fornebu og Oslo sentrum ble lansert, har debatten rundt kollektivforbindelsen mellom de to stedene rast. Nå har de borgerlige partiene Høyre, FrP, Venstre og KrF forpliktet seg til å bidra med halvparten av de rundt ti milliardene som en ny T-bane trasé mellom Oslo sentrum og Fornebu vil koste.

Om de vinner høstens valg, vel og merke.

De resterende fem milliardene skal finansieres av Oslopakke 3 og private aktører. Om alt går etter planen kan banen stå ferdig i 2018.

Les også: Fornebu S tar tet

Les også: Fornebu stjeler gjester fra Gardermoen

Selve traséen er planlagt på en strekning på 8,3 kilometer mellom Fornebu, via Lysaker, Vækerø og Skøyen til Majorstuen. På Fornebu vil det være tre stasjoner. Reisetiden mellom Majorstuen og Fornebu vil bli på 12 minutter.

– Den riktige løsningenTidligere administrerende direktør i KLP Eiendom, Steinar Manengen, har fulgt utviklingen på Fornebu siden begynnelsen.

– De har endelig valgt riktig løsning banemessig. Tidligere forslag med automatbane har vært uforståelige for mange. Det var en prestisjeløsning som man ikke har villet vike fra, selv om det åpenbart var en dårlig løsning. Nå har de endelig falt ned på den beste løsningen.

Les også: Ulrichsen sluker hele Telenor Arena

Les også: Statoil-bygget er solgt

– Ser vi på det videre potensialet for Fornebu er det meste av de store næringsbyggene allerede bygget, men de som er der ute opplever en dårlig trafikkdekning. På boligsiden er det ikke flyttet inn i mer enn 600 til 700 boliger. Nå kan det bygges opp til 2400 boliger i neste byggesteg, etter det kan de ikke bygge mer før trafikksituasjonen er løst. Og inntil den er løst blir det full stopp. En utbedring av trafikkløsningene er derfor uhyre viktig, sier Manengen.

– Blir banen klar til 2018?

– Nei. Det blir den nok ikke.  Jeg tror mer på 2020.

– Start med bane til LysakerAdministrerende direktør Martin Mæland i OBOS er enig i at trafikksituasjonen er uholdbar.

– Fornebubanen må komme, og jeg er sikker på at den kommer. Det er en enorm busstrafikk på Fornebu i dag, hvor store leddbusser ankommer med halvannet minutts mellomrom og lager kø og opphopning helt fra Oslo sentrum og utover til Fornebu. Alt er klart for å sette i gang med utbygging av banen mellom Fornebu og Lysaker. Jeg håper virkelig at vi kan få den strekningen åpnet så snart som mulig slik at passasjerer kan gå over på tog og avløse for busstrafikken. Det vil være en kjempefordel.

Les også: – Skuffende for Fornebubanen

De borgerlige partiene har åpnet for at strekningen fra Fornebu til Lysaker kan bygges før planprosessen på Oslo-siden er avsluttet. I planprogrammet for Fornebubanen ,som denne våren ble vedtatt i Oslo bystyre, legges det blant annet opp til storstilte områdereguleringer på Vækerø og Skøyen, samt detaljregulering av en ny stor stasjon på Majorstuen. Det kan ta tid.

Les også: Lysaker bygges om

– Øk utnyttelsgradenFinansieringsplanen for Fornebubanen legger opp til privat finansiering fra aktørene på Fornebu. Til dette sier Mæland:

– Økes utnyttelsen på Fornebu, så er vi med.

I dag er maksimalrammen satt til 6300 boliger på Fornebu. Mæland håper nå at det kan legges til rette for å øke denne grensen betraktelig slik at området kan utnyttes bedre.

Les også: – For få boliger regulert på Fornebu

Les også: – Helt uaktuelt med flere boliger på Fornebu

Også Steinar Manengen sier en baneløsning kan rettferdiggjøre en bedre utnyttelse av området. Han sier samtidig at de private aktørene allerede har betalt inn del for banen.

– Grunneierne har allerede betalt et stort beløp for baneløsning når de kjøpte tomtene for rundt ti år siden. Det er snakk om rundt 600 millioner kroner, som på ti år sikkert nærmer seg en milliard med renter.

God etterspørsel på boligEtter at OBOS kjøpte Fornebu Utvikling for over 1,2 milliarder kroner i 2012, er selskapet i dag den desidert største utvikleren på Fornebu, og skal stå for om lag 75 prosent av all boligutbygging på området.

Les også: Ny sjef i IT Fornebu

Og etterspørselen er det ingenting å si på, i følge Mæland.

– Det er en jevn fremdrift og godt salg på alle prosjekter. I Rolfsbukta oppnådde vi en omsetning på 55 millioner kroner på første salgskveld der 10 av 28 enheter ble solgt.

Etter dagens rammer skal OBOS bygge om lag 4500 nye boliger på Fornebu over en ti til femten års periode. Det tilsvarer mellom 300 og 450 nye boenheter i året.

Powered by Labrador CMS