SKJERPING: Det er grunn til å tro at funksjonskravet i TEK er skjerpet med økt dimensjonerende bilbredde, skriver f.v. Gaute Løchen og Dag Henden Torsteinsen i Advokatfirmaet Grette AS.
Parkering: Går rett i strupen på SINTEF
Enda en aktør har meldt seg på i kampen om kravene til dimensjonering av parkeringsplasser.
Domstolene har flere
ganger de siste årene tatt stilling til hvilke krav som gjelder for
dimensjonering av parkeringsplasser i garasjeanlegg. Fra tidligere å ha lagt
Sintefs anbefalinger nokså slavisk til grunn, har domstolene gradvis gått over
til å vektlegge konkrete funksjonsvurderinger, der resultatet i mange saker har
blitt friskmelding av plasser som er smalere enn Sintefs anbefalinger.
I flere av disse saken
har domstolene vist til at Statens vegvesens, i håndbok N100, stiller mindre strenge
dimensjoneringskrav enn Sintef. Innholdet i funksjonskravet har ikke bare
akademisk interesse - ofte er det tosifrede millionkrav som står på spill i
disse sakene.
Både Sintefs anbefalinger
og N100 kom i ny versjon i oktober 2023. Selv om begge legger til grunn at
dimensjonerende bilbredde har økt med 10 cm., er avstanden mellom breddekravene
i de to anbefalingene blitt større enn noen gang: Sintef rykker (ytterligere)
fra, og vår oppfatning er at Sintef nå stiller vesentlig strengere krav enn det
som skal til for å oppfylle funksjonskravet.
Rett før sommeren kom første
utgave av «Boligprodusentenes bransjenorm for størrelse på parkeringsplasser
i garasjeanlegg». Her går Boligprodusentene rett i strupen på flere av
Sintefs krav.
Sterk uenighet om innholdet
i funksjonskravet
I 2023-utgaven legger
Sintef blant annet til grunn at følgende må være oppfylt for at en
parkeringsplass skal være funksjonell (ved dimensjonerende bilstørrelse):
- En alminnelig dyktig sjåfør må kunne kjøre frem
til og inn på plassen, og ut igjen, med til sammen maks én ryggemanøver.
- Man må kunne velge om man parkerer bilen med
fronten inn eller rygger inn.
- Det
må være nok plass rundt hele bilen til at man trygt kan komme seg inn og ut av
bilen og parkeringsplassen, med varer.
For å oppnå dette,
stiller Sintef krav om minimum 0,5 meter klaring rundt hele bilen, og minimum
0,7 meter klaring ved dørene på begge sider. Sintefs krav til bredde på
parkeringsplasser blir som følge av dette på mellom 2,6 og 3,3 meter, alt
ettersom hvordan de tilgrensede arealene er utformet. Det er neppe mange
parkeringsanlegg bygget de siste 10 årene – i hvert fall ikke i bynære strøk –
som oppfyller disse kravene.
Boligprodusentenes har
valgt en vesensforskjellig tilnærming til funksjonskravet, og legger blant
annet følgende til grunn i bransjenormen:
- Inn- og utkjøring fra plassen kan samlet
innebære mer enn én ryggemanøver.
- Plassens utforming kan bestemme om man må
parkere med fronten inn eller rygge inn.
- Det
trenger kun være passasjebredde (forstått som 50-70 cm.) på sjåførsiden av
bilen. Av- og påstigning på passasjersiden kan måtte skje før parkering eller
etter utkjøring.
Basert på denne
forståelsen legger Boligprodusentene til grunn at det er tilstrekkelig med mellom
2,45 og 2,8 meters plassbredde, avhengig av hvordan de tilgrensende arealene er
utformet. Her er det altså en differanse på inntil 0,5 meter sammenliknet med
Sintefs krav, en differanse som åpenbart kan ha stor økonomisk betydning for
eiendomsutviklere.
Bransjenormen legger seg for
øvrig nokså nær N100s anbefaling om 2,5 meter plassbredde. Som Sintef har
Bransjenormen imidlertid en langt mer differensiert tilnærming til funksjonskravet
enn det vi finner i N100, der anbefalingen ikke hensyntar betydningen av vegger
og søyler for parkeringsplassenes funksjon. Felles for Bransjenormen og Sintef
er at de legger til grunn at manøvreringsarealet må være minimum 6,3 meter, som
er 0,3 meter mer enn etter N100.
Hvem har rett? Hvilke
krav til dimensjonering av parkeringsplasser gjelder nå?
Det foreligger så langt
ingen rettslig avklaring av hvordan de nye anbefalingene fra Sintef, Statens
vegvesen og nå Boligprodusentene påvirker kravene som kan stilles til dimensjonering
av parkeringsplasser i garasjeanlegg. Vår oppfatning er som nevnt at Sintefs
krav vesentlig overstiger det som skal til for å oppfylle funksjonskravet.
I bransjenormen heter det
uttrykkelig at «ved å følge Boligprodusentenes bransjenorm, vil
funksjonskravene i byggteknisk forskrift (TEK17) være oppfylt». Om dette
stemmer gjenstår å se, særlig når det gjelder hvilke krav om breddetillegg som
gjelder ved vegger og søyler, men etter vår vurdering treffer i hvert fall Boligprodusentene
bedre på innholdet i funksjonskravet enn det Sintef gjør.
Vi deler også
Boligprodusentenes syn på at funksjonskravet kan være oppfylt selv om det skal
mer enn én ryggemanøver til for å kjøre inn og ut av parkeringsplassen, selv om
det ikke er passasjebredde på begge sider av bilen, og selv om
parkeringsplassens utforming legger føringer om man må parkere med fronten inn
eller rygge inn.
Når både Sintef og Boligprodusentene legger til grunn at
manøvreringsarealet må være minimum 6,3 meter (med de anbefalte plassbreddene),
og det samsvarer best med nyere rettspraksis på området, bør det antakelig
legges til grunn i boligprosjekter.
Det er grunn til å tro at
funksjonskravet i TEK er skjerpet noe med økt dimensjonerende bilbredde, men
etter vår oppfatning er det fremdeles rom for at seriøse eiendomsutviklere
utnytter parkeringsvolumet optimalt ved å vise – gjennom faglig
kvalitetssikrede analyser – hvordan manøvreringsareal, kurvatur, størrelse på
plasser, plassering av vegger og søyler mv. samlet sett gir tilstrekkelig god
funksjon for (faste) brukere av garasjeanlegg.
Artikkelforfatterne er
advokater i Advokatfirmaet Grette AS.