FØRTE SAKEN FOR OBOS: Advokat Pål Grønnæss i Advokatene i OBOS.
OBOS vant frem i Høyesterett
Advokat Pål Grønnæss i Advokatene i OBOS førte saken i Høyesterett for Rolfsbukta AS. Her går han gjennom bakgrunnen for saken og kjennelsen til Høyesterett.
Utbygging av store boligprosjekter
gjennomføres trinnvis. Det fradeles normalt grunneiendommer for hvert
byggetrinn som deretter blir seksjonert til egne eierseksjonssameier, ev. at
det etableres borettslag. Større parkeringsanlegg fradeles ofte som
anleggseiendommer. Til slutt står man igjen med resterende del av eiendommen
man startet med, ofte kalt «resteiendommen». Resteiendommen består typisk av
kjøreveier, grøntområder, lekeplasser osv. Det har lenge vært et uklart
spørsmål hvordan dokumentavgift skal beregnes for slike resteiendommer.
Dokumentavgiften skal etter
dokumentavgiftsloven § 7 beregnes av eiendommens «salgsverdi». Utbyggers syn
har regelmessig vært at slike resteiendommer ikke har noen salgsverdi, fordi de
etter reguleringsplanen ikke kan utnyttes til bygging eller annen
inntektsgivende virksomhet. Dokumentavgiftsgrunnlaget skal derfor settes til
minstesatsen, kr 10 000 (dvs. kr 250 i dokumentavgift). Kartverket har hatt en varierende praksis,
men har i mange saker ikke godtatt minstesatsen. Dette har igjen resultert i en
uheldig situasjon hvor mange utbyggere har valgt å «justere» avgiftsgrunnlagene
noe ned på boligeiendommene for å ha noe «igjen» til avgiftsgrunnlag på
resteiendommen. Andre utbyggere har valgt å sende inn skjøte med
avgiftsgrunnlag svarende til minstesatsen, og i mange tilfeller opplevd at
skjøtet har blitt nektet tinglyst. Dette er uheldig for effektiviteten i
tinglysingen, og forsinket tinglysing kan få konsekvenser for oppgjør osv.
Til domstolene
OBOS valgte derfor å ta en slik sak til
domstolene for å få en avklaring av spørsmålet. Konkret gjaldt saken
resteiendommen på første delområde på Fornebu, Rolfsbukta. Skjøtet ble innsendt
med dokumentavgiftsgrunnlag basert på at utearealene hadde null i salgsverdi
(utover noen båtplasser som ikke har interesse for spørsmålet). Kartverket nektet
tinglysing og mente det oppgitte grunnlag var «åpenbart for lavt», jf.
dokumentavgiftsloven § 7 tredje ledd. I nektelsen ble det henvist til den
såkalte Barcode II-kjennelsen fra Borgarting lagmannsrett. Kartverket mente at
salgsverdien måtte fastsettes fra «ut ifra en betraktning av hva
huseierforeningen ville vært villig til å betale for å skaffe tilsvarende
arealer».
Kjennel sen
Nektelsen ble anket til Borgarting
lagmannsrett, som fastholdt nektelsen. OBOS anket deretter til Høyesterett. I
kjennelsen Høyesterett nå har avsagt, blir vedtaket om nekting kjent ugyldig.
Høyesterett var ikke enig i at det skulle tas utgangspunkt i hva
huseierforeningen ville vært villig til å betale for tilsvarende areal.
Førstvoterende fremhever at beboernes rett til å bruke arealet allerede følger
av reguleringsplanen, slik at det er begrenset hvor stor merverdi det vil ha å bli
eier. Førstvoterende, dommer Bergh, uttaler deretter (i avsnitt 51): «Jeg
vil derfor ikke utelukke at salgsverdien i et slikt tilfelle ut fra de konkrete
omstendighetene kan være null eller ned mot null. En slik vurdering er det
imidlertid ikke opp til Høyesterett å foreta.» Bakgrunnen for siste setning er at anken var
begrenset til lovtolkingen, men første setningen gir likevel en viktig føring
for verdsettingen.
Førstvoterende tilføyer for øvrig at
forståelsen støttes av reelle hensyn, fordi verdien av restarealet gjenspeiles
i dokumentavgiftsgrunnlaget for boligene rundt. Poenget er her at et resultat i
tråd med Kartverkets anførsler, ville ført til at samme verdi ville blitt
avgiftsbelagt både på boligeiendommene rundt og på resteiendommen.
OBOS er godt fornøyd med kjennelsen, og det
er grunn til å tro at den også kan få betydning i andre sammenhenger enn rene
resteiendommer, der Kartverket har vist til Barcode II-kjennelsen (f.eks.
anleggseiendommer).
Sakstemaet oppdateres.