Aktuelt:

REDEGJØR FOR FORSLAG TIL NYE PARKERINGSNORMER: Advokat Henrik Taubøll.

Nye parkeringsnormer for Oslo på høring uten minimumskrav til parkering

Oslo kommune har lagt ut nye parkeringsnormer på høring. Normene fjerner blant annet minimumskravene til parkering for eiendomsutviklerne. Høringsfristen er 9. mars 2021.

Publisert Sist oppdatert

Revidert forslag til parkeringsnormer ble første gang lagt ut på høring og sendt fra PBE til byrådsavdelingen 26. oktober 2017. Byrådsavdelingen for byutvikling sendte et brev til PBE, datert 26. august 2020, hvor de ba PBE bearbeide normforslaget fra 2017, slik at det ble i tråd med plattform for byrådssamarbeidet mellom A, MDG og SV i Oslo for perioden 2019-2023.

Plan- og bygningsetaten (PBE) har nå lagt frem sitt høringsforslag til revisjonen av Oslo kommunes parkeringsnormer for bolig, næring og offentlig tjenesteyting med høringsfrist 9. mars.

Parkeringsnormene gjelder for nybygging, ombygging og bruksendring og omfatter både bil- og sykkelparkering. De fleste innbyggerne blir derfor, på en eller annen måte, påvirket av revideringen. Normene er veiledende for fastsettelse av parkeringsdekning i nye reguleringsplaner. I enkelte tilfeller, da særskilte vurderinger tilsier det, kan en sette andre krav for maksimumsgrensen enn normen tilsier.

De nye parkeringsnormene vil også få virking for behandling av byggesaker for de tidligere vedtatte reguleringsplaner, for reguleringsbestemmelser som henviser til den enhver tid gjeldende norm.

De mest sentrale føringene fra Byrådet er:

«Byrådet vil vedta en ny parkeringsnorm i tråd med Oslos klimamål og mål om trafikkreduksjon, hvor minstenormen for bilparkering i bolig- og næringsprosjekter fjernes, maksnormen strammes inn, og normen skal stedstilpasses. Alle nye parkeringsplasser skal være ladeklare, og det skal stilles krav om parkering for sykler og lastesykler.»

"Reservere flere parkeringsplasser for bildeling."

Fokusområder

I høringsperioden 11. desember 2020 – 9. mars 2020 ønsker kommunen innspill til endringene i normene.

Dette gjelder blant annet:

· Fjerning av minimumsnorm for bolig

· Lavere maksimumsnormer for kontor og service og handel i åpen by

· Krav om bildeling for større boligprosjekter

· Endrede krav og retningslinjer for sambruk av bilparkeringsplasser

· Høyere minimumsnorm for sykkel for noen formål

Hva disse endringene nærmere går ut på, vil belyses under.

Geografiske avgrensninger

I forslaget legges det opp til at Oslo kommunes byggesone deles inn i ulike parkeringssoner, hvor det stilles ulike krav til parkering. Disse er (i) sentrum (ii) tett by og (iii) åpen by, som omfatter byggesonen for øvrig og marka. Parkeringssonen "tett by" er beskrevet som øvrige utviklingsområder som er angitt i den til enhver tid gjeldende kommuneplanens arealdel.

I tillegg legges det opp til bestemmelser for områder innenfor 500m gangavstand fra t-bane og togstasjoner utenfor sentrum/tett by-avgrensning, samt trikkeholdeplasser angitt som prioriterte stasjonære områder i den til enhver tid gjeldende kommuneplanens samfunnsdel.

Interessant er også uttalelsen om at det i reguleringsplaner alltid skal vurderes om det kan benyttes en sone med lavere maksnormer. Dette kan eksempelvis være å benytte sentrumsnormen i tett by, eller tett by-normen i åpen by.

Ingen minimumsnorm

Det vil kun legges opp til en maksimalnorm for bilparkering, det vil si at utbygger ikke vil pålegges å bygge parkering i henhold til parkeringsnormen. All omtale av minimumsnormer for bilparkering er fjernet fra forslaget. Minimumsnormen på bolig med dette opphøre dersom forslaget står seg, utover enkelte krav til normer for bevegelseshemmede. Under finner man PBEs tabell for ny parkeringsnorm i Oslo:

Det er maksnormene som står i fokus i høringsforslaget fra PBE.

Lavere maksimumsnormer for kontor og service og handel i åpen by

For næringsbygg strammes det ytterligere inn på maksimalnormen.

Maksnormen for handel og service i mesteparten av Oslo ("den åpne byen") ble i august foreslått redusert fra etatens forslag 0,9 til 0,7 per 100 m² BRA og dette er opprettholdt i forslaget som ligger ute til høring. Maksnormen for bilparkering i kategorien handel og service er 0,5 per 100 m2 BRA for tett by og maksnormen for bilparkering for handel- og service i sentrum er på 0,1 per 100 m2 BRA. Dette umuliggjør i realiteten etablering av ny bilbasert handel i Oslo.

PBE har fastholdt byrådet sitt forslag om å redusere maksnormen for kontor i den åpne byen. For kontor i den åpne byen skal maksnormen tilsvarende reduseres fra 0,5 til 0,3 per 100 m² BRA, mens det er 0,2 i "tett by" og 0,1 i sentrum. Bygger man da eksempelvis et 5000 kvm næringsbygg i sentrum kan man maksimalt bygge fem parkeringsplasser.

Endrede krav og retningslinjer for sambruk av bilparkeringsplasser

I forlengelsen av dette skriver PBE videre i høringsforslaget at det skal legges til rette for større grad av sambruk av bilparkeringsplasser gjennom en prosentvis reduksjon av maksnormene, slik at det blir enda færre parkeringsplasser som bygges.

Det vises til vedlagte eksempel, hvor to grupper kan sambruke parkeringsplasser. Det største behov for bilparkeringsplasser til kategoriene kontor og undervisning vil vanligvis være på dagtid Parkeringsbehovet vil derimot være størst på kveldstid og helg i store boligbygg, handel og service og kultur.

Muligheten for sambruk åpner da for en ytterligere reduksjon av parkeringsdekningen.

Krav om bildeling for større boligprosjekter

Byrådet ba i august PBE om at de så nærmere på hvordan det kan tilrettelegges ytterligere for bildeling, fortrinnsvis med henblikk på å få satt av offentlig tilgjengelige plasser for bildelingsaktører.

Det legges opp til omfattende bildeling. I forslaget står det blant annet at:

"I alle boligprosjekter over 100 boliger, der det bygges flere bilparkeringsplasser enn minimumskrav for parkering for forflytningshemmede, skal det settes av minimum 1 ordinær bilparkeringsplass til bildeling. Det må foreligge en skriftlig avtale med en bildelingsordning av minst 5 års varighet etter brukstillatelse, før første rammetillatelse kan gis. Parkeringsplassen(e) skal være offentlig tilgjengelig"

Det pålegges her en fem års skriftlig avtale med en bildelingsordning før rammetillatelse gis. Dette skaper store muligheter for bildelingstjenestene.

Høyere minimumsnorm for sykkel for noen formål

Som en motsats til maksimumsnormene for bilparkering, har høringsforslaget også et sterkt fokus på minimumsnormer for sykkelparkering. Dette er en naturlig følge av at parkeringsnormene skal bidra til å oppnå Oslos klima- og trafikkreduksjonsmål.

Minimumsnormene for sykkelparkering skiller seg fra maksimumsnormene for bilparkeringene ved at normene som er oppstilt gjelder for alle sonene i Oslo kommune. Når det for store boligbygg (bygninger med flere enn fire boenheter) skrives at minimumsnormen er fem per 100 m2 BRA, så gjelder dette som veiledende parkeringsnorm for store boligbygg i både sentrum, tett by og åpen by. For kontor er tallet satt til 2,4 per 100 m2 BRA.

I høringsforslaget uttales det at for store stasjoner i kollektivknutepunkter, skal det vurderes egne og høyere normtall, beregnet ut fra antall reisende.

Henrik Taubøll er senioradvokat i Wiersholms eiendoms- og entrepriseavdeling. Helene Anglevik er trainee på samme avdeling.

Powered by Labrador CMS