Content

Foto: Jocke Wulcan

Kommunens folkevalgte i plan- og byggesaker – hva betyr det for deg?

Hvilken betydning har kommunens folkevalgte i plan- og byggesaker, og hvordan kan det politiske utvalget og dets sammensetning virke inn på behandlingen av din plansak eller byggesak?

Både politisk sammensetning, og måten man henvender seg til kommunen på, kan ha avgjørende betydning for sakens utfall. I klagesaker ser vi ofte at statsforvalteren er varsom med å overprøve kommunens vurdering. Behandlingen i kommunens fagutvalg kan da i praksis være eneste måten å nå frem med en klage.

Partner, Jørgen Borge, Dalan Advokatfirma

Partner i Dalan Advokatfirma, Jørgen Borge gir oss innblikk i hvilke saker som behandles politisk og tips til hvordan man kan og bør forholde seg i denne type saker.

Kommunens organisering

Kommunestyret er det øverste organet. De kan opprette fagorganer med folkevalgte og ansetter selv kommunedirektøren (tidligere rådmannen), som skal være leder av kommunens administrasjon.

Det er opp til kommunestyret å oppnevne andre folkevalgte organer og langt på vei bestemme hvilke saker de skal behandle.

Organiseringen er ulik og man bør undersøke og ta hensyn til hvordan de selv er organisert og hvordan beslutningsmyndigheten er fordelt fra kommunestyret og nedover, når man jobber med plan og byggesaker.

Foto: Anders Holm-Jensen

Politisk behandling i plan- og byggesaker

Selve saksgangen i plansaker er rimelig fast, og innen man har vedtatt en ny reguleringsplan, er saken normalt behandlet av minst to folkevalgte organer.

Det stiller seg annerledes i byggesaker. Kompetansen til å behandle byggesaker er delegert til administrasjonen. Klagesaker som omfatter dispensasjon fra planbestemmelser skal ofte behandles politisk før klagen eventuelt oversendes klageinstansen/ statsforvalteren. Hvilke saker som behandles politisk vil bero på hvordan kompetansen er fordelt i kommunen.

Hvordan påvirker dette kontakten med kommunen?

En plansak vil alltid involvere de folkevalgte. Når et planforslag fremsettes bør man kjenne til den politiske sammensetningen av de folkevalgte som skal behandle saken. Noen av medlemmene i fagutvalget eller kommunestyret representerer kanskje partier som har fanesaker i sitt partiprogram, som de vil gjøre mye for å få igjennom. For å få vedtatt reguleringsplanen vil tilpasninger, som kan være egnet til å fremme enkelte medlemmers målsettinger, kanskje være det som gjør at planforslaget blir vedtatt.

Det kan også være forhold som er særlig viktig for forslagsstiller å få inn i planen, blant annet opplever vi et økende behov for å sikre god parkeringsdekning i knutepunkter. I disse tilfellene kan en direkte kontakt med politikerne som skal behandle planforslaget, for å gi dem en god forståelse av de faktiske forholdene og forslagsstillers behov, være avgjørende for å få vedtatt planforslaget i tråd med forslagsstillers ønsker.

Også i byggesaker er det viktig å være oppmerksom på at saken vil kunne få en politisk behandling. Dersom et tiltak krever dispensasjon fra reguleringsplanen kan det være hensiktsmessig å dele opp søknaden, ved å først sende søknad om dispensasjon, for i neste omgang å søke om byggetillatelse. Fremgangsmåten kan være egnet til å avskjerme problemstillingene og i tillegg gjøre det enklere å rendyrke og spisse søknaden dersom denne skal behandles politisk.

Både hvordan man velger å søke og politiske vurderinger bør derfor inngå i strategien for en dispensasjonssøknad eller klage.

Powered by Labrador CMS