Aktuelt:

SÅ BLIR DET JUL IGJEN: Lund Gruppen Arrangement AS har drevet markedet «Jul i Vinterland» i Spikersuppa siden 2015.

KLP klaget på vedtak om julemarked i Spikersuppa. Fikk ikke medhold

På vegne av KLP Eiendom sendte advokatfirmaet BAHR begjæring om utsatt iverksettelse av julemarkedet i Spikersuppa. Dette ble avslått av Statsforvalteren.

Publisert

– Det er tydelig at det har vært sterke politiske incentiver for at tiltakshaver skulle få de nødvendige offentligrettslige tillatelsene i tide til åpningen av julemarkedet den 12. november, skrev advokatfirmaet BAHR i et brev til Statsforvalteren i Oslo og Viken den 28. oktober.

Advokatfirmaet bistår KLP Eiendom, som eier og forvalter av Paleet kjøpesenter i Karl Johans gate 37-4 – rett over gaten fra Spikersuppa.

Den 2. september 2021 søkte tiltakshaver Lund Gruppen Arrangement AS om tillatelse til oppføring av markedet «Jul i Vinterland» i Spikersuppa i Oslo. Plan- og bygningsetaten (PBE) har fattet positivt vedtak i saken.

– Som part i saken er vi ikke orientert om vedtaket eller vedtakets innhold. Klagefristen har dermed ikke begynt å løpe. På vegne av KLP begjæres i første omgang utsatt iverksettelse av vedtaket frem til klagefristen er utløpt, fremgår det av BAHRs brev til Statsforvalteren.

– Kommunens dobbeltrolle i denne saken gjør at begjæringen sendes Statsforvalteren og ikke kommunen. Statsforvalteren bes opplyse kommunen om at tiltaket ikke kan påbegynnes før begjæringen er avgjort, heter det i brevet.

Der påpekes det også at Oslo kommune har hatt en særskilt egeninteresse i et positivt vedtak i saken, «da en gjennomføring av julemarkedet vil være i tråd med leieavtalen som kommunen har inngått med tiltakshaver».

– Videre har kommunen vært en sterk pådriver overfor PBE for å få til en uvanlig rask saksbehandling, noe som en alminnelig tiltakshaver ikke ville oppnådd uten politisk press i ryggen. Disse forholdene bidrar samlet til å svekke allmenhetens tillit til forvaltningen, skriver advokatfirmaet.

Tiltakshaver har, på vegne av Oslo kommune v/Bymiljøetaten, drevet markedet «Jul i Vinterland» i Spikersuppa siden 2015. Julemarkedet er et gjentakende tiltak som varer i samme tidsperiode hvert år, fra midten av november til starten av januar.

– Frem til desember 2020 var det ikke problematisert om julemarkedet var et tiltak som var unntatt søknadsplikt etter plan- og bygningsloven, eller et søknadspliktig tiltak. Den 4. september 2020 sendte vi, på vegne av KLP, et brev hvor vi anmodet PBE om å stille krav om at julemarkedet ble omsøkt etter plan- og bygningslovens regler, fremgår det av brevet.

KLP og advokatfirmaet BAHR nådde imidlertid ikke frem hos Statsforvalteren, som mener det ikke er grunnlag for å utsette virkningen av vedtaket.

Statsforvaltere viser til begjæringen, hvor det er anført at det er stor risiko for at vedtaket lider av saksbehandlingsfeil og materielle feil. Det påpekes at Oslo kommune har en særskilt interesse i positivt vedtak i denne saken, og har vært en sterk pådriver for rask saksbehandling, noe som anføres å svekke allmennhetens tillit til forvaltningen. BAHR anfører at de vanskelig kan se hensyn som kan legitimere at en byggesak får gjennomgå et «fast-track-system» for byggesaksbehandling, mens andre byggesaker (som ikke har de samme politiske kreftene bak seg) må følge den grundige saksbehandlingen som plan- og bygningslovens system er fundert på, og som skal bidra til å ivareta hensynet til åpenhet, medvirkning, og den overordnede målsetningen om å oppnå riktige avgjørelser. En slik praksis vil etter BAHRs syn være i strid med det generelle forbudet mot usaklig forskjellsbehandling.

Statsforvalteren bemerker at det av pbl. § 21-4 fremgår at saker skal avgjøres «snarest mulig» eller innen utløpet av de særskilte frister som følger av pbl. § 21-7, eller som fastsatt i pbl. § 21-8.

– Hvordan bygningsmyndighetene i kommunen vurderer om noen saker kan eller bør prioriteres, er ikke et forhold Statsforvalteren tar stilling til, men vi vil på generelt grunnlag bemerke at det ikke foreligger noe forbud i plan- og bygningsloven mot å prioritere enkelte saker/sakstyper. Det som er avgjørende er om saksbehandlingen er forsvarlig, skriver Statsforvalteren.

– Sakens karakter tilsier heller ikke at utsettende virkning bør gis. Det omsøkte tiltak kan etter Statsforvalterens syn vurderes som relativt enkelt til tross for omfanget. Dette skyldes at tiltaket er tidsbegrenset fra 05.11.2021 – 05.01.2021. Tiltaket krever videre ikke terrenginngrep, tiltaket er designet for relativt enkel rigging/demontering og kommunen bør være kjent med det aktuelle tiltaket, som har vært etablert hvert år under julehandelen fra 2015, fremgår det av brevet.

Statsforvalteren understreker at denne beslutningen er basert på en foreløpig gjennomgang av sakens dokumenter, og at det ikke er bindende for Statsforvalterens endelige klagebehandling.

Powered by Labrador CMS