Aktuelt:

BEST MERKEVARE: Anders Berggrens Malling & Co og Sonja Horns Entra gikk til topps i Eiendomsbarometeret i hver sin kategori som arrangeres av Morten Olaisens (th) NEMEET-

Entra og Malling til topps i Eiendomsbarometeret

Entra har den beste merkevaren blant eiendomsselskapene, mens Malling & Co stakk av med seieren hos næringsmeglerne.

Hvert år gjennomfører NEMEET Eiendomsbarometeret, en masseundersøkelse for næringseiendom med over 1.500 deltakere. Undersøkelsen tar for seg markedsutsiktene fremover, tidsaktuelle saker og gir sin vurdering av ledende utleiere og meglere i de fire største byene.

– Vi kartlegger merkevareposisjonene til de mest synlige eiendomsaktørene - hvor kjente de er og hvor godt de er ansett. Å ha en sterk merkevare er en betydelig fordel for ethvert selskap. Det blir lettere å rekruttere, du står sterkere i forhandlinger med kunder, partnere og det offentlige, du får lettere oppmerksomhet om prosjektene dine, osv, sier Morten Olaisen, daglig leder i NEMEET research som står bak Eiendomsbarometeret.

Etter jevn klatring på listen helt fra første måling i 2014, tar Entra førsteplassen i årets undersøkelse, såvidt foran fjorårsvinner Aspelin Ramm. Med en total merkevarescore på 75 ligger begge godt foran de to nærmeste utfordrerne, Eiendomsspar med 72 og Ferd Eiendom på 71.

Entra scorer høyt på alle spørsmål, men drar i land årets seier først og fremst ved svært høyt kjennskap.

– Når vi de siste par årene har forsøkt å estimere merkevarelandskapet fremover, så har vår antakelse vært at toppen fort kunne bli en konkurranse mellom Entra og Aspelin Ramm, med nettopp Eiendomsspar som nærmeste utfordrer. Alle tre scorer gjennomgående høyt på alle indikatorer vi måler, men Entra scorer ekstra sterkt på kjennskap og Aspelin Ramm på alle spørsmål om anseelse, fortsetter Olaisen.

– Entra har over tid jobbet målrettet med å levere den beste kundeopplevelsen og samtidig hatt et sterkt fokus på innovasjon, bærekraft og byutvikling. De siste årene har vi realisert noen banebrytende prosjekter, slik som Rebel og Norges første ombruksbygg i Kristian Augusts gate 13, som har høstet mye oppmerksomhet og blitt løftet frem som gode forbilder i bransjen. Det er gledelig å se at systematisk og målrettet innsats blir lagt merke til. En solid merkevare understøtter alt vi gjør, og er viktig for å tiltrekke både talenter, kunder og de beste samarbeidspartnere, så denne førsteplassen tar vi gledelig med oss, sier Sonja Horn, administrerende direktør i Entra.

Blant meglerne forsvarer Eiendomshuset Malling & Co sin førsteplass fra 2021. Akershus Eiendom, som vant de syv forutgående målingene, må igjen se seg slått av Malling. Begge selskapene øker scoren sin med to punkter, og får 74 og 72 poeng. Nærmest bak dem følger UNION, som med 67 gjør sin nest beste notering og dermed passerer Newsec på 66.

– Malling's totale merkevarescore i år er faktisk den høyeste vi noen gang har målt blant meglere og rådgivere i Oslo. Med desimaler er de et halvt poeng over forrige toppnotering, som Akershus gjorde tilbake i 2015. Rekordresultatet er hovedsakelig drevet av en svært bred kjennskap. "Alle" føler at de kjenner Malling, forteller Olaisen.

– Det er veldig hyggelig å se at vi forsvarer førsteplassen fra i fjor og at vi klarer ytterligere å styrke posisjonen vår! Vi har jobbet målbevisst og langsiktig for å nå vår visjon som er å være landets dyktigste og mest anerkjente eiendomshus. Det er utrolig tilfredsstillende å konstatere at markedet bekrefter at denne visjonen er nådd. Konkurransen i markedet er knallhard, og det er ekstra stas for oss å opprettholde førsteplassen med tanke på alle våre sterke og flinke konkurrenter. Vi mener vi vinner på grunn av våre dyktige og hardtarbeidende medarbeidere, at vi er til stede i hele verdikjeden med tjenesteleveranser av høy kvalitet, godt markedsarbeid og vår tydelige verdiprofil som skaper tillit og trygghet, sier administrerende direktør i Eiendomshuset Malling & Co, Anders Berggren.

Flere resultater og detaljer er tilgjengelige på https://eiendomsbarometeret.no.

Powered by Labrador CMS