HOLDER STAND: Tone C. Krange er ikke bekymret for det norske hyttemarkedet.

– Attraktive hytter blir solgt til en god pris nesten uansett

Hyttemarkedet er bedre enn ventet, skal vi tro Tone C. Krange i DNB Eiendom.

Publisert

Selv om det er mindre aktivitet og prisnedgang i mange områder, holder likevel hyttemarkedet seg fortsatt godt, skal vi tro en pressemelding.

DNB Eiendom påpeker at mange har spådd en større nedtur enn det vi har sett så langt etter knallsterke korona-år.

– At prisene på fritidsboliger skulle ned var alle forberedt på. Den kraftige prisoppgangen under korona måtte føre til en korreksjon. Likevel holder hyttemarkedet seg godt – og kanskje til og med bedre enn ventet, sier segmentsjef Tone C. Krange.

Og fortsetter:

– Attraktive hytter blir solgt til god pris nesten uansett. I områder med populære alpinhytter og attraktive sjøhytter opplever vi fortsatt prisoppgang og stor etterspørsel. De store helårs alpindestinasjonene tiltrekker seg økt turisme og interesse for kjøp fra utlendinger på grunn av svekket krone. Prisnivået i disse områdene vil holde seg godt også fremover tror vi, påpeker hun.

Kjøpers marked

Fremdeles holder alpinhyttene seg best i pris med en oppgang på 6,1 prosent hittil i år. I sjøhyttemarkedet er det ganske store forskjeller. Lavt utbud i fjor og enda lavere i år har ført til at salgsvolum har gått ned 12,3 prosent og medianpris er ned 3,9. Agder skiller seg ut med prisøkning på 5,7 prosent så langt i år. Til gjengjeld var det et lite volum der med 218 salg.

Aktiviteten i hyttemarkedet er betydelig dempet fra korona-årene og salgsvolumet har gått ned. I år er det 19,8 prosent færre tinglyste hytter (5.354 vs.6.677) målt mot samme pSeriode i 2022. Tallene viser også at 3.876 brukte hytter ble solgt gjennom megler mot 4.342 samme periode i fjor.

– Det er store forskjeller geografisk. I enkelte områder har aktiviteten dabbet av mens andre områder opplever normal aktivitet. Vi ser en generell trend med at det tar litt lengre tid å selge, og der flere hytter selges under prisantydning enn over. Med andre ord beveger vi oss mot kjøpers marked i mange områder, konstaterer Krange.

Tregere salg

22 prosent av hyttene har blitt solgt over prisantydning hittil i år, mot 37 prosent i samme periode forrige år.

67 prosent av hyttene blir nå solgt under prisantydning mot 49 prosent i samme periode i fjor.

– Det tyder på et marked der prisene flates ut eller er på vei svakt nedover, mener Krange.

Det tar i dag betydeligere lenger tid å selge en fritidsbolig enn før. I august tok det i gjennomsnitt 102 dager, opp fra 67 dager i fjor. Medianpris er ned 5,3 prosent, gjennomsnittspris er ned 1,2 prosent, mens kvadratmeterprisen har økt med 1,7 prosent.

– Ser vi på salgstiden og endringene i oppnådd pris målt mot prisantydning, skulle man nesten trodd at prisene skulle falle enda mer. Sånn sett har markedet holdt seg ganske stabilt. Tross store geografiske forskjeller har vi opplevd ganske jevnt salg gjennom denne sommeren og mange selgere klargjør hyttene for salg i høst. Men de er oppdatert på markedet og tilpasser seg dette, så tross korreksjonen vi har sett har vi et velfungerende marked, poengterer segmentsjefen.

Hun mener det er lite tegn på at hyttemarkedet skulle få en kraftig knekk.

– Hyttemeglerne jeg snakker med har ikke inntrykk av det er en voldsom økning i de som må selge hytta som følge av økte kostnader som renter, strøm, generell prisøkning, men mer de vanlige drivere som endrede livssituasjoner og for lite bruk. Men dette kan endre seg gjennom høst og vinter for eksempel ved større renteøkning eller høyere strømpris enn forventet, poengterer Tone C. Krange.

Powered by Labrador CMS