FULL KRIG om P-plasser på Gardermoen

Etter 20 års drift spøker det for driften til Aurstad Parkering på Gardermoen. Bakgrunnen er at Luftfartsverket har innsigelser mot utvidelsesplanene til det private P-selskapet. Siden er det blitt kjent at Luftfartsverket selv ønsker å bygge bilservicesenter i området. Nå ber Aurstad Parkering Samferdselsdepartementet om hjelp.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

– Umoralsk, hevder daglig leder Trond Jonassen i Aurstad Parkering.– I lang tid har det vært kjent at vi har arbeidet med planer om utvidelse av kapasitet og servicetilbud på Gardermoen. Luftfartsverket har hele tiden hatt tilgang til våre planer. Nå blir vi nektet å sette opp bygg på vår eiendom, fordi Luftfartsverket har kommet med innsigelser til våre planer. Samtidig er det nå kjent at Luftfartsverkets datterselskap, Oslo Lufthavn AS, planlegger samme type servicesenter like ved. Slik oppførsel gjør oss frustrert, sier Trond Jonassen.– Er det slik å forstå at du mener Luftfartsverket som statlig selskap stenger for konkurranse ved hjelp av ufine midler?– Det er en karakteristikk jeg ikke har problemer med å si meg enig i, sier Jonassen.

Kjøpte tomt

Aurstad Parkering har i 20 år vært den største parkeringsplassen på Gardermoen. For å møte den økte trafikken på Gardermoen, har selskapet utarbeidet planer for økt servicegrad. Dette innebærer verksted, bensinstasjon og hybler for ansatte. Flere titalls millioner kroner ville blitt pløyet ned i det nye prosjektet og flere ville blitt ansatt. Selskapet kjøpte eiendom for ti millioner kroner øremerket til planene.I første omgang hadde ikke Luftfartsverket noen innsigelser til planene som ble lagt frem i fjor sommer. Men like før jul kom innsigelsene: Luftfartsverket stilte seg negative til planene. Bakgrunnen var at Luftfartsverket mente arealene ikke måtte båndlegges av hensyn til eventuelle fremtidige utvidelser på flyplassen.På samme tidspunkt som disse innsigelsene kom, krevde Oslo Lufthavn AS omregu-lering av flyplassarealer til bilservicesenter. Det er dette som får driveren av Aurstad Parkering til å se rødt. Nå setter han sin lit til at Samferdselsdepartementet griper inn.

Monopolvirksomhet

Aurstad Parkering har sendt brev til departementet, hvor selskapet stiller spørsmåltegn blant annet ved lovligheten ved Oslo Lufthavns forretningsførsel. De ber departementet svare på om de synes det er akseptabelt at Oslo Lufthavn skal få monopol ved å legge hindringer for andre.I brev mellom partene som NæringsEiendom har fått tilgang til, fremgår det også at Oslo Lufthavn ikke ønsker at bussene fra Aurstad Parkering (de som frakter bileiere til og fra P-plassen) skal ha tilgang til vanlig buss-stopp på flyplassen. Av- og påstigning må skje på korttidsparkeringen, mener flyplassledelsen. Trond Jonassen mener dette er enda et bevis på at Oslo Lufthavn ønsker å stikke kjepper i hjulene for videre konkurranse. Bussene vil få store problemer med manøvrering på korttidsparkeringen, mener han.«Kan det virkelig være i samfunnets tjeneste at et statseid selskap som OSL til de grader skal regulere en offentlig flyplass slik at de selv får monopol på kommersielle tjenester?», spør Aurstad Parkering i brevet til Samferdselsdepartementet.– Hvis dette skal være målestokken for statlig moral og etikk stiller jeg store spørsmålstegn ved hele verdikommisjonen, sier Trond Jonassen tørt.

Her finner du en oversikt over tilbydere av eiendom og tomter.

Powered by Labrador CMS