AVHENDING: Kystverket skal kvitte seg med over 500 havner i år. Her fra Austevoll fiskerihamn. Foto: Kystverket

Fikk 150 havner gratis av staten (+)

Kystverket kvitter seg med hundrevis av fiskerihavner langs hele kysten.

Publisert Sist oppdatert

Gjennom årene har Kystverket og dets forløper etablert hundrevis av fiskerihavner i Norge. I dag eier de i overkant av 500, som alle skal avhendes gjennom regionformen. Prosessen har pågått i flere år.

– Vi skal i teorien ikke eie noen havner etter årsskiftet, så de skal avhendes i en prioriteringsrekkefølge der fylkeskommunene står øverst. Havnene som ikke defineres som fiskerihavner kan bli solgt videre til andre formål, sier avdelingsdirektør Vigdis Bye i Kystverket.

LES OGSÅ: Investerer mange hundre millioner kroner

Det betyr at kommuner og frivillige foreninger som grendelag og båtforeninger kan skaffe seg kysteiendommer til takst, og i siste instans kan private aktører legge inn bud på det åpne markedet. Etaten har solgt 50 havner i år, fra 10.000 kroner til en million. Den dyreste hittil er solgt for 2,5 millioner kroner, Golten i Sund kommune i Hordaland. Narestø i Arendal gikk for 120.000 mens summen for Holmsbu i Hurum var 580.000 kroner. 

– Kan havnene som selges brukes til for eksempel boligutvikling?

– Formålet er at de skal brukes til noe samfunnsnyttig. Et godt eksempel er Eide i Hyllestad i Ytre Sogne som ble solgt for 350.000 kroner til et fiskeoppdrettsfirma. Hva fylkeskommunene og kommunene regulerer havnene til etter de har overtatt dem legger ikke vi oss borti, påpeker Bye. 

LES OGSÅ: Bygger fabrikk for 1,5 milliarder kroner

Nylig ga Kystverket bort 150 havner til Rogaland og de kommende fylkeskommunene Viken, Vestfold og Telemark, Agder, og Vestland. Overtakelsen skjer formelt 1. januar 2020, de resterende fylkene får sine havner senere i høst.

Vestland fikk 99 av de 150 havnene. Fylkeskommunen skal eie og vedlikeholde dem mens driften blir kommunens ansvar, ifølge Vestlands nettsted.

– Her får vi en ny arena der vi sammen med fiskerinæringen skal legge til rette for infrastruktur, sier Bård Sandal som er påtroppende direktør for innovasjon og næringsutvikling i Vestland.

Havnene blir lagt inn i porteføljen til eiendomsavdelingen i fylkeskommunen, som tydeligvis må begynne å lese seg opp på faget.

– Dette er et nytt fagområde for oss der vi ikke har så stor kompetanse. Det blir en utfordring å få på plass godt vedlikehold, seier påtroppende eiendomsdirektør Jostein Fjærestad.

LES OGSÅ: Solgt 20 leiligheter i en smekk

Etterslepet på nettopp vedlikehold er kalkulert til mer enn 50 millioner kroner, men det følger ikke ei statlig krone med gavene. Stortinget har imidlertid vedtatt økte rammeoverføringer fra staten. Vestland oppretter også en ny stilling som fagansvarlig for hamneanleggene, og har planene for fremtiden.

– I dag foredler og pakker store fabrikktrålere fisken om bord og seiler rett til EU. Vi vil heller ha foredling på land for å opprettholde bosettingen. Til det må vi ha gode kaier og havneanlegg, påpeker Sandal.

Powered by Labrador CMS