Dette alternativet skal gi et best mulig knutepunkt.

Nye Oslo S åpner for storstilt byutvikling

Nå foreligger de to forslagene til hvordan Oslo S skal bli med den nye bussterminalen. Uansett valg, vil dette åpne for en storstilt transformasjon av hele området.

Publisert Sist oppdatert

På oppdrag for Ruter har COWI og MAD Arkitekter utarbeidet to alternative illustrasjonsprosjekter for den nye bussterminalen på Oslo S, som er Norges viktigste kollektivknutepunkt.

I den overordnede prosjektbeskrivelsen påpeker COWI og MAD at dagens knutepunkt er preget av uklare henvendelser til byrommet rundt, samt til dels lange avstander og uoversiktlighet.

– Trafikkarealene til både tog, buss og trikk skaper barrierer, og hindrer byens romlige sammenheng. Servicearealer knyttet til knutepunktet skaper barrierer og baksider, mener de to selskapene.

Prosjektets hovedgrep er en sammenhengende sirkulasjons- og service-etasje over togplattformene; Stasjonstorget. Dette torget gir adkomst til togene og til den nye bussterminalen over.

Terminalbygget dekker størsteparten av plattformområdets vestre del – en utforming som er både konstruktivt og funksjonelt begrunnet.

– Bussterminalens terminalbygg blir en integrert, sentral og multifunksjonell del av knutepunktet. Stasjonstorget gir en robust ramme for å nå alle tre mål: En bedre bussterminal, et bedre knutepunkt og en sammenhengende levende by, heter det i beskrivelsen.

Hovedalternativ 1 er utviklet ut fra premisset om et prosjekt som er mest mulig uavhengig av togstasjonen. Målet er å redusere ulemper for togtrafikken knyttet til byggefasen, og opprettholde størst mulig fleksibilitet for fremtidige forandringer av togstasjonen.

Hovedalternativ 2 er på sin side utviklet ut fra premisset om å se prosjektet mest mulig i sammenheng med sannsynlige, nødvendige oppgraderinger av plattformområdet, for å sikre et best mulig knutepunkt. Tanken er at når begge prosjektene samordnes mest mulig, kan ulempene for de reisende i byggefasen reduseres til et minimum, og fordelene for de reisende og for byen etter byggingen blir størst.

COWI og MAD understreker at prosjektet ikke bare påvirker de eksisterende og fremtidige byrommene rundt prosjektet og knutepunktet, som Trelastgata og Nylandsveien. Det har også avgjørende betydning for å kunne oppnå byutviklingsmålene for byen rundt.

– Dette gjelder særlig for Schweigaards gate og områdene Vaterland/ Grønland. Flyttingen av bussterminalen vil fjerne den avgjørende barrieren mellom Schweigaards gate og Vaterland, og samtidig frigjøre store deler av byrommet i Schweigaards gate fra trafikalt bruk. Dette åpner for en storstilt transformasjon av hele området, skriver selskapene.

Dermed kan Schweigaards gate transformeres til en aktiv bygate, med utadvendte sentrumsfunksjoner langs gatens nordside, ved dagens Galleri Oslo.

– Det blir mulig å skape romlig sammenheng mot Vaterland, som for eksempel en forlengelse av Lakkegata som fotgjengeråre frem til Schweigaards gate. Flyttingen av Bussterminalen er en forutsetning for en gjenåpning av Akerselvas skjulte løp nordfra inntil- og eventuell utover- Schweigaards gate. Dette vil kreve at deler eller hele Galleri Oslo transformeres eller utvikles, skriver COWI og MAD.

Hovedalternativ 2 er mest mulig uavhengig av togstasjonen.
Powered by Labrador CMS