Glenn Eikbråten i Byfolk tror handlingsprogrammet for økt byliv i Oslo sentrum har større sannsynlighet for å lykkes dersom etatene lytter til gårdeiernes innspill.

Ønsker en klar transportplan

Byfolk ønsker en tydelig plan for bil- og kollektivtransport i Oslo sentrum.

Publisert Sist oppdatert

Glenn Eikbråten, administrerende direktør i Byfolk Oslo sentrum (Byfolk), stiller spørsmål til hvilke tiltak som skal iverksettes for at bil- og kollektivtransporten i handlingsprogrammet for økt byliv i Oslo sentrum skal bedres.

Eikbråten påpeker at det på generelt grunnlag er et godt tilbud av kollektivtransport i Oslo sentrum, men noe begrenset i for hold til sentrums behov.

– Handlingsplanen viser ikke forslag om hvilke tiltak som skal iverksettes for at kollektivtilbudet skal fremstå mer attraktivt eller hvordan kommunen skal tilrettelegge for at flere mennesker skal komme til sentrum med kollektivtransport, uttaler han vegne av gårdeiere i Oslo sentrum.

– Dersom flere folk skal bruke sentrum uten bil, bør man kartlegge hvor det er behov for å styrke kollektivsatsing og parkeringstilbud på innfartsårer, samt ha en konkret plan for styrking av dette tilbudet, fortsetter han.

Han mener kommunen må innhente tall for hvor mange mennesker som benytter buss og trikk, hvor mange som benytter de ulike linjene, samt beleggstall per trikk og buss i sentrum. Det trengs også tall fra holdeplasser om antall av-/påstigninger.

Bil i sentrum

Biltransport er et viktig fremkomstmiddel for besøkende Oslo sentrum. Programmet informerer om en kommunal undersøkelse som viser at 7 prosent av Oslos innbyggere benytter bil til sentrum, og at 20 prosent av de tilreisende, kommer fra steder utenfor Oslo.

– Vi vil her understreke at kundegrunnlaget for Oslo sentrum ikke er basert på innbyggere fra Oslo alene. Svært mange kommer også tilreisende fra fjern og nær, med hensikt å besøke bykjernens mange tilbud og attraksjoner. Det er derfor viktig at kommunen tar hensyn til sentrums behov for tilrettelegging av dette «eksterne» kundegrunnlaget, understreker han, og fortsetter: «Det er viktig å poengtere at prosjektet ikke har målsetting om å hindre bilende kunder i å benytte dagens parkeringshus, snarere tvert imot så oppfordrer kommunen bilkunder til å benytte dagens parkeringshus rundt Oslo sentrum.»

Et nødvendig tiltak ifølge Eikbråten er skilte godt til p-husene, samt en konstruktiv plan for et godt parkeringstilbud med fornuftig nærhet til sentrum/kollektivknutepunkter utenfor sentrum. Han tror det vil bidra til å gjøre det enkelt også for de som kommer til Oslo med bil.

Eikbråten mener også at flere av dagens parkeringshus er feil plassering med tanke på nærhet til bykjernen. Han mener derfor at det er behov for å planlegge nye og nære parkeringshus under bakken, slik at tilreisende bilkunder ikke kjører i sentrums-gatene, men i stedet benytter slike tilgjengelige parkeringshus.

– For å få til gode og helhetlige løsninger for bilkunder som ønsker å besøke sentrum, så anbefaler Byfolk at tiltak og løsninger jobbes frem gjennom eget prosjekt i Bylivskontoret på samme måte som øvrige utfordringer som skal løses til det beste for økt byliv, sier han.

Varelevering, avfall og vedlikehold

– Det er betydningsfullt å ikke bare tilrettelegge for øst-vest bevegelser i sentrumsgatene, men også sette fokus på tiltak som kan gi bedre vilkår for nord-syd bevegelser i sentrum. Det ser ut til at kommunen foreslår en rekke trafikale tiltak og endringer som vil virke begrensende for trafikkflyt og fremkommelighet i nord-syd retningene, sier Byfolks representant.

Deres medlemmer har et sterkt behov for lovlig varelevering og avfallshåndtering inn og ut mellom gate og bygård; og med dette foreligger det også behov for transport med tilgjengelighet i nevnte retninger.

– En normal drift forutsetter også at det er tilstrekkelig parkeringsadgang i forbindelse med større/mindre vedlikeholds- og byggeprosjekter som pågår på bygg i sentrum til enhver tid. Det kan synes som om omfanget av slik aktivitet ikke i tilstrekkelig grad er ivaretatt, sier han.

Eikbråten har sterk tro på at kommunens prosjekt har størst mulighet for å lykkes, dersom etatene lytter til gårdeiernes innspill og åpner for samarbeid og medbestemmelse.

Glenn Eikbråten, administrerende direktør i Byfolk Oslo sentrum

 

Powered by Labrador CMS