Artikkelforfatterne er Lars Ulleberg Jensen og Sem Varhaug Søberg fra Wikborg Rein Advokatfirma AS.

Ukens tips: Elektronisk tinglysing

Elektronisk tinglysing (e-tinglysing) ble iverksatt for profesjonelle brukere 18. april 2017. Kartverket planlegger at systemet etter hvert skal bli tilgjengelig for allmennheten. E-tinglysing skal effektivisere tinglysingsprosessen ved å gjøre den enklere, raskere og rimeligere. I dette Ukens tips ser vi nærmere på enkelte sider ved det nye systemet.

Publisert

Kort forklart går e-tinglysing ut på at den profesjonelle brukeren fyller ut dokumentet elektronisk, får den private kundens signatur elektronisk og sender inn dokumentet elektronisk til Kartverket. Det vil skje en umiddelbar elektronisk kontroll av dokumentet før det registreres, og dette gir mulighet for straks å rette opp feil om det avvises. Prosessen vil effektivisere tinglysingen sammenlignet med papirinnsendelse ved alminnelig postgang. Blant annet kan overføring av grunnbokshjemmel, pantedokumenter, utleggsforretninger og urådigheter tinglyses elektronisk.

Kravet til at hjemmelshavers signatur skal vitnebekreftes ved signering av skjøter og pantedokumenter gjelder ikke når disse dokumentene innsendes og signeres elektronisk. Den elektroniske signaturen bekreftes i stedet ved at hjemmelshaveren må logge inn med BankID eller lignende sertifikat. Slikt e-sertifikat skal autentisere innsenderen og sikre meldingens integritet.

I tillegg til at e-tinglysing gjør tinglysingsprosessen enklere og raskere, er det gjort enkelte lovendringer i tinglysingsloven. Det tidligere regelverket var basert på prioritet etter hvilken dag dokumentet var mottatt til tinglysing. Dokumenter som var registrert samme dag fikk likestilt prioritet, med unntak av tvangsforretninger. I henhold til den nye § 20 i tinglysingsloven vil prioritetsrekkefølgen følge det eksakte tidspunktet et elektronisk dokument blir registrert i grunnboken, og dokumentet vil i kollisjonstilfeller gå foran dokumenter som er registrert senere samme dag.

Til sammenligning følger det av tinglysingsforskriften at innsendte papirdokumenter vil bli registrert kl. 21.00 uavhengig av når saksbehandleren har lagt inn dokumentet i Kartverkets database i løpet av dagen. Videre er det en leveransefrist kl. 14.00 for å få et papirinnsendt dokument registrert samme dag, mens elektroniske meldinger kan registreres døgnet rundt.

Det følger av tinglysingsloven § 20 at utleggs- og arrestforretninger går foran andre rettserverv som er registrert samme dag. Det innebærer for eksempel at et utleggspant som registreres elektronisk kl. 23.00, vil gå foran et pantedokument som registreres elektronisk kl. 12.00 samme dag.

For at en rett stiftet ved avtale skal kunne stå seg overfor konkurs, må den som hovedregel være registrert dagen før konkursåpningen, jf. tinglysingsloven § 23. Når det gjelder konkurs er derfor ikke de nye reglene om klokkeslettsprioritet relevant.

Etter innføringen av e-tinglysing returneres alle tinglyste dokumenter sammen med en bekreftet grunnboksutskrift. Denne erstatter pantattesten som tidligere har blitt utstedt. Grunnboksutskriften viser både hjemmelsforhold, grunndata og samtlige registrerte heftelser. Oppsettet av hjemmelsforhold og grunndata er som før, mens det for heftelsene er en kronologisk opplisting av samtlige registrerte heftelser. Det tidligere skillet mellom pengeheftelser og servitutter forsvinner på grunnboksutskriften, og dette innebærer at panthaver selv må vurdere hvilke heftelser som har betydning for dekningsmulighetene.

—————Ukens tips er en samling praktiske tips utarbeidet av Wikborg Rein Advokatfirma AS. Tipsene vil bli publisert hver uke og er forfattet av advokater i Wikborg Rein Advokatfirma AS.

Om forfatterne:

Lars Ulleberg Jensen er partner i Wikborg Rein og er tilknyttet firmaets Næringseiendomsteam.

Sem Varhaug Søberg er advokatfullmektig ved Wikborg Reins Oslo-kontor og medlem av firmaets Næringseiendomsteam.

Foto: Erik Burås/StudioB13

Powered by Labrador CMS