Krangler fortsatt om Filipstad

Plan- og bygningsetaten og grunneierne er fortsatt uenige om utbyggingen av Filipstad-området.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Etaten opplyser på hjemmesidene at et forslag til områderegulering med konsekvensutredning for Filipstad nå er oversendt byrådet for politisk behandling. Det fremmes to alternativer, der Plan- og bygningsetaten anbefaler alternativ 1, som er kalt hovedalternativet.

Dette alternativet omfatter E18-tunnel og toskipsløsning for byutvikling på Filipstad. Etaten mener at hovedalternativet “svarer helhetlig og best på de byplanfaglige målsettingene kommunen har for Filipstadområdet”.

Det gjelder både miljøvennlig transport, tilgjengelighet og sammenheng med byen for øvrig, bokvalitet, kvalitet og størrelser på offentlige rom, skole- og barnehageløsning ogbystyrets ønske om økt cruisekapasitet

FrarådesGrunneierne Oslo Havn KF og Rom Eiendom har fremmet et alternativ 2, som Plan- og bygningsetaten fraråder. Etaten skriver at selv om dette alternativet på mange punkter er relativt likt hovedalternativet, er utnyttelsesgraden så høy og manglende kvalitetsnormer så vesentlige, at “Plan- og bygningsetaten ikke kan anbefale dette forslaget”.

Plan- og bygningsetaten mener deres alternativ gir bedre grunnlag for byutvikling på Filipstad enn alternativ 2, blant annet fordi en E18 tunnel sikres finansielt i rekkefølgebestemmelsen som nøkkelprosjekt for byutvikling.

Byggehøydene blir lavere, boligene blir gjennomsnittlig noe større og med bedre uteareal og solforhold, og totalutnyttelsen sikrer ifølge etaten bokvaliteter. Dessuten begrenses forretningsarealet til maksimalt 16 000 kvadratmeter BRA.

30 000 m2 forskjellI Plan- og bygningsetatens alternativ er maksimalt BRA satt til 441 000 kvadratmeter, mens grunneierne vil øke dette arealet til 470 000 kvadratmeter, hvorav 15 000 kvadratmeter med høyhus. Grunneierne ønsker generelt en høyere utnyttelsesgrad og høyere byggehøyder.

Rom Eiendom og Oslo Havn KF og Plan- og bygningsetaten har i lengre tid vært sterkt uenige om Filipstad-utbyggingen. I april 2011 ville Oslo Havn KF sette opp et 130 meter høyt hotell på Filipstad. Byråd Bård Folke Fredriksen (H) kalte forslaget for “spennende”.  Plan- og bygningsetaten avviste forslaget i februar i fjor.

Etaten anbefalte på sin side en lang tunnel og snuhavnsterminal for to store cruiseskip på Filipstad. Det mener Rom Eiendom er helt urealistisk.

Koster veldig mye– En lang tunnel koster veldig mye penger og er helt avhengig av statlig finansiering. Man må flytte på eksisterende tunnel, og en lang tunnel vil ødelegge båtmiljøet i Frognerkilen. Vi kan under visse forutsetninger være med på å bekoste offentlig infrastruktur innenfor planområdet, det vil si på sørsiden av E18. Men at vi skal være med på å finansiere en tunnel og ny E18 til et ukjent antall milliarder som staten legger opp til, er helt urealistisk, avfeide prosjektdirektør Anne Siiri Øyasæter i Rom Eiendom i bladet NæringsEiendom i mars 2012.

Powered by Labrador CMS