FERSK AVGJØRELSE: Statsforvalteren slår fast at det er reguleringen på refusjonstidspunktet og ikke en tenkt fremtidig utnyttelse som er avgjørende for refusjonsvurderingen, skriver advokatene Harald Blair Berg (t.v.) og Per Amund Uldalen.
Overordnede kommunale ønsker og målsetninger utløser ikke økonomiske forpliktelser for grunneier
Statsforvalteren i Oslo og Viken har avgjort at Lørenskog kommune ikke kan kreve refusjon for infrastrukturkostnader fra eiere av eiendommer på Skårersletta som var fullt utnyttet iht. dagens regulering. Statsforvalteren slo samtidig fast at det er reguleringen på refusjonstidspunktet og ikke en tenkt fremtidig utnyttelse som er avgjørende for refusjonsvurderingen.
Etter reglene om refusjon i plan- og bygningsloven
kapittel 18 kan utgifter til vei, vann og avløp fordeles på eiendommer som på
grunnlag av fremføring av slik felles infrastruktur kan bygges ytterligere
ut.
I saken avgjort av Statsforvalteren krevde Lørenskog
kommune refusjon etter pbl § 18-6 for opparbeidelse av en veistrekning og vann-
og avløpsrør fra allerede bebygde eiendommer på Skårersletta.
Refusjonssaken omfatter flere eiendommer som i stor grad er
utbygd i henhold gjeldende reguleringsplaner, og det er lite rom for
ytterligere utbygging innenfor rammene av gjeldende regulering.
Kommunens overordnede målsetning for området er imidlertid
at området over tid skal endres fra dagens blandede bebyggelse med eneboliger
og større næringsbygg, til å bli et sentrumsområde med høyere utnyttelse og en
kombinasjon av næring og boliger. Kommunen mente det var svært sannsynlig at
eiendommene kommunen krevde refusjon fra i fremtiden vil kunne utvikles med
høyere utnyttelse enn med dagens regulering.
Saken omhandlet en rekke forhold knyttet til grunnlaget
for refusjon. Et sentralt tema var om det kunne kreves refusjon fra de bebygde eiendommene
basert på at området i fremtiden kunne få ny regulering med høyere tillatt utnyttelsesgrad.
Utgangspunktet er at kommunen eller annen refusjonsberettiget kan rette
refusjonskrav mot grunneiere når et refusjonsberettiget tiltak gjør en tomt
"byggeklar" iht. pbl §§ 18-1 og 18-2. Et vilkår for å kunne bli ilagt
refusjon er altså at eiendommen blir «byggeklar» som følge av
refusjonstiltaket. Dette vil typisk være når refusjonstiltaket oppfyller plan
og bygningslovens minimumskrav til infrastruktur, dvs. adkomstvei, vann og
avløp.
I saken mente Lørenskog kommune at spørsmålet om
eiendommene blir byggeklare må avgjøres ut ifra forventet fremtidig tillatt
utnyttelse av eiendommene, og ikke ut ifra de gjeldende reguleringsplanene.
Klagerne anførte at det er de gjeldende reguleringsplanene som må være utgangspunktet
for vurderingen. Det avgjørende spørsmålet var dermed hvilket plangrunnlag som
skal legges til grunn for vurderingen, gjeldende plangrunnlag eller et
eventuelt fremtidig ikke vedtatt plangrunnlag.
Statsforvalteren påpeker på sin side at en eiendom som er
fullt utnyttet etter gjeldende reguleringsplan vil verken ha en mulighet for ny
bebyggelse eller en mulighet for utvidelse av eksisterende bebyggelse, fordi
reguleringsplaner er rettslig bindende fra vedtakelsestidspunktet og frem til
de blir endret, jf. plan- og bygningsloven § 12-4 første ledd.
Statsforvalteren konkluderte med at på eiendommer som
er fullt ut utnyttet etter gjeldende arealplaner kan oppgradering av
infrastruktur ikke anses å utløse noen ny utbyggingsrett i seg selv, slik at
vilkåret for refusjonsplikt ikke er oppfylt. Statsforvalteren stadfester dermed
at gjeldende plan er avgjørende for hvorvidt det kan oppstå plikt til å betale
refusjon.
Statsforvalterens vurdering bygger på hva som er de reelle
utnyttelsesmulighetene på vedtakstidspunktet og har gode grunner for seg. Denne
forståelsen bidrar til å skape forutsigbarhet for både den som fremmer
refusjonskrav og den som blir møtt med krav om å måtte betale.
Riktig presisering
Dersom det først er grunnlag for refusjon, kan et
refusjonskrav i tilfelle ikke overstige verdien eiendommen tilføres ved
refusjonstiltaket. At det i en refusjonssak ikke er grunnlag for antagelser basert
på fremtidig utnytting, er tidligere påpekt av Høyesterett i tilknytning til
dette. Høyesterett uttaler i HR-2017-1125-A (25) at verdistigningen må bedømmes
ut fra gjeldende arealplaner, og at det ville forutsette «ei heilt anna
kommunal sakshandsaming enn det lovgjevarane har sett føre seg» dersom det
skulle sees bort gjeldende reguleringsplaner når verdistigningen vurderes i en
refusjonssak.
Det er gode grunner for å
si at synspunktet er like relevant ved vurderingen av om refusjonsplikt i det
hele tatt kan oppstå, og at Statsforvalterens vedtak er en riktig presisering
av dette.
Avgjørelsen til Statsforvalteren innebærer at dersom utgifter
til felles infrastruktur skal kunne utlignes på flere regulerte og fullt
bebygde eiendommer gjennom refusjon, må det først gjennomføres en
reguleringsplanprosess for å avklare om det er grunnlag for eventuell økt utnyttelses.
Det må i tilfelle gjennomføres en ordinær reguleringsplanprosess. Der kan også
grunneier delta og medvirke, og både de private og offentlige interessene
knyttet til den fremtidige arealbruken og utnyttingen kan veies opp mot
hverandre slik det forutsettes i en plansak.
Plansaken vil dermed avklare
hvilke fordeler et refusjonstiltak i tilfelle kan føre med seg, hvem som kan
bygge mer på eiendommen sin og dermed også hvem skal betale en andel av
kostandene til den felles infrastrukturen gjennom refusjon.
Artikkelforfatterne er senioradvokater i
advokatfirmaet Haavind.