Juss:
JUSTERT LOVFORSLAG: Både eiendomsbransjen og det offentlige er tjent med en lovregulering som er forutberegnelig og praktisk gjennomførbar, skriver advokat Øystein Nore Nyhus.
Nytt lovforslag om grunneierfinansiering av infrastruktur
I dag har Kommunal- og moderniseringsdepartementet sendt justert lovforslag om grunneierfinansiering av infrastruktur på høring. Lovforslaget er oppfølging av forslaget til ny områdemodell fra 2021. Er dette løsningen bransjen har ventet på?
Formålet med områdemodellen var å bedre forutsigbarheten for
utbyggere ved å synliggjøre behovet for offentlig infrastruktur og kostnader på
et tidligere tidspunkt enn etter dagens system. Etter 91 omfattende høringssvar
kommer departementet med et justert lovforslag om utbyggingsavtaler og ny
områdemodell.
Departementet foreslår en rekke justeringer fra det
opprinnelige lovforslaget i 2021. Overordnet er hensikten med endringene å
redusere kommunens risiko ved forskuttering av infrastruktur. Videre skal
endringene gi utbyggerne insitament til å starte utbyggingen tidlig for å unngå
senere kostnadsøkninger. Forslaget er også ment å muliggjøre en bedre
helhetsvurdering og styring ved utbygging av infrastruktur i området ettersom
kommunen løpende kan prioritere hvor og hvordan infrastrukturen skal bygges.
Grunneierbidrag til finansiering av offentlig infrastruktur har
vært omtvistet i eiendomsbransjen i mange år. Tendensen har vært at økende grad
av grunneierfinansiert infrastruktur.
Høringsnotatet departementet nå har sendt ut er på
omfattende 175 sider. Blant de mest sentrale lovendringene i forslaget er:
· Kommunen skal kunne kan velge om den i
kommuneplanens arealdel vil innføre og gi bestemmelser eller ikke til
hensynssone om grunneierfinansiert infrastruktur.
· Det innbetalte kostnadsbidraget skal ikke som i
det tidligere forslaget være øremerket infrastrukturen som grunneierens
utbygging belaster som følge av utbyggingen, og kostnadsbidraget skal beregnes
basert på de samlede estimerte kostnadene for all infraturkturen som er
nødvendig for utbyggingen i utbyggingsområdet.
· Grunneier betaler en fast sum pr. kvm bruksareal
(BRA) som skal bygges. Beløpet betales til en «felleskasse» som kommunen
styrer, noe som gir større fleksibilitet for kommunen til å prioritere
infrastruktur innenfor hensynssonen.
· Nye bestemmelser skal sikre at kostnadsbidrag
som utbyggerne må betale ikke skal fremstå som urimelig tyngende i forhold til
den samlede utbyggingen, og kommunens fordeling av infrastrukturkostnadene
mellom eiendommens i hensynssonen skal heller ikke fremstå som urimelig.
Statsforvalteren er klageinstans for kommunens vedtak på dette punkt, og kan
foreta en full prøving av skjønnet.
· Innbetaling skal skje ved
igangsettingstillatelse.
· Kommunen skal via kostnadsbidragene få dekket
sine utgifter til planlegging av infrastrukturen, beregning av kostnadene til
denne, inngåelse av avtaler om forskuttering og realopparbeidelse mv.
· Når private forskutterer for kommunal
infrastruktur, skal også de få dekket sine finansieringskostnader og
renteutgifter via kostnadsbidragene.
· Kommunen skal gjennomføre en periodevis
oppdatering av de estimerte kostnadene for infrastrukturen hvert femte år, og
nytt kostnadsbidrag skal deretter fastsettes og gjelde for de neste fem årene.
Underskudd fra etableringen av infrastruktur i den foregående femårsperiode
skal tas med i det nye kostnadsbidraget.
· Det er enklere regler for endring av
bestemmelser til hensynssonen.
· Varigheten på finansieringsordningen forlenges
fra maksimum 20 til 30 år (20+5+5 år).
· Det etableres en ordning med
grunneierfinansiering også til flytting av infrastruktur, for å frigjøre areal
til utbyggingsformål der det i dag er for eksempel kraftledninger eller
skinnegang.
Ved siden av ny modell for
grunneierfinansiert infrastruktur skal det fortsatt eksistere lovregler om
utbyggingsavtaler. Forslaget presiserer rammene for grunneiers eller utbyggers
infrastrukturbidrag i utbyggingsavtaler, og departementets mulighet til å gi
samtykke til fravike rammene. Forslaget innebærer også en presisering av at
vilkårene for hva en utbyggingsavtale kan inneholde er rettsanvendelsesskjønn,
som kan prøves fullt ut av domstolene.
Utbyggingsavtaler skal etter
forslaget ikke være et alternativ til hensynssoner med krav om
grunneierfinansiering av infrastruktur. De to finansieringsordningene skal
dekke forskjellige behov. Utbygging av større områder og store endringer i
infrastruktur bør håndteres etter en hensynssone med krav om
grunneierfinansiering av infrastruktur. Bruk av utbyggingsavtaler begrenses
gjennom klare rammer for hva avtalene kan gå ut på, og er ment klart definert i
lovteksten.
Høringsfristen for forslaget er
12. desember 2023. Både eiendomsbransjen og det offentlige er tjent med en
lovregulering som er forutberegnelig og praktisk gjennomførbar her. Tiden frem
til utløpet av høringsfristen bør benyttes for innspill som kan gi en god ramme
for grunneierfinansiering av infrastruktur i årene fremover.
Artikkelforfatteren er advokat i Advokatfirmaet BAHR AS